Toyota Supra na SEMA Show
Toyota GR Supra występuje na SEMA Show w wielu, poddanych oryginalnemu tuningowi, wersjach.
W tym roku stoisko Toyoty na targach Specialty Equipment Market Association zostało zdominowane przez nową Suprę, ale także przez tuningową rywalizację. Ed Laukes, wiceprezydent Toyota North America, i Rutledge Wood, znany analityk NASCAR i celebryta, założyli się, który z nich zbuduje na SEMA 2019 lepszą wersję GR Supry. Teraz każdy sam może ocenić, kto wygrał w tej przyjacielskiej bitwie tunerów.
GR Supra Heritage Edition to pomysł Eda Laukesa, który wraz z Marty’m Schwerterem z Motorsports Technical Center wplótł w nową GR Suprę elementy Supry 4. generacji z lat 90. W ten sposób powstał samochód, który łączy style różnych epok i stanowi ukłon dla dziedzictwa słynnej poprzedniczki, do której nowy model pod okiem Laukesa się upodobnił. Samochód otrzymał charakterystyczny tylny spojler Supry MK4, spojler z przodu i czerwony lakier, a 3-litrowy silnik R6 został podkręcony do ponad 500 KM.
Rutledge Wood podszedł do sprawy od innej strony. Razem z Rickiem Leosem z Lucky Leos 17 Motorsports zbudowali 20-częściowy pakiet z włókna węglowego do poszerzenia nadwozia GR Supry. Dołożyli do tego specjalnie opracowaną turbosprężarkę, która podwoiła moc silnika do ponad 750 KM. Tak powstała GR Supra HyperBoost Edition.
Fabryczny team tuningowy z Japonii, Toyota Customizing & Development (TCD), przywiózł na SEMA dwa samochody. GR Supra Performance Line Concept to Supra nowej generacji ubrana w pakiet aerodynamiczny z włókna węglowego, do którego dodano 19-calowe, kute koła z lekkiego stopu.
Bardzo ciekawym pomysłem jest drugi samochód z garażu TCD - Supra 3000GT Concept, która nawiązuje do klasycznej Supry TRD3000GT. W 1994 roku, aby uczcić bardzo dobre wyniki modelu A80 w All-Japan Grand Touring Car Championship, fabryczny tuner Toyoty opracował komercyjny body kit TRD3000GT do seryjnego auta. Nawiązania do tej najbardziej popularnej z klasycznych generacji Supry wzbudzi nostalgię u każdego fana japońskich youngtimerów.
GR Supra Wasabi Concept to oryginalny pomysł Toyota Genuine Accessory Team. Pikantnie zielone nadwozie to dopiero początek. Samochód otrzymał zawieszenie Öhlins, hamulce Brembo B-M, kute aluminiowe koła i pakiet aerodynamiczny Five Axis ze zgrabnym tylnym skrzydłem.
GR występujące w nazwie najnowszego coupe Toyoty to skrót od Toyota Gazoo Racing. Wyczynowa marka, która reprezentuje japońskiego producenta w międzynarodowym motorsporcie, odpowiadała także za budowę seryjnej Supry piątej generacji. Nic zatem dziwnego, że ekipa, która wygrała w dwóch ostatnich wyścigach Le Mans 24h, pokazała własną wizję wyczynowej wersji swojego flagowego dzieła. Do Las Vegas Toyota Gazoo Racing przywiozła dwa samochody.
GR Supra Racing Concept zadebiutowała w 2018 roku, jeszcze zanim było wiadomo, jak ma wyglądać seryjny model. Wyczynowy prototyp o pięknych liniach, doskonałych proporcjach i funkcjonalnej aerodynamice podgrzał atmosferę i zbudował napięcie przed premierą długo oczekiwanej Supry nowej generacji.
W marcu 2019 roku na targach w Genewie Toyota Gazoo Racing postawiła kropkę nad i, prezentując światu wyścigową GR Supra GT4, na razie jeszcze w wersji koncepcyjnej. Samochód przyciągnął uwagę zespołów startujących w klasie GT4, co sprawiło, że Toyota zdecydowała się wprowadzić auto do sprzedaży. Lekka, dobrze zbalansowana konstrukcja otrzymała klatkę bezpieczeństwa zgodną z przepisami FIA, wyścigowe zawieszenie, hamulce Brembo i koła OZ Racing. Za sprawą tego auta w przyszłym sezonie klasa GT4 będzie jeszcze ciekawsza.
Na targach w Las Vegas nie mogło zabraknąć amerykańskiego teamu Toyoty startującego w najbardziej amerykańskich wyścigach - NASCAR. Supra zbudowana na NASCAR Xfinity Series odnosi ogromne sukcesy w swoim pierwszym sezonie. Christopher Bell z zespołu Joe Gibbs Racing zajmuje obecnie pierwsze miejsce w tabeli kierowców i jest na dobrej drodze do tytułu mistrza. Samochód został przystosowany do przepisów NASCAR przez Toyota Racing Development USA (TRD) i amerykańskie studio projektowe Toyoty, Calty Design Research.
W roku debiutu Supry w NASCAR trudno sobie wyobrazić lepszego kandydata do roli samochodu bezpieczeństwa (pace car) niż właśnie GR Supra. Auto, które rozpoczyna każdy wyścig serii, ma zawieszenie TEIN, klocki hamulcowe Project Mu, koła HRE Forged P101 Monoblok z oponami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 i listwę LED Whelen. Samochód zatrzymał się na stoisku Toyoty na SEMA Show po drodze na kolejną rundę na torze ISM Raceway w Phoenix.