Porsche 911 - 997, czyli ofensywa techniczna

27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To wystarczający powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.

Od 2004 r. Porsche 911 było dostępne w większej liczbie zróżnicowanych wersji niż kiedykolwiek wcześniej: klienci mogli wybierać pomiędzy Coupé, Targą, Cabrioletem a Speedsterem, napędem na tylne lub wszystkie koła, standardową albo poszerzoną karoserią, silnikami chłodzonymi cieczą - wolnossącymi lub z turbodoładowaniem, sportowymi odmianami GTS, GT2, GT2 RS i GT3 oraz dwoma modelami GT3 RS. Uwzględniając modele specjalne, gama obejmowała 24 warianty - uzupełnione szeroką paletą opcji personalizacji.

Design typu 997 był "ostrzejszy" niż dotąd już Carrera, z mocniej zaakcentowanymi rysami tylnego pasa, prezentowała się zauważalnie bardziej "po męsku", a odmiany S, GT i Turbo były dodatkowo poszerzone o 44 mm. Od poprzednika typ 997 odróżniał się jednak przede wszystkim bardziej pionowo ustawionymi, okrągłymi reflektorami pod przeźroczystym szkłem, co stanowiło powrót do istotnego elementu stylistycznego modeli 911 chłodzonych powietrzem. Po modernizacji w lipcu 2008 r. przedni pas otrzymał biksenonowe reflektory i LED-owe światła do jazdy dziennej.

Najnowsza generacja Porsche 911 wyznaczała również nowe standardy techniczne. Sześciocylindrowy silnik modelu Carrera o pojemności 3,6 litra początkowo generował moc 325 KM. W przypadku wariantu S średnicę cylindra zwiększono o 3 mm. Efekt: z pojemnością 3,8 litra dysponowała ona największym bokserem w dotychczasowej historii seryjnych 911.

W 2008 r., w ramach aktualizacji modelu, Porsche gruntownie zmodernizowało ofertę silników i po raz pierwszy wprowadziło bezpośredni wtrysk paliwa. W rezultacie znacznie spadły zużycie paliwa oraz emisja spalin, a wzrosły parametry jednostek: do 345 KM w przypadku wersji o pojemności 3,6 litra i 385 KM w przypadku wariantu 3,8-litrowego. Nowe 911 Carrera GTS, który "wjechało" w lukę pomiędzy modelami S a GT3, osiągało nawet 408 KM.

Także 911 Turbo skorzystało z ofensywy technicznej: jego 3,6-litrowy silnik był pierwszym motorem benzynowym na świecie wyposażonym w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Późniejsza zmiana - wzrost pojemności do 3,8 litra i wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa - pozwoliły na przeskok z 480 do 500 KM. Wariant 911 Turbo S oferował już 530 KM i po raz pierwszy standardowo otrzymywał dwusprzęgłową przekładnię o siedmiu przełożeniach. Szybsze i mocniejsze było tylko 911 GT2 RS. W tym przypadku silnik osiągał moc 620 KM, co wystarczyło, by pokonać północną pętlę Nürburgringu w ciągu 7 min 18 s.

Reklama

Również model GT3 legitymował się wyższą mocą - 435 zamiast 415 KM. Wariant RS 3.8 generował już 450 KM. "Królem" było jednak GT3 RS 4.0, limitowane do zaledwie 600 egzemplarzy, osiągające 500 KM.

Generacja 997 występowała także w licznych seriach specjalnych, takich jak 911 Sport Classic o mocy 408 KM. Każdy z 250 egzemplarzy tej edycji znalazł nabywcę w ciągu 48 godzin od chwili premiery. 911 Speedster - również o mocy 408 KM - trafiło do sprzedaży w limitowanej serii 356 sztuk. Szczególnym przypadkiem był model 911 Turbo S Edition 918 Spyder: zaprojektowany, aby umilić czas oczekiwania przyszłych właścicieli nowego 918 Spyder na dostawę swojego hybrydowego samochodu supersportowego. I tylko tych 918 szczęśliwców mogło go zamówić.

W latach 2004-2012 firma Porsche wyprodukowała łącznie 213 004 samochody sportowe typu 997.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy