Montują przęsło o wadze 2,75 tys. ton. Potrwa to trzy dni

Skomplikowana operacja transportu i montażu drugiego z łuków przęseł budowanego mostu drogowego przez Wisłę rozpoczęła się w niedzielę w Toruniu. Stalowa konstrukcja ma 270 m długości, 50 m wysokości i waży 2,75 tys. t.

Przęsło transportowane jest na specjalnych barkach / Fot: Adam Wysocki
Przęsło transportowane jest na specjalnych barkach / Fot: Adam WysockiEast News

"To historyczna operacja, która zakończy się połączeniem dwóch brzegów Wisły. Na niedzielę przewidzieliśmy transport łuku i ustawienie go w osi mostu, a całość potrwa trzy dni" - powiedziała kierownik Biura Realizacji Projektu Mostowego Barbara Tyrankiewicz.

Transport stalowego łuku, który będzie stanowił południową część mostu, podzielono na 10 etapów trwających łącznie 18 godzin. Konstrukcja wsparta na wieżach montażowych znajdujących się dwóch barkach musi pokonać trasę 800 metrów z doków przy północnym brzegu w pobliże podpór, które zbudowano na drugim brzegu i na sztucznej wyspie na środku rzeki. Operację trzeba prowadzić z dużą precyzją i bardzo powoli, aby nie doszło do przewrócenia się potężnej konstrukcji.

Pierwszy z dwóch łuków został przetransportowany i zamontowany pod koniec marca.

"Na poniedziałek i wtorek zaplanowaliśmy osadzanie łuku na tzw. wezgłowiach podpór. Najpierw konstrukcja zostanie podniesiona na wysokość 14 m, a następnie zostanie opuszczona i spocznie w specjalnych gniazdach. Później przez dwa - trzy tygodnie będą prowadzone prace spawalnicze" - poinformował dyrektor techniczny firmy Strabag Andreas Adamiec.

Budowa mostu w Toruniu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. Początkowo miała zakończyć się 4 lipca 2013 r., ale ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne oddanie do użytku przesunięto na 1 grudnia 2013 r.

Most z dwoma stalowymi przęsłami łukowymi będzie miał 540 m długości, a wraz z drogami dojazdowymi - 4,1 km. Przeprawa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG z Austrii (partner). Wartość całego projektu wynosi 753 mln zł, a miasto ma zagwarantowane 327 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Będzie to drugi most drogowy w 191-tysięcznym Toruniu. Dotychczasowa przeprawa w sąsiedztwie Starego Miasta została oddana do użytku w 1932 r.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas