Szok. Przejechali na jednym zbiorniku paliwa 2161 km!

Największą zaletą współczesnych silników wysokoprężnych jest niskie zużycie paliwa.

Norwegowie ze swoim mondeo
Norwegowie ze swoim mondeoInformacja prasowa (moto)

To właśnie ten parametr musi rekompensować wszystkie wady - a więc głównie skomplikowaną konstrukcję z wtryskiem wysokociśnieniowym, turbosprężarką i kołem dwumasowym.

A więc ile paliwa zużywają nowoczesne diesle? Jak udowodniło dwóch Norwegów - naprawdę niewiele.

Knut Wilthil i Henrik Borchgervink zatankowali napędzanego silnikiem 1.6 o mocy 115 KM forda mondeo econetic do pełna (pojemność zbiornika paliwa to 70 litrów) i wyruszyli w trasę. Paliwo skończyło po przejechaniu... 2161 km!

Norwegowie swoją podróż rozpoczęli w rosyjskim Murmańsku, pojechali do Oslo, następnie dalej, do Szwecji. Paliwo skończyło się w miejscowości Uddevall, na północ od Goeteborga, po 40 godzinach od startu. Oznacza, to że samochód zużył średnio 3,2 l oleju napędowego na 100 km i jest to wynik aż o 1,1 l (ponad 25 procent) lepszy od zużycia podawanego przez producenta (4,3 l/100 km).

Podróżnicy podkreślili, że trasa była trudna, wiodła m.in. po kiepskiej jakości rosyjskich drogach (z koleinami), po terenie pełnym wzniesień, w deszczu (ponad 1000 km). Jakby tego było mało, jeździe przez Norwegię i Szwecję towarzyszył przeciwny wiatr.

Samochód, którym dokonano tego wyczynu był standardowym mondeo w wersji cconetic, a więc posiadał m.in. poprawki aerodynamiczne, system Auto-Start-Stop, system odzyskiwania energii podczas hamowania (ładowanie akumulatora), automatyczną żaluzję zasłaniającą grilla, dłuższe przełożenie ostatniego biegu, obniżone zawieszenie, opony o obniżonych oporach toczenia oraz olej silnikowy o zmniejszonej lepkości.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas