Toyota Supra - historia niezwykłego coupe

Nowa Toyota Supra zadebiutuje na światowych rynkach prawdopodobnie w 2019 roku. Jej zapowiedzią jest wyścigowe coupe GR Supra Racing Concept, pokazane na tegorocznych targach w Genewie. Nowy model nawiązuje do Supry czwartej generacji, która stała się elementem popkultury, gdy wystąpił jako gwiazda pierwszego filmu z serii „Szybcy i wściekli”. Jednak jego popularność nie zaczęła się wraz z entuzjastycznym okrzykiem filmowego mechanika Jessego na widok silnika 2JZ. Dziennikarze motoryzacyjni, którzy testowali Suprę czwartej generacji niedługo po jej debiucie, także nie kryli podziwu.

Toyotą Suprą często zajmowali się tunerzy
Toyotą Suprą często zajmowali się tunerzyInformacja prasowa (moto)

Popularność filmu "Szybcy i wściekli", który wypromował w szerokich kręgach Toyotę Suprę, przesłonił w naszej pamięci fakt, że model ten stał się ikoną sportowych samochodów na długo przed premierą kinowego hitu. Supra była obecna na rynku od 1978 roku - każda z czterech generacji umacniała jej reputację bardzo mocnego i niezawodnego grand tourera, dającego mnóstwo radości z jazdy.

W 1994 roku brytyjski magazyn "Car" zestawił Suprę czwartej generacji z nowym BMW E36 M3. W tym porównaniu flagowe coupe opracowane przez japońską popularną markę wypadło lepiej od auta luksusowego bawarskiego producenta. Oba samochody miały podobną masę, były napędzane 3-litrowymi silnikami R6, miały niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu oraz tylny napęd. Supra dysponowała jednak znacznie większą mocą od niemieckiego konkurenta dzięki podwójnemu turbodoładowaniu. Silnik 2JZ-GTE o żelaznym bloku generował 330 KM mocy i 427 Nm momentu obrotowego, przy 286 KM i 320 Nm w przypadku BMW.

Na początku recenzji redakcja "Car" chwali M3 za skrzynię biegów i natychmiastową reakcję na pedał gazu. Jednak jeśli ktoś z czytelników myślał, że auto niemieckiej marki premium pomimo mniejszej mocy przewyższy Toyotę pod względem przyjemności z jazdy, spotkała go niespodzianka. Zdaniem dziennikarzy "Car" Supra nie tylko okazuje się bardziej komfortowa od M3, ma wygodniejsze siedzenia, bardziej zaawansowaną technologię (kontrolę trakcji) i jest lepiej wykończona, wyróżniając się bardzo dobrymi przełożeniami skrzyni na autostradzie, ale daje też znacznie więcej przyjemności dzięki ekscytującemu prowadzeniu i bezpośrednim reakcjom układu kierowniczego. Wystarczyły niewielkie ruchy kierownicą, by Supra śmiało wchodziła w zakręty. Takie same ruchy w BMW nie powodowały niemal żadnej reakcji samochodu.

Tiff Needell z Top Gear uznał Suprę za konkurencję dla Hondy NSX. Toyota GT była jego zdaniem lekka, lecz mocna i łączyła zrywność z użytecznością na co dzień. "To nie jakiś samochód koncepcyjny przyszłości, ale najnowsza Supra Toyoty, stworzona, aby zmierzyć się z najlepszymi na konkurencyjnym rynku grand tourerów i zawstydzić kilka znacznie droższych supersamochodów" - tak Needell zapowiedział nową Toyotę na początku swojego programu. "Jej maniery są bez zarzutu" - dodał brytyjski dziennikarz.

Prezenter Top Gear docenił nową Toyotę za design, tylny napęd i lekką konstrukcję wykorzystującą aluminium. Atutem modelu był silnik 2JZ, który zdaniem dziennikarza wyniósł sztukę turbodoładowania na wyższy poziom. Jak już dziś wiadomo, doświadczenie i intuicja nie zawiodły Needella - motor ten do dziś jest spełnieniem marzeń tunerów, rozchwytywanym przez mistrzów driftingu i drag racingu.

Według Tiffa Needella flagowe coupe Toyoty miało w sobie obok mocy i osiągów także finezję i charakter. Jednocześnie samochód stanowi bardzo wdzięczny materiał do modyfikacji. Znawcy tematu nie potrzebują słynnego kinowego hitu, żeby to wiedzieć.

Kiedy film "Szybcy i wściekli" wszedł na ekrany w 2001 roku, Supra czwartej generacji była wciąż w produkcji - model był obecny na rynku od 1993 roku, a zakończenie sprzedaży nastąpiło w 2002 roku. Samochód był dostępny w Japonii, Europie i Ameryce. Rozpędzał się do 100 km/h w 5,1 s, a jego maksymalna prędkość to 262 km/h. Auto zyskało w USA renomę jednego z najmocniejszych seryjnych samochodów na rynku, a jednocześnie bardzo starannie zmontowanego, niezawodnego i trwałego.

Wiele wskazuje na to, że nowa Toyota Supra 5. generacji będzie nawiązywała do słynnej poprzedniczki zarówno pod względem stylistyki, jak i tylnego napędu z silnikiem z przodu. Auto powstaje we współpracy z BMW, a jego bliźniaczym modelem będzie nowa generacja Z4. Zapowiadające nowy model koncepcyjne coupe GR Supra Racing Concept to dwudrzwiowy samochód wyścigowy z napędem na tylną oś i silnikiem z przodu, zbudowany z lekkich materiałów. Auto ma obniżone przednie i tylne zawieszenie, wyczynowy układ wydechowy, wyścigowe koła BBS z oponami Michelin oraz hamulce z zaciskami i tarczami Brembo Racing. Za jego opracowanie odpowiadali specjaliści TOYOTA GAZOO Racing.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas