25 zł/100 i śmiejesz się z elektryków. Polacy mistrzami oszczędnej jazdy
LPG pozostaje najtańszym sposobem eksploatacji pojazdu w Polsce. Zdaniem Ministerstwa Przemysłu, w pierwszym kwartale bieżącego roku pokonanie 100 km samochodem z instalacją gazową kosztowało średnio 25,17 zł. Teoretycznie taniej da się dziś jeździć wyłącznie samochodem elektrycznym. O ile oczywiście ładujemy go w domu.

Spis treści:
Ministerstwo Przemysłu opublikowało najnowsze zestawienie dotyczące kosztów eksploatacji samochodów osobowych. Porównanie średnich cen paliw alternatywnych ze średnimi cenami benzyny silnikowej - w przeliczeniu na koszt przejechania 100 km - obejmuje I kwartał 2025 roku. Jak aktualnie kształtuje się tabela kosztów dotyczących eksploatacji statystycznego samochodu na poszczególnych rodzajach paliwa?
LPG bezkonkurencyjne. Jeżdżą za 25 zł/100 i nie chcą słyszeć o elektrykach
Biorąc pod uwagę standardową eksploatację, czyli korzystanie z oferty stacji benzynowych lub publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, kolejny raz bezkonkurencyjne okazało się LPG. Zdaniem Ministerstwa Przemysłu średni koszt przejechania 100 km autem z instalacją gazową w Polsce wynosił w pierwszym kwartale bieżącego roku 25,17 zł.
Co ciekawe, w przypadku pozostałych rodzajów napędu zestawienie resortu przemysłu dzieli pojazdy na dwie grupy: "segment C" oraz "średnie SUV-y i crossovery".
Ze względu na brak modeli w segmencie C i średnich SUV-ów/crossoverów do obliczenia średniego zużycia LPG zostały wybrane najbardziej popularne modele pojazdów zasilanych LPG o mocy silnika 100-150 KM zarejestrowane jako nowe pojazdy w 2024
LPG tańsze niż elektryk i Diesel. Ale da się jeździć jeszcze taniej
Jak na tle samochodów z instalacją gazową wypadają pozostałe rodzaje napędu? Średni koszt przejechania 100 km w pierwszym kwartale bieżącego roku prezentował się następująco:
- benzyna bezołowiowa 95 - 35,79 zł (auto segmentu kompakt), 41,34 zł (SUV),
- olej napędowy - 29,56 zł (auto segmentu kompakt), 37,11 zł (SUV),
- auto z instalacją CNG 41,42 zł (segment kompaktowy, brak danych dla SUV),
- samochód elektryczny - 37,68 zł (segment kompaktowy), 40,29 zł (SUV),
- wodór - 65,55 zł (SUV, brak danych dla segmentu kompaktowego).
17,01 zł na 100 km na prądzie. Ale jest haczyk
Jeszcze do niedawna, opracowywane przez Ministerstwo Przemysłu (wcześniej dokument tworzyło Ministerstwo Klimatu i Środowiska) porównanie średnich cen przejechania 100 km przez pojazdy z różnymi układami napędowymi nie uwzględniało możliwości ładowania samochodów elektrycznych z własnego gniazdka. Powodowało to głośne protesty właścicieli elektryków. Takie auta, w zdecydowanej większości kierowane są dziś do ludzi majętnych, którzy decydują się na nie właśnie po to, by ograniczyć koszty "tankowania" pojazdów.
Z tego względu już w poprzednim zestawieniu kosztu przejechania 100 km, obejmującym IV kwartał 2024 roku, po raz pierwszy pojawiły się osobne wyliczenia bazujące na "domowych" cenach energii elektrycznej.
Zdaniem resortu średnia cena energii elektrycznej w gospodarstwach domowych za I kwartale 2025 roku wynosiła 1,07 zł za kWh. Oznacza to, że średni koszt pokonania 100 km elektrycznym kompaktem ładowanym we własnym garażu wynosił 17,01 zł (przy zakładanym zużyciu 15,9 kWh) lub 18,19 zł w przypadku SUV-a (szacowane zużycie 17 kWh/100 km).
Ceny paliw w Polsce w I kwartale 2025 roku
Zestawienie Ministerstwa Przemysłu daje też wgląd w średnie detaliczne ceny paliw na polskich stacjach. W pierwszym kwartale bieżącego roku było to odpowiednio:
- benzyna bezołowiowa 95 oktanowa - 6,17 zł/l
- olej napędowy - 6,29 zł/l,
- autogaz LPG - 3,23 zł/l,
- CNG -7,02 zł/l,
- energia elektryczna - 2,37 zł/kWh,
- wodór - 69 zł/1 kg.
Ile samochodów na LPG jeździ w Polsce?
Polska to jeden z największych rynków zbytu LPG w Europie. Nasz kraj jest niekwestionowanym liderem pod względem udziału aut z instalacją gazową w ogóle zarejestrowanych pojazdów.
Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że w 2023 roku (najnowsze dane wg zestawienia VEHICLES ON EUROPEAN ROADS 2025) aż 12,7 proc. wszystkich aut w Polsce zasilanych było LPG. Dla porównania, w europejskiej stolicy autogazu - Włoszech - udział ten wynosi 7,4 proc. Na kolejnych miejscach są: Chorwacja (3,1 proc.), Słowacja (1,9 proc.) i Czechy (1,6 proc.).
1 stycznia bieżącego roku w Polsce zarejestrowanych było 2 568 119 samochodów osobowych z instalacją gazową. Niestety – ich średni wiek to już 23 lata, a przebieg - 281 400 km