Bogini seksu w St. Tropez

Firma Renault świętuje właśnie 110. rocznicę jej powstania. Dla Francuzów nie jest to jednak jedyny jubileusz. Pół wieku temu zaprezentowano bowiem legendarny dziś model floride.

Legendarna jest też sesja zdjęciowa, dzięki której pojazd stał się sławny na całym świecie. Obok stylowego kabrioletu przed obiektywem stanęła... Brigitte Bardot.

Reklama

Wraz z prezentacją renault dauphine pojawił się pomysł na projekt spokrewnionych z nim wersji kabrioletu i coupe. Projekt nadwozia zlecono włoskiej firmie Carrozzeria Ghia z Turynu. W niedługim czasie projektant Pietro Frua stworzył pierwsze szkice lekkiej, dynamicznej sylwetki. W 1957 roku zbudowano pierwszy prototyp a niedługo potem rozpoczęto próby drogowe.

Wiosną 1959 roku zbudowano egzemplarze przedseryjne, które testowano w ukryciu przed fotoreporterami. We wrześniu 1959 roku na salonie paryskim odbyła się oficjalna premiera renault floride.

W październiku 1959 roku pierwsze floride trafiły do klientów. W grudniu odbyła się premiera amerykańskiej wersji, która nosiła nazwę caravelle. Równolegle nowy kabriolet zaprezentowano w 17 innych miastach wschodniego i zachodniego wybrzeża USA. Oferta obejmowała kabriolet, coupe oraz wersję hardtop ze sztywnym dachem. Caravelle była dostępna w kilku kolorach nadwozia - białym, czerwonym, błękitnym, granatowym oraz w metalizowanym beżu i zieleni.

Floride/caravelle były niewiele droższe od popularnej dauphine, oferując przy tym niepowtarzalną stylistykę, dobre osiągi oraz niezwykłe wrażenia z jazdy. Zbudowano je w oparciu o mechanizmy modelu dauphine. Samochody napędzał umieszczony z tyłu, chłodzony cieczą czterocylindrowy silnik o pojemności 845 cm3. W 1961 roku we Francji i na pozostałych rynkach Europy zaprezentowano renault caravelle. Wprowadzono silnik o mocy 48 KM i pojemności 956 cm3. W następnych latach moc wzrastała do 51 i 55 KM. Po raz pierwszy w tej klasie pojazdów z przodu i z tyłu montowano wydajne hamulce tarczowe systemu Lockheed o średnicy 260 mm. Zapewniały one autu ważącemu niewiele ponad 800 kg niezwykle krótką drogę hamowania w każdych warunkach. Od roku modelowego 1963 oferowano caravelle napędzaną silnikiem 55 KM o pojemności 1108 cm3. Samochód rozwijał maksymalną prędkość 145 km/h, spalając średnio 7 l/100 km. W kolejnych latach wprowadzano zmiany mechanizmów, dzięki czemu moc wzrosła do 58 KM. Linia nadwozia nie uległa jednak znaczącym modyfikacjom.

Auto odniosło w USA duży sukces - jeszcze przed oficjalną premierą kabriolet zamówiło prawie 13 tysięcy osób. Większość z nich trafiła do stanu Kalifornia i na Florydę. Dodatkowo można było zamówić radio Motorola oraz tapicerkę ze sztucznej skóry.

Na lato 1960 roku zaplanowano sesję fotograficzną reklamującą floride. Rolę gwiazdy promującej nowy model powierzono Brigitte Anne Marie Bardot, która była już aktorką u szczytu sławy. Dla mediów Bardot stała się europejskim odpowiednikiem Marylin Monroe i Jayne Mansfield. Wysoka, zgrabna i zmysłowa aktorka była dla młodego pokolenia obiektem westchnień.

Brigitte często przebywała na Francuskiej Riwierze. Wybór padł więc na St. Tropez i malownicze okolice. Przed obiektywem Brigitte była niezwykle naturalna, swobodna i radosna. Zdjęcia opublikowano w miesięczniku Elle. Niektóre obiegły prasę całego świata.

Produkcję modelu floride zakończono w październiku 1966 roku. Łącznie zbudowano 117 118 egzemplarzy renault floride i caravelle we wszystkich wersjach nadwoziowych.

Dowiedz się więcej na temat: sesja zdjęciowa | Alex Minsky | bardot | kabriolet | brigitte

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje