16-latkowie za kierownicami ciężarówek. Nowy pomysł na braki kadrowe w transporcie

Francja wprowadza nowe przepisy, dzięki którym za kierownicę samochodów ciężarowych będą mogły wsiadać osoby, które ukończyły 16 rok życia. Na szczęście nie będą one mogły wykonywać przejazdów komercyjnych.

Dzięki zmianie przepisów za kierownice ciężarówek we Francji wsiądą 16-latkowie
Dzięki zmianie przepisów za kierownice ciężarówek we Francji wsiądą 16-latkowie123RF/PICSEL

O tym, że w Europie brakuje kierowców ciężarówek, wiadomo już od dawna. Według organizacji branżowych zawód kierowcy jest mało atrakcyjny. Do największych bolączek zaliczają poziom płac, zły wizerunek zawodu i warunki pracy, które utrudniają pogodzenie zawodu z życiem prywatnym. Co roku zdecydowanie więcej kierowców kończy swoją karierę i przechodzi na emeryturę, niż przybywa nowych.  Kryzys dodatkowo pogłębiła wojna w Ukrainie, która ściągnęła do ojczyzny wielu obywateli zajmujących się wcześniej prowadzeniem ciężarówek.

Państwa unijne radzą sobie z braków kierowców ciężarówek

Francuskie media donoszą o nowym projekcie przepisów, który przyspieszy szkolenie młodych kierowców. Pozwala on na rozpoczynanie kursu młodzieży w wieku 16 lat, rozszerzając ich możliwości nie tylko do odbywania samego szkolenia teoretycznego przygotowującego do jazdy za kierownicą ciężkiego transportu, ale również do odbywania praktyk. Opcję tę przygotowano z myślą o uczniach szkół zawodowych, którzy wiążą swoją karierę z byciem kierowcą zawodowym. W ramach zajęć będą mogli przejść kursy na prawo jazdy kat. B, C oraz C+E i równolegle odbywać praktyki zawodowe w firmach transportowych.

Takie zajęcia musiałyby się odbywać w obecności doświadczonego kierowcy z przynajmniej pięcioletnim stażem. Pojazdy prowadzone przez młodocianych kandydatów na kierowców muszą być też oznakowane tablicą o wymiarach co najmniej 100x30 cm informującą, że w aucie odbywa się takie szkolenie.

Dzięki temu rozwiązaniu młodzi ludzie po ukończeniu szkół zawodowych mieliby nie tylko fach w ręku, ale i doświadczenie, które pozwoliłoby im na szybsze wejście na rynek pracy.

***

Moto Flesz - odcinek 75. Najmocniejsze BMW M3 w historiiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas