100 lat muszki Chevroleta
Logo Chevroleta - słynna "muszka" - świętuje w tym roku stulecie istnienia. Jak zmieniała się na przestrzeni dekad?
W 1913 r. współzałożyciel Chevroleta, William C. Durant, po raz pierwszy umieścił symbol w kształcie charakterystycznej muszki na środku przedniego pasa modeli Chevrolet H-2 Royal Mail i H-4 Baby Grand z rocznika 1914.
W ciągu ostatnich 100 lat logo ozdobiło 215 mln Chevroletów. Szacuje się, że około 60 mln z nich wciąż jeździ po drogach. Firma szczyci się, że nowy samochód osobowy, użytkowy lub crossover wyprodukowany przez Chevroleta znajduje kolejnego nabywcę co 6,39 sekundy w jednym ze 140 krajów.
Muszka Chevroleta ma 100 lat, jednak szczegóły dotyczące początków jej istnienia wciąż nie są do końca jasne. Przyjmuje się, że tworząc logo Durant zainspirował się wzorem tapety ozdabiającej ścianę jednego z paryskich hoteli. Wg innego źródła, inspiracją była reklama w gazecie, którą Durant zobaczył podczas wakacji w Hot Springs w stanie Wirginia.
Zarówno wdowa po Durancie, jak i jego córka podają różne wersje tej historii. W 1929 r. Margery Durant opublikowała książkę zatytułowaną "Mój ojciec". W książce opisała, jak ojciec, siedząc przy stole, na kawałku papieru rysował wzory logo: - Myślę, że wykorzystywane do dziś w samochodach Chevroleta logo naszkicował on któregoś wieczora gdzieś między zupą a pieczonym kurczakiem - tak brzmiała jej wersja narodzin muszki.
Z kolei w wywiadzie z 1968 r. żona Duranta, Catherine, stwierdziła, że wzór logo mąż dostrzegł w czasie wakacji w Hot Springs w 1912 r. Czytając gazetę w hotelowym pokoju, William dostrzegł wzór i wykrzyknął: - Myślę, że byłby to bardzo dobry symbol Chevroleta. Niestety nie wyjaśniła ona dokładnie, jak wyglądał ten motyw ani w jaki sposób został on wykorzystany.
Informacja ta zainspirowała Kena Kaufmanna, historyka i wydawcę The Chevrolet Review, do rozpoczęcia badań nad jej prawdziwością. W opublikowanym 12 listopada 1911 r. wydaniu publikowanej w stanie Georgia gazety "The Constitution" natknął się on na ogłoszenie zamieszczone przez firmę Southern Compressed Coal Company, reklamujące brykiety do kominków o nazwie Coalette. Logo Coalette stanowiła pochylona muszka, bardzo podobna kształtem do symbolu, który wkrótce stać się miał ikoną Chevroleta.
Czy to właśnie tę, a może podobną reklamę dostrzegli William Durant i jego żona? Data wydania gazety poprzedza o 9 dni oficjalną datę założenia firmy Chevrolet Motor Company. Logo Chevroleta po raz pierwszy pojawiło się w reklamie 2 października 1913 r. w The Washington Post; "Szukajcie takiej tabliczki" - głosi napis nad emblematem.
Źródło: Chevrolet
Zaraźliwe marzenie - Chevrolet Corvette w "Motorze" z 1994 roku