145 tys. zł za Dużego Fiata! Ktoś upadł na głowę?

W środę, 21 grudnia, mija 51 lat od zawarcia umowy, której następstwa widoczne są na naszych drogach po dziś dzień. Przeszło pół wieku temu podpisano umowę licencyjną dotyczącą budowy na Żeraniu Fiata 125p.

Fiat 125, auto które zmieniło polskie drogi
Fiat 125, auto które zmieniło polskie drogiInformacja prasowa (moto)

W 1965 roku rząd polski zdecydował zmodernizować i rozbudować fabrykę FSO. Efektem tej decyzji miało być uruchomienie - produkowanego na zagranicznej licencji - średniolitrażowego samochodu osobowego.

Fiat 125

Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 
Fiat 125 

Gdy kraje Europy Zachodniej przeżywały rozkwit motoryzacji, produkcja krajowa samochodów osobowych nie przekraczała 25 tysięcy sztuk rocznie, a po polskich drogach jeździło zaledwie 245 tysięcy aut. Samochód był dobrem luksusowym, zarezerwowanym głównie dla elit i dygnitarzy państwowych. W kraju nie myślano wówczas jeszcze o małych samochodach małolitrażowych i motoryzacji masowej. Potrzebny był raczej nowy samochód, który nadałby impuls gospodarce, zwiększyłby eksport, zaspokoiłby potrzeby administracji publicznej i pozwoliłby na utworzenie pojazdów użytkowych - radiowozów, sanitarek czy pickupów.

Podobnie jak w 1931 roku (w przypadku Fiata 508), również i tym razem wybór polskiego rządu padł na producenta z Turynu. Początkowo umowa licencyjna dotyczyła Fiata 1300-1500, produkowanego od 1961 do 1967 roku w zakładzie Mirafiori we Włoszech. W maju 1966 roku Fiat zaproponował zastąpienie tego samochodu całkowicie nowym modelem "125". Auto znajdowało się wówczas w fazie projektowej i miało pojawić się na włoskim rynku rok później. W taki sposób rodziła się legenda "Dużego Fiata"...

Fiat 1300/1500, który miał być produkowany w PolsceInformacja prasowa (moto)

Polski rząd przychylnie spoglądał w stronę włoskiej propozycji, ale biednego kraju "demokracji ludowej" nie było stać na zakup najnowszych technologii. Przyjęto więc - kompromisowe - rozwiązanie budżetowe. Zdecydowano o wyborze nadwozia nowego modelu - Fiata 125 -  uzbrojonego w szereg kluczowych podzespołów (w tym silniki i skrzynie biegów) z poprzednika. Decyzja o wyborze nowej karoserii gwarantowała zgodę włoskiej firmy na eksport Polskiego Fiata 125p na rynki międzynarodowe (z wyjątkiem Włoch).

Produkcja Fiata 125Informacja prasowa (moto)

Z punktu widzenia Polski był to aspekt o priorytetowym znaczeniu. Dość przypomnieć, że z całkowitej produkcji wynoszącej ponad 1,45 mln egzemplarzy (w okresie od 1967-1991), aż 875 tysięcy - czyli przeszło połowa! - przeznaczona była na eksport. Umiarkowanej popularności (przynajmniej w początkowym okresie) auta w Polsce nie ma się, co dziwić. W momencie debiutu pojazdu w 1967 roku cena przekraczała równowartość czteroletnich średnich zarobków. Nowy Polski Fiat 125p kosztował około 48 średnich wypłat. Dziś byłaby to kwota rzędu 145 tys. zł!

Fiat 125Informacja prasowa (moto)

Mało kto zdaje sobie sprawę z faktu, że echa zawartej przeszło pół wieku temu umowy odczuwamy do dziś. Z jednej strony Fiat 125p był pierwszym samochodem, dzięki któremu polscy kierowcy zetknęli się z nowoczesną motoryzacją. Z drugiej - podpisanie umowy licencyjnej oznaczało zarzucenie prac nad rozwojem rodzimych konstrukcji. Ofiarami tej decyzji padły - opracowane całkowicie w Polsce - prototypowe Syrena 110 i Warszawa 210. Kto wie, jak dziś wyglądałaby polska motoryzacja, gdyby produkcyjne wersje tych pojazdów wyjechały na nasze drogi...?

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas