Kupujesz auto? Koniecznie tego dopilnuj. Możesz stracić ponad 4 tys. zł!
Największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC jest w zachodniej Polsce oraz na Mazurach. To tam kierowcy najczęściej decydują się na jazdę bez obowiązkowego ubezpieczenia.
Jak wynika z najnowszego raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego najwyższy odsetek osób nieubezpieczonych, w relacji do liczby posiadaczy pojazdów, utrzymuje się w czterech województwach zachodniej Polski: zachodniopomorskim, dolnośląskim, lubuskim, opolskim oraz w województwie warmińsko-mazurskim. Na tych terenach ryzyko kolizji z nieubezpieczonym pojazdem jest nawet dwukrotnie większe niż w najbezpieczniejszym pod tym względem województwie podkarpackim.
-Prawdopodobnie może to mieć związek z większą liczbą komisów samochodowych w tej części kraju i częstszym zakupem aut używanych - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. - Z analizy spraw osób nieubezpieczonych wynika bowiem, że przy zakupie używanego auta weryfikacja ubezpieczenia OC poprzedniego właściciela bywa utrudniona, a później okazuje się, że przekazana im polisa została już wcześniej wypowiedziana i jest nieważna - wyjaśnia.
Największy wzrost ryzyka kolizji z pojazdem bez OC nastąpił, w ostatnich trzech latach, w województwach: pomorskim i mazowieckim, choć nadal obydwa te regiony plasują się na poziomie średniej krajowej. Natomiast poprawa bezpieczeństwa, w tym zakresie, nastąpiła w Małopolskim i Łódzkim. Te dwa województwa spadły o klasę niżej na skali ryzyka kolizji z nieubezpieczonym pojazdem. Na jazdę bez polisy OC najczęściej decydują się młodzi mężczyźni w wieku do 25 lat i robią to nawet dwukrotnie częściej niż 30-latkowie. Z kolei młode kobiety rzadziej jeżdżą nieubezpieczonym pojazdem - tu wspomniane ryzyko kolizji jest tylko 1,5 raza większe niż wśród 30-letnich właścicielek aut. Młodzi kierowcy nie są jednak bezkarni - w tej grupie posiadaczy pojazdów UFG wykrywa bowiem najwięcej nieubezpieczonych.
- Fundusz rozwinął własne narzędzia do identyfikowania nieubezpieczonych, przede wszystkim dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów - mówi Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. - W ten sposób tj. bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem auta - wykrywamy rocznie już ponad 75 procent przypadków braku polisy OC - zaznacza.
Baza polis UFG przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające brak ubezpieczenia w chwili kontroli oraz wcześniejsze opóźnienia w zakupie OC, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. W 2018 roku UFG wystawił właścicielom pojazdów ponad 93 tysiące wezwań o zapłacenie kary za brak obowiązkowej polisy OC, czyli o 16 procent więcej niż rok wcześniej. Dzięki własnym metodom, jak wykrywanie nieubezpieczonych w ogólnopolskiej bazie polis - zidentyfikowano łącznie ponad 70,2 tys. właścicieli aut bez OC czyli o 30 procent więcej niż w 2017 roku. Pozostali wykrywani są poprzez kontrolę drogową policji lub inne zewnętrzne organy kontrolne. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 80 - 90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4 - 0,5 procent wszystkich pojazdów mogących brać udział w ruchu.
Najczęstszą przyczyną braku polisy OC w Polsce jest wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu - warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC poprzedniego właściciela, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC. Szacuje się, że aż 40 proc. wszystkich przypadków braku wykupienia obowiązkowego ubezpieczenia OC związanych jest właśnie z taką sytuacją! Wygaśnięcie ubezpieczenia często jest też następstwem nieopłacenia pełnej raty składki za OC. Trzeba pamiętać, że polisa przedłożona zostaje automatycznie na kolejnych 12 miesięcy tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak wpłaty którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione. Przypominamy, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nakłada obowiązek posiadania ważnej polisy OC na wszystkie zarejestrowane pojazdy - bez względu na ich stan techniczny i to, czy są użytkowane, czy też nie.