Wszystko, co musisz wiedzieć o normach Euro
Kolejne normy emisji spalin Euro dotyczą nowych modeli, ale warto wiedzieć, że nie dotyczą aut już dawno wyprodukowanych. Przesiadanie się na nowe, czystsze modele wymusza się raczej podatkami.
Normy emisji spalin Euro wprowadzono w latach 90. ubiegłego wieku. Dotyczą one wszystkich samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, sprzedawanych na terenie Unii.
Zadaniem norm Euro jest ograniczanie emisji kilku najważniejszych szkodliwych składników spalin. Niezależnie od tego planowane jest wprowadzenie ograniczeń emisji CO2 - gazu wprawdzie nietrującego, ale współodpowiedzialnego za efekt cieplarniany. Normy obowiązują tylko nowoprodukowane modele, nie należy więc mieć obaw, jeżeli posiada się starszy samochód.
Ewentualne ograniczenia dotyczące wieloletnich, bardziej trujących aut mogą być wprowadzane albo poprzez odpowiednie podatki, albo na zasadzie tworzenia w wybranych miastach stref dla aut spełniających konkretne wymagania (np. nie mniej niż Euro IV). To drugie rozwiązanie stosowane jest np. w Niemczech. Podobne, mniej rygorystyczne przepisy chciałby wprowadzić Kraków.
Oto, co każdy kierowca powinien wiedzieć na temat norm emisji spalin.
Euro I zaczęło obowiązywać w 1992 r. i od tego czasu auta benzynowe wytwarzane w Europie mają zwykle katalizator. W Polsce jest on obowiązkowy w samochodach wyprodukowanych po 1 lipca 1995 r., a jego obecność powinna być sprawdzana podczas okresowych badań technicznych.
Euro II weszło w styczniu 1996 r. i od tego czasu w dieslach pojawiły się katalizatory utleniające. Na badaniu technicznym nie da się wykryć poprawności działania tego elementu, a więc diagnosta tylko sprawdza jego obecność.
Euro III wprowadzono w styczniu 2000 r. Skupiono się głównie na redukcji ilości węglowodorów oraz tlenków azotu. Auta mają od tego czasu dość rozbudowane systemy recyrkulacji spalin oraz między innymi filtry oparów paliwa z baku.
Euro IV zaczęło obowiązywać od początku 2005 r. Większe zmiany dotyczyły głównie silników Diesla, gdzie m.in. o połowę ograniczono emisję cząstek stałych. Od tego czasu na placu boju pozostały praktycznie wyłącznie diesle z wtryskiem common rail lub pompowtryskiwaczami.
Euro V wprowadzone zostało w styczniu 2009 r. i w głównej mierze zmiany znów dotknęły jednostki wysokoprężne. Aby móc obniżyć emisję cząstek stałych 5-krotnie w stosunku do Euro IV, konieczne okazało się zastosowanie filtrów cząstek stałych. Już produkowane modele wymóg stosowania filtrów DPF/FAP objął rok później.
Euro VI - norma zostanie wprowadzona dopiero we wrześniu 2014 r. i wprowadzi duże redukcje emisji tlenków azotu.