2012 okazał się czarnym rokiem. Wstecz o 33 lata!
2012 był czarnym rokiem dla włoskiego rynku motoryzacyjnego. Sprzedano tylko milion czterysta tysięcy samochodów, co oznacza cofnięcie się o 33 lata.
W 1979 Włosi kupili milion trzysta dziewięćdziesiąt siedem tysięcy aut, w roku ubiegłym o niecałe pięć tysięcy więcej.
Ten krok wstecz jest zdaniem ekspertów symptomatyczny, a przypisać go należy nie tyle nieokreślonemu kryzysowi gospodarczemu, co konkretnym przyczynom, jak wzrost ceny paliw, ubezpieczeń oraz podatków.
Rezultatem jest spadek liczby sprzedanych samochodów o blisko dwadzieścia procent w porównaniu z rokiem poprzednim.
Co gorsza, perspektywy na nowy rok wcale nie są różowe: prognozy wskazują, że w tym roku Włosi kupią o siedemdziesiąt tysięcy samochodów mniej niż w ubiegłym. Tendencję tę mogą zmienić wyniki lutowych wyborów, jeżeli z gospodarczego punktu widzenia będą bardziej uspokajające.
Na tym tle nie najgorzej wypadł koncern Fiata. Sprzedał on we Włoszech prawie 415 tysięcy samochodów, a jego udział w krajowym rynku wzrósł do blisko trzydziestu procent. Najpopularniejsze nadal są tu w kolejności Panda, Punto, Ypsilon i 500.