10 mln aut z Tychów i Bielska-Białej
Z linii montażowych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland zjechał właśnie jubileuszowy, 10-milionowy samochód. Tyle pojazdów wyprodukowały w ciągu swojej 41-letniej historii zakłady w Bielsku-Białej i w Tychach.
Początki rozwoju przemysłu samochodowego na Śląsku sięgają roku 1971, kiedy z linii dawnej FSM w Bielsku-Białej zjechały pierwsze Syreny. Dalszy etap rozwoju fabryki następuje od roku 1973, gdy ruszył tam montaż licencyjnych Fiatów 126. W tym samym czasie w Tychach uruchomiono budowę nowego zakładu. Od 1971 do 2000 roku, gdy produkcję przeniesiono w całości do Tych, w Bielsku-Białej powstało 1 722 596 samochodów (modele: 126, 127, Uno, Siena, Palio Weekend).
We wrześniu 1975 roku rozpoczęła się w tyskim zakładzie produkcja Fiata 126p. Wiele się od tej pory zmieniło - inwestycje związane z uruchomieniem produkcji kolejnych modeli uczyniły fabrykę jedną z najnowocześniejszych na świecie. Produkowane tam samochody plasują się w czołówce rankingów niezawodności, a organizacja produkcji spełnia światowe standardy WCM.
W ciągu 37-letniej działalności tyski zakład wyprodukował 8 277 404 samochody (modele: 126, Uno/Innocenti, Siena, Palio Weekend, Cinquecento, Seicento, Panda Classic, 500/500C/Abarth, Lancia Ypsilon, Ford Ka, a także - w systemie SKD - egzemplarze Ducato, Punto, Bravo/Brava, Marea).
Łącznie bielski i tyski zakład wyprodukował (do 11 października 2012 roku):- Fiat 126: 3 318 674 sztuk- Fiat Panda: 2 154 854 sztuk- Fiat Seicento/600: 1 328 973 sztuk- Fiat Cinquecento: 1 164 525 sztuk- Fiat 500/Abarth 500: 914 006 sztuk- FSM Syrena: 344 099 sztuk- Ford Ka: 337 904 sztuk- Fiat Uno: 188 190 sztuk- Lancia Ypsilon: 78 377 sztuk- Fiat Punto: 57 026 sztuk- Fiat Siena: 50 151 sztuk- Fiat Palio Weekend: 34 138 sztuk- Fiat Bravo/Brava: 22 964 sztuk- Fiat Ducato: 2 893 sztuk- Fiat Marea: 2 846 sztuk- Fiat 127: 380 sztuk
Razem daje to 10 mln sztuk. Ponad 6,2 mln z nich trafiło do klientów zagranicznych. Jubileuszowym, 10-milionowym samochodem okazał się Fiat 500C 1.2 w kolorze czerwonym Rosso Corsa (wersja Lounge), przeznaczony dla klienta w Niemczech.
Jak prognozuje dla PAP dyrektor tyskiego zakładu Antoni Greń, fabryka wyprodukuje w tym roku ok. 350 tys. samochodów wobec ponad 467,7 tys. w 2011 r. Oznacza to spadek produkcji wobec ubiegłego roku o ok. 25 proc.
msob, źródło: Fiat, PAP