Zmiany dla kierowców w 2025 roku. Co się zmienia w prawie i przepisach?
Rok 2025 przyniósł istotne zmiany dla kierowców. Zwiększyły się kary dla piratów drogowych, a także dla zapominalskich. Z kolei prawo jazdy będzie można już mieć od 17. roku życia, choć z pewnymi ograniczeniami. Co jeszcze zmienia się w 2025 roku w przepisach?
Jak co roku zmiana daty oznacza modyfikację przepisów, jakie obowiązują kierowców. Nie wszystkie zmiany weszły już od stycznia, ale dobrze wiedzieć, jakich nowości w przepisach możemy spodziewać się w 2025 r.
Za przekroczenie prędkości łatwiej będzie stracić prawo jazdy
Na początek 2025 roku zapowiadane jest wejście w życie przepisów, które umożliwią zatrzymywanie prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczą o ponad 50 km/h dopuszczalną prędkość na drogach dwukierunkowych, jednojezdniowych również poza terenem zabudowanym.
Zmiana obejmie też ciągniki rolniczych, które będą mogły teraz poruszać się szybciej. Zamiast dotychczasowych 30 km/h, będzie można jechać nimi z maksymalną prędkością 40 km/h. Jest to podyktowane nowoczesnością i coraz większym bezpieczeństwem tych pojazdów.
Prawo jazdy od 17. roku życia, ale z ograniczeniami
Od 2025 r. prawo jazdy kategorii B będzie mogło być wydawane osobom, które ukończyły 17. rok życia. W tym przypadku niezbędna będzie jednak pisemna zgoda rodziców lub opiekunów prawnych. 17-letni kierowcy będą jednak objęci pewnymi ograniczeniami. Będzie ich obowiązywał okres próbny. Dodatkowo, będą mieli surowsze wymogi odnośnie trzeźwości - podczas kontroli alkomat będzie musiał wykazać równe 0,0 promila. Będą musieli także pilnować prędkości na drodze, bo obowiązywać ich będą inne ograniczenia - w terenie zabudowanym 50 km/h, poza obszarem zabudowanym 80 km/h, a na autostradzie lub drodze ekspresowej maksymalnie 100 km/h. Do osiągnięcia pełnoletniości, młodzi kierowcy będą mogli prowadzić jedynie w obecności osoby dorosłej posiadającej ważne prawo jazdy.
Nielegalne wyścigi będą przestępstwem
Rok 2025 będzie ostrzejszy dla tych biorących lub organizujących nielegalne wyścigi uliczne. Każdy taki proceder będzie traktowany jako przestępstwo, a ich uczestnicy otrzymają mandat w wysokości minimum 1000 zł lub utracą prawo jazdy na trzy miesiące. Taki imprezy lub zloty będą mogły się odbywać legalnie, po uprzednim zgłoszeniu. W ich trakcie nie będzie można również blokować ruchu drogowego.
Wyższe kary za brak OC
Nawet 9332 zł – tyle w 2025 r. wynosi maksymalna kara za brak ważnego ubezpieczenia OC dla właścicieli samochodów osobowych. To o 8,5% (732 zł) więcej niż w ubiegłym roku. Skąd ta podwyżka? Jest to skutek kolejnej podwyżki płacy minimalnej, która od stycznia 2025 r. wynosi 4666 zł. Kara zostanie naliczona, jeśli od upłynięcia ważności poprzedniej polisy minie ponad 14 dni. Wyższe kary przewidziano także dla właścicieli samochodów ciężarowych, autobusów oraz ciągników. Brak polisy OC w ich przypadku oznacza karę w wysokości: 13 998 zł (ponad 14 dni), 6999 zł (od 4 do 14 dni) oraz 2800 zł (poniżej 4 dni).
Cyfrowe prawo jazdy
Unia Europejska planuje wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy w formie aplikacji. Ma to działać na podobnej zasadzie co polski mObywatel, ale ma obowiązywać na terenie całej UE. Kierowcy będą mieli możliwość wygenerowania kodu QR, który umożliwi zagranicznym służbom dostęp do danych o ich uprawnieniach. To rozwiązanie ma zwiększyć wygodę i bezpieczeństwo podróżujących po Starym Kontynencie.
Nowy system namierzania kierowców bez uprawnień
W 2025 roku polska policja ma zostać wyposażona w specjalne urządzenia umożliwiające identyfikację pojazdów należących do osób, którym cofnięto lub zatrzymano prawo jazdy. Specjalne skanery mają “czytać” numery rejestracyjne i od ręki informować policjantów, czy dany pojazd należy do takiej osoby.