24 godziny Le Mans. Toyoty najszybsze. Polski zespół na mecie!
Ekipa Toyoty, której kierowcami byli dwukrotny mistrz świata Formuły 1 Hiszpan Fernando Alonso oraz Japończyk Kazuki Nakajima i Szwajcar Sebastien Buemi wygrali 87. edycję 24-godzinnego wyścigu na francuskim torze Le Mans.
Praktycznie przez cały wyścig na czele jechał drugi zespół Toyoty w składzie Jose Maria Lopez (Argentyna), Mike Conway W.Brytania) i Kamui Kabayashi (Japonia). Na trzy godziny przed metą mieli ponad dwie minuty przewagi nad teamem Alonso.
62 minuty przed końcem zaczęły się problemy liderów. Prowadzący Lopez zdecydowanie zwolnił, wydawało się, że kierowca ma problemy z trzecim biegiem. Później okazało się, że przebita została przednia prawa opona. Trzeba było zjechać do serwisu i ją wymienić. Pech jednej załogi Toyoty wykorzystała druga. Alonso objął prowadzenie i na pierwszej pozycji dojechał do mety.
Alonso, Buemi i Nakajima triumfowali w Le Mans po raz drugi z rzędu. Drugie miejsce, tak samo jak rok temu zajęli "pechowcy" Lopez, Conway i Kobayashi.
Trzecią pozycję - zgodnie w przewidywaniami wywalczyła ekipa SMP Racing, w której jechali Rosjanie Witalij Pietrow i Michaił Aloszyn oraz Belg Stoffel Vandoorne. To zespół finansowany przez rosyjskiego miliardera Borysa Rotenberga.
W debiucie na Le Mans w LMP2 jadący Ligierem polski zespół Inter Europol Competition, w składzie Jakub Śmiechowski oraz James Winslow i Nigel Moore (obaj W.Brytania), zajął 16. miejsce w swojej klasie i 47. w klasyfikacji generalnej.
Tegoroczny wyścig był ostatnim, w którym o czołowe lokaty walczyły prototypowe bolidy klasy LMP1 - konstruowane praktycznie tylko na ten wyścig. Za rok będą one zastąpione przez supersamochody innych znanych marek, które mają być bardziej podobne do tych, które spotyka się na drogach.
Wyniki:
1. Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima, Fernando Alonso (Szwajcaria, Japonia, Hiszpania/Toyota TS050 - Hybrid) LMP1
385 okrążeń
2. Mike Conway, Kamui Kobayashi, Jose Maria Lopez (W.Brytania, Japonia, Argentyna/Toyota TS050-Hybrid) strata 16,972 s 3. Witalij Pietrow, Michaił Alieszyn, Stoffel Vandoorne (Rosja, Rosja, Belgia/SMP Racing - BR Engineering BR1-AER)
379 okrążeń
4. Neel Jani, Andre Lotterer, Bruno Senna (Szawajcaria, Niemcy, Brazylia/Rebellion R13-Gibson)
376 okrążeń
5. Thomas Laurent, Nathanael Berthon, Gustavo Menezes (Francja, Francja, USA/Rebellion R13-Gibson)
370 okrążeń
6. Nicolas Lapierre, Andre Negrao, Pierre Thiriet (Francja, Brazylia, Francja/Signatech Alpine A470)
- pierwsze miejsce w kategorii LMP2 - 368 okrążeń