Trzydzieści lat Lexusa
Świat motoryzacji jest barwny i interesujący. Ale nie byłby taki, gdyby nie producenci prezentujący zupełnie inne podejście do tworzenia samochodów. W tym roku mija dokładnie 30 lat, odkąd kolorów motoryzacyjnemu uniwersum dodaje Lexus. Ta stosunkowo młoda japońska marka zdążyła się już mocno zapisać w historii - wyjątkową troską o komfort, niepowtarzalnym stylem i odwagą do podejmowania nietypowych wyzwań. Z okazji okrągłego jubileuszu przypominamy najważniejsze osiągnięcia Lexusa w tych trzech dziedzinach.
Pierwszy model Lexusa, czyli flagowy LS 400 był samochodem w każdej mierze wyjątkowym, lecz jego stylistyka pozostała raczej stonowana i typowa dla statycznej limuzyny tamtych lat. Japoński producent jednak chętnie zaczął eksperymentować i tworzyć własne trendy. Udało się to już w 1998 roku, kiedy Lexus wprowadził na rynek pierwszą generację modelu IS, znanego na rodzimym rynku jako Toyota Altezza. Charakterystyczne przezroczyste klosze tylnych lamp tego auta tak spodobały się fanom motoryzacji i tuningu, że przeszły do historii pod nazwami Lexus lights lub Altezza lights.
Nowe stulecie było dla Lexusa czasem intensywnych zmian stylistycznych. Japońska marka zaczęła wdrażać wtedy nowy język stylistyczny - L-finesse, którego nazwa pochodziła od słów "Leading Edge" oraz “finesse". Wtedy też narodziła się seria futurystycznych konceptów japońskiej marki z linii LF (Lexus Future). Pierwszymi z nich z nich był LF-X, czyli crossover z wolantem zamiast kierownicy oraz sedan LF-S, którego wyposażono w kamery zamiast lusterek. Autem produkcyjnym, w którym zadebiutowały założenia L-finesse stał się Lexus GS trzeciej generacji, pokazany w 2005 roku.
Sześć lat później kolejna generacja tego samego modelu przyniosła współczesny znak rozpoznawczy Lexusa - atrapę chłodnicy w kształcie klepsydry. Ta, wraz z ostro zarysowanymi światłami sprawia, że samochodów japońskiej marki nie sposób pomylić z pojazdami innego producenta. A prawdziwym uosobieniem wyjątkowej stylistyki Lexusa jest smukłe i futurystyczne coupé LC, które wkrótce doczeka się również odmiany kabriolet.
Do tego dodajmy elegancką, ale zadziorną limuzynę LS, nowego crossovera UX, auta koncepcyjne takie jak LF-1 Limitless, a nawet jacht LY 650 i nietrudno dojść do wniosku, że w Lexus Design Dome powstają niezwykłe i odważne projekty. Lexus korzysta z wielu technologii tworząc swoje pojazdy. W grę wchodzi zaawansowane projektowanie przy użyciu rozszerzonej rzeczywistości, ale równocześnie stosowanie tradycyjnych modeli glinianych. Wszystko po to, by tworzyć jeszcze ciekawsze stylistycznie i bardziej dopracowane samochody.
Wyjątkowe wnętrza
Projektanci z taką samą uwagą zajmują się wnętrzami aut marki. Nagrody mówią same z siebie. W 2013 roku model GS został umieszczony na liście Wards 10 Best Interiors, w 2016 roku takie samo wyróżnienie spotkało kabinę SUV-a RX, w kolejnej odsłonie konkursu ten tytuł przyznano coupé LC, zaś w 2018 roku limuzynie LS. Jakby tego było mało, LS i LC za swoje wnętrza zdobyły również nagrody EyesOn Design Award. Te wyróżnienia nie dziwią, kiedy przyjrzymy się wyjątkowym klamkom wewnętrznym coupé LC, które wyglądają jak wykonane ze stale płynnego metalu czy poziomym liniom zaklętym w designie deski rozdzielczej Lexusa LS.
Lexus uwielbia designerskie smaczki. Wystarczy spojrzeć na ruchome zegary, które stały się prawdziwym znakiem rozpoznawczym wnętrz japońskich samochodów. Po raz pierwszy zagościły one w supersamochodzie LFA, a następnie ich charakterystyczny srebrny pierścień znalazł się w kolejnych modelach producenta, w tym również w genialnym coupé LC. Ale Lexus już wcześniej słynął z niezwykłych wskaźników. Pierwszą generację modelu IS wyposażono w zegary przypominające klasyczny, analogowy zegarek naręczny.
Wnętrza samochodów Lexusa to również niezwykłe elementy ozdobne, których nie znajdziemy nigdzie indziej. Boczki drzwi flagowej limuzyny LS mogą być dla przykładu ozdobione wyjątkowymi, ręcznie szlifowanymi panelami ze szlachetnego szkła, inspirowanymi japońskimi kryształami Kiriko. Na potrzeby tego modelu stworzono także specjalnie plisowaną tapicerkę z Alcantary, która przypomina origami. Inspiracje japońską kulturą i sztuką są powszechne w samochodach Lexusa. Fotele nowego Lexusa UX mają przeszycia wzorowane na tradycyjnej technice szycia Sashiko, a panele drzwi sedana ES wieńczą elementy przypominające samurajski miecz, czyli katanę. Lexus wierzy, że dzięki takim detalom jego samochody nie tylko cieszą zmysły, lecz także zyskują dodatkowy, ludzki pierwiastek.
Komfort na najwyższym poziomie
Samochody Lexusa zwracają uwagę wyjątkowym designem i dopracowanymi detalami, lecz dla każdego producenta aut klasy premium niemniej ważny jest komfort. Na tym polu dorobek Lexusa jest również imponujący. W 2012 roku w modelu LS japońska marka wprowadziła innowacyjny system Lexus Climate Concierge, który na bieżąco steruje klimatyzacją, ogrzewaniem i chłodzeniem foteli, a także podgrzewaniem kierownicy. Układ dzieli wnętrze samochodu na cztery strefy i z wykorzystaniem wielu czujników w czasie rzeczywistym monitoruje temperaturę w każdej z nich. Climate Concierge bierze pod uwagę również warunki panujące na zewnątrz auta i dodatkowo przyspiesza ogrzewanie foteli oraz kierownicy na początku podróży w zimne dni, natomiast w upały szybciej chłodzi otoczenie.
Temperatura foteli w luksusowym aucie jest istotna, ale jeszcze ważniejsza jest ich wygoda. W najnowszej odsłonie flagowej limuzyny LS regulacja przednich foteli obejmuje aż 28 parametrów! Zaś siedzenia stworzone na potrzeby nowego Lexusa ES projektowano aż trzy lata, wykorzystując wiele prototypów. Co więcej, wspomniany wcześniej LS oferuje fotele z funkcją masażu, którą opracowano w konsultacji z japońskimi specjalistami od masażu Shiatsu. Nie od dziś wiadomo, że Japończycy są w tej dziedzinie prawdziwymi specjalistami, a pierwszy fotel masujący był wynalazkiem pochodzącym właśnie z Kraju Kwitnącej Wiśni. Mocną stroną Lexusa jest również zaawansowane, aktywne zawieszenie. Model LS wyposażono w system, który nie tylko bardzo dobrze tłumi nierówności w czasie jazdy, ale także nieco podnosi nadwozie podczas wsiadania, co razem z automatycznym odchylaniem bocznych poduszek siedzeń ułatwia zajęcie miejsca.
Japońska marka umila podróżowanie swoimi samochodami jeszcze jednym rozwiązaniem - rozbudowanymi systemami audio klasy premium. Lexus od 2000 roku współpracuje w tym zakresie z firmą Mark Levinson, a nagłośnienie opracowane przez jej specjalistów znajdziemy w różnych modelach producenta. Najbardziej zaawansowane systemy trafiły do nowych sedanów LS i ES. Lexus LS jest wyposażony w system z 23 głośnikami umieszczonymi w 16 miejscach kabiny, którego łączna moc wynosi aż 2 400 W. Natomiast w ES-ie znajdziemy 17-głośnikowy układ 7.1 o mocy 1 800 W. A w modelu CT wprowadzono głośniki opracowane razem z firmą Panasonic, których membrany wykonano z tworzywa zawierającego włókno bambusa. Taki materiał nie tylko zapewnia lepszą jakość dźwięku, ale i zmniejsza masę przetworników.
A co z tymi użytkownikami samochodów, którzy wolą podróżować w ciszy? Z myślą o nich Lexus stosuje w swoich samochodach system Active Noise Control. Jego zadaniem jest niwelowanie odgłosów pochodzących z napędu, dzięki emitowaniu przez głośniki dźwięków o tych samych częstotliwościach, ale przeciwnej fazie.
Innowacyjne rozwiązania
Lexus wyraźnie lubuje się w nowatorskich rozwiązaniach. LS otrzymał koła, które redukują szum. Każde wyposażono w komorę rezonansową z otworem, redukującą hałas wytwarzany przez oponę. Zaś felgi crossovera UX mają specjalne klapki zmniejszające zawirowania powietrza wokół samochodu i jednocześnie poprawiające chłodzenie hamulców.
Nowego Lexusa UX wyposażono także w system wycieraczek, które automatycznie zatrzymują się po otwarciu drzwi, by nie ochlapywać pasażerów oraz tylną roletę bagażnika składaną jak blenda fotograficzna do minimalnych rozmiarów. Natomiast uchwyty na napoje modelu NX wyłożono elastomerem, czyli tworzywem o dużym tarciu. Dzięki temu umieszczone w nich przedmioty nie obracają się i butelkę z napojem można otworzyć używając tylko jednej ręki.
Odważne pomysły
Kreatywność pracowników Lexusa nierzadko wykracza poza standardowe ramy motoryzacji. Japońska marka stworzyła na przykład wyjątkowy egzemplarz modelu UX z oponami inspirowanymi butami John Elliott x Nike AF1. A to nie koniec motoryzacyjno-obuwniczej współpracy. W Wielkiej Brytanii powstały specjalne sneakersy Walsh x Lexus - Fuji Red, inspirowane wnętrzem Lexusa CT w wersji F Sport. Z okazji tej współpracy japoński producent samochodów stworzył również specjalny egzemplarz modelu CT, który pokryto grafiką odtwarzającą wygląd nietypowych butów.
Zdejmijmy buty i przejdźmy do kuchni. A tak naprawdę do alei serwisowej toru Nürburgring. W 2015 roku szef kuchni Mario Kotaska wykorzystał ciepło wytwarzane przez silnik sportowego Lexusa IS F CCS-R, by w czasie wyścigu Nürburgring 24h upiec stek. Odpowiednio przygotowane mięso przejechało pod maską samochodu trzy okrążenia tego słynnego toru! A w ubiegłym roku japońska marka zaprosiła do współpracy Andreasa Møllera, by stworzył danie inspirowane Lexusem RC. Utalentowany duński kucharz najpierw przejechał w coupé wiele kilometrów i na podstawie swoich wrażeń z jazdy stworzył danie o nazwie #SharpYetSmooth. Oczywiście lista niesamowitych pomysłów jest o wiele dłuższa. Kiedy Lexus chciał sprawdzić sprawność swojego systemu Climate Concierge, to we wnętrzu modelu LS wyhodował 50 storczyków. A innym razem inżynierowie japońskiej marki stworzyli lewitujący odpowiednik deskorolki.
Lexus równie odważnie angażuje się w kulturę i promowanie ciekawych idei. W 2019 roku już trzeci raz z rzędu był partnerem Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji, a jego pojazdy (i zaprojektowane przez stylistów marki futurystyczne statki powietrzne) występowały w takich filmach jak Raport Mniejszości, Czarna Pantera czy Men in Black: International. Japoński producent jest również twórcą konkursu Lexus Design Award, który od 2013 roku promuje młodych, rozpoczynających karierę projektantów.
Filozofia Lexusa - Takumi i Omotenashi
Atrapa chłodnicy w kształcie klepsydry, ruchome zegary czy szkło Kiriko są bardzo charakterystyczne dla Lexusa. Ale nie mniej ważna jest wyjątkowa filozofia, z jaką japońska marka tworzy kolejne samochody. Składają się na nią nie tylko inspiracje japońską kulturą i tradycyjnym rzemiosłem, lecz także obsesja na punkcie jakości. W produkcji Lexusów uczestniczą wykwalifikowani rzemieślnicy, nazwani Takumi. Mistrzowie Takumi dbają o najmniejsze detale - ich uważny wzrok ma dostrzec nawet najmniejszą skazę w powłoce lakierniczej, a wprawiony zmysł dotyku pozwala wyczuć nierówności o skali nieprzekraczającej milimetra.
Nie mniej ważny jest słuch. Projektując nowy model UX inżynierowie dźwięku Lexusa współpracowali z naukowcami z dziedziny neurologii, aby uzyskać finalny dźwięk zamykania drzwi crossovera UX. By w każdym egzemplarzu był taki sam, Takumi słuchają i w razie potrzeby regulują każde drzwi w specjalnym pomieszczeniu, zanim samochód opuści bramy fabryki.
Rola Takumi jest niezwykle ważna. Każdy z tych inżynierów-rzemieślników jest liderem własnego zespołu i specjalizuje się w pewnym etapie produkcji. By otrzymać taki status należy mieć co najmniej 25 lat doświadczenia w swojej dziedzinie. I ciągle się doskonalić. Nic więc dziwnego, że wśród 7700 pracowników fabryki Lexusa Miyata zaledwie 19 nosi status Takumi.
Drugim filarem filozofii Lexusa jest tradycyjna japońska gościnność - Omotenashi. Marka podkreśla jej znaczenie na każdym kroku, a wszystko - od obsługi w salonach samochodowych, po wnętrza samochodów i stosowane w nich rozwiązania - ma sprawiać, że klient i kierowca będzie czuł się jak gość honorowy.