3 zł za litr gazu. Nowe przepisy ucieszą kierowców?

Sejm przyjął zapowiadane już w maju zmiany w podatku akcyzowym od paliw. Na obniżki cen, niestety, nie mamy co liczyć. Proponowane rozwiązania mogą jednak poprawić kondycję polskich producentów autobusów.

Tankowanie CNG
Tankowanie CNGWojciech StróżykReporter

Przyjęty przez posłów plan to jeden z pomysłów premiera Morawieckiego na walkę ze smogiem. Zakłada on rezygnację z naliczania podatku akcyzowego od paliw gazowych - gazu ziemnego CNG i skroplonego gazu ziemnego LNG. Obecnie za kilogram gazu CNG zapłacić trzeba około 3,3 zł. Rezygnacja z akcyzy powinna zaowocować spadkiem ceny o około 33 groszy/kg.

Największym beneficjentem nowych przepisów stanie się zapewne - należący do Polskiej Grupy Zbrojeniowej - Autosan. Już w październiku ubiegłego roku firma zawarła porozumienie z największym państwowym wytwórcą gazu - PGNiG.

"Nasza wspólna oferta dotyczyć będzie zaoferowania przyszłym klientom konkurencyjnej stawki wozokilometra oraz wysokiej dyspozycyjności w okresie 10 lat eksploatacji, który pokryje zarówno koszt zakupu autobusu gazowego, jak i finansowanie oraz pełne koszty obsługi, naprawy i zastosowania paliwa gazowego. Tak kompleksowej oferty nie oferuje nasza konkurencja" - podkreślał wówczas Michał Stachura, Prezes Zarządu Autosan sp. z o.o.

W szerszej dalszej perspektywie zerowa stawka akcyzy na CNG/LNG może zaowocować zwiększeniem sprzedaży w naszym kraju samochodów fabrycznie dostosowanych do napędzania gazem ziemnym. Rozwój tej technologii wspiera m.in. potentat europejskiego rynku - Volkswagen. Jednym z hitów sprzedaży niemieckiej marki jest np. Golf CNG. Koncern ma też w swojej ofercie - napędzane gazem ziemnym - Volkswagena Polo, Skodę Octavię, Seata Leona czy Audi A3.

Największym problemem polskich kierowców, chcących skorzystać z preferencyjnych stawek akcyzy na gaz ziemny, jest dziś dostępność tego paliwa. Jak donosi instytut Samar, w Polsce działa obecnie zaledwie 27 stacji tankowania CNG/LNG. Dla porównania w Czechach stacji tych jest 171, w Austrii - 169, a w Niemczech aż 868.

Chociaż nowe zapisy ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy prawo celne spotkały się z aprobatą posłów, na zerowe stawki podatku musimy jeszcze trochę poczekać. Ustawy trafią teraz do Senatu i - przynajmniej w teorii - powinny zacząć obowiązywać w 14 dni od ich ogłoszenia. W rzeczywistości, na wprowadzenie zerowej stawki akcyzy zgodę wyrazić musi jeszcze Komisja Europejska, co może odsunąć datę wdrożenia nowych przepisów o dobrych kilka miesięcy.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas