Jaki kolor samochodów jest najpopularniejszy?
Amerykańska firma Axalta, jeden ze światowych potentatów w produkcji lakierów samochodowych, opublikowała 65. już raport dotyczący ich popularności. Która z barw cieszyła się największym wzięciem w roku 2017 roku?
O zaskoczeniu raczej nie może być mowy. Miano najczęściej wybieranego przez klientów koloru, już siódmy rok z rzędu, zdobyła biel. Aż 39 proc. nowych samochodów zarejestrowanych po raz pierwszy w 2017 roku polakierowanych było właśnie na biało. W ich przypadku rozróżnić można jeszcze podział na kolory z podstawowej palety (solid white) stanowiące 26 proc. ogółu i białą perłę (13 proc. rejestracji).
Nie jest tajemnicą, że za popularnością białych lakierów stoją głównie klienci flotowi. Ogólny wynik bieli jest aż o 2 proc. wyższy niż przed dwoma laty. Można się też spodziewać, że trend wzrostowy utrzyma się w kolejnych latach z uwagi na popularyzację pojazdów elektrycznych i autonomicznych. W obu przypadkach producenci starają się wykreować modę na biel z przyczyn praktycznych. W ocenie ekspertów polakierowane na biało samochody są lepiej widoczne dla układów wykrywania typu lidar. W przypadku aut elektrycznych ważną rolę odgrywa również mniejsza tendencja do nagrzewania, a co za tym idzie, mniejsze zużycie energii przez układ klimatyzacji. Z badań amerykańskiego laboratorium Berkeley wynika, że w przypadku klasycznych pojazdów (z silnikami o spalaniu wewnętrznym), w porównaniu z ciemnymi kolorami, zastosowanie bieli pozwala ograniczyć zużycie paliwa o emisję CO2 o około 2 proc. Nie dziwi więc, że na biało lakierowanych jest np. 49 proc. ogółu nowych pojazdów rejestrowanych w Afryce. Największą popularnością barwa cieszy się jednak w Azji (52 proc. ogółu), gdzie białe samochody od lat uchodzą za symbol elegancji i prestiżu.
Na drugim miejscu w skali świata - z wynikiem 16 proc. udziału w rynku - uplasowała się czerń. W tym przypadku jedynie 3 proc. należy do lakierów z palety podstawowej. Pozostałe 13 proc. to różnego rodzaju metaliki i perły.
Ostatni stopień podium - z udziałem po 11 proc. - zajmują ex aequo - metalizowane szarości i srebra. Na następnych miejscach uplasowały się kolory: 4. niebieski (7. proc. udziału w rynku), 5. czerwony (6 proc. udziału w rynku), 6. beżowy/brązowy (5 proc. udziału w rynku), 7. żółty/złoty (3 proc. udziału w rynku) i 8. zielony (1 proc. udziału w rynku). Udział pozostałych barw w ogóle światowej sprzedaży nie przekracza granicy 1 punktu procentowego.
Od światowych trendów odbiegają nieco gusty europejskich nabywców. Pierwsze skrzypce gra wprawdzie kolor biały, ale jego udział w rynku tylko 25 proc. Tuż za nim - z wynikiem 21 proc. - plasuje się kolor czarny. Trzecie miejsce na liście popularności (20 proc. udziału w rynku) zajmują szarości. W kolorze srebrnym (4. miejsce) polakierowanych było 11 proc. zarejestrowanych w 2017 roku w Europie pojazdów. Aż 10 proc. (5. miejsce) sprzedanych na Starym Kontynencie samochodów osobowych polakierowanych było w ubiegłym roku na kolor niebieski.
Paweł Rygas