Dziura w górze ma prawie 25 km długości. To najdłuższy drogowy tunel na świecie

Odfiltrowuje się z niego cząstki stałe i dwutlenek azotu. Oświetlenie wnętrza naśladuje efekt wschodu słońca. To coś więcej, niż najdłuższy drogowy tunel na świecie. Tunel Lærdal to arcydzieło inżynierii.

W 1992 r. norweski parlament zobowiązał się do stworzenia trasy łączącej Oslo z Bergen, która będzie wolna od wyzwań związanych z terenami górskimi i nieprzewidywalnymi rozkładami jazdy promów. Istotnym elementem opracowanego rozwiązania był projekt tunelu Laerdal. Budowa ruszyła w 1995 r. i została zakończona po pięciu latach. By wykuć tunel konieczne było wydobycie trudnej do wyobrażenia ilości - 2 500 000 metrów sześciennych skał. Trasa tunelu, rozpoczynająca się w Aurlandsvangen w Aurland i kończąca się na południe od Lærdalsøyri w Lærdal, została szczegółowo zaplanowana, aby zapewnić najbezpieczniejszą i najkrótszą podróż. Inwestycja kosztowała 1,082 miliarda koron norweskich - około 113,1 mln USD.

Reklama

Najdłuższy tunel świata - projekt

Tunel Lærdal nie jest po prostu skrótem w efektowny sposób łączącym dwa miejsca - jego zadaniem było ulepszenie komunikacji, czyniąc podróż nie tylko bezpieczną, ale i komfortową. Z myślą o uniknięciu negatywnych skutków psychologicznych, jakie może wywołać długotrwała jazda w jednostajnym środowisku, tunel podzielono na cztery sekcje, z których każda rozpoczyna się przestronną jaskinią. Oświetlone relaksującym niebieskim i żółtym światłem, te jaskinie tworzą efekt podobny do wschodu słońca, oferując kierowcom "wizualne ukojenie" i przerwę od jednolitego krajobrazu tunelu. Ponadto, dla lepszej orientacji w trasie, co kilometr zamontowano tablice z informacjami o pokonanym dystansie i pozostałej do przejechania odległości. Dziennie obiekt ten pokonuje ok. dwóch tysięcy samochodów.

Bezpieczeństwo w Tunelu Laerdal

Choć tunel nie ma wyjść awaryjnych, zrekompensowano to mnóstwem udogodnień zapewniających bezpieczeństwo: co 250 metrów zamontowano telefony alarmowe, a co 125 stanęła gaśnica. Zaplanowano 15 miejsc postoju dla większych pojazdów, a co 500 metrów wykuto niszę awaryjną dla aut osobowych. Centra bezpieczeństwa monitorują tunel przez całą dobę, a mimo wykucia w skale, na terenie tunelu dostępna jest łączność radiowa i telefonia komórkowa. Dla ostudzenia zapału kierowców w kilku miejscach wewnątrz tunelu rozstawiono fotoradary. Co więcej, w tunelu przygotowano jedną z najnowocześniejszych oczyszczalni powietrza. Obiekt ten, pierwszy na świecie, zapewnia optymalną jakość powietrza poprzez filtrowanie cząstek stałych i dwutlenku azotu. Świeże powietrze jest w sposób ciągły zasysane do tunelu obydwoma wejściami, natomiast zanieczyszczone jest skutecznie usuwane przez dedykowany tunel wentylacyjny.

Kto zechciałby odwiedzić tunel, powinien się pospieszyć. W przyszłym roku obiekt zostanie poddany gruntownym modernizacjom, aby spełnić zmieniające się standardy bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Remont może potrwać nawet 5 lat. Przez pewien czas remont będzie prowadzony wyłącznie w godzinach od 18 do 6 rano, a w ciągu dnia tunel będzie dostępny dla przejeżdżających. 

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce

Dla porównania, najdłuższy tunel drogowy w Polsce to tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie znajdujący się pod Ursynowem. Ma dokładnie 2335 metrów i został otwarty 20 grudnia 2021 roku. 



INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: najdłuższy tunel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy