10 skrótów – czy wiesz, co znaczą?
AVS, DRS, LDH, LKA, VGRS...? ABS – wiadomo, to obecny we wszystkich współczesnych samochodach system ułatwiający hamowanie i ograniczający możliwość poślizgu, ale co oznaczają te tajemnicze skróty? To nazwy zaawansowanych systemów wspomagających prowadzenie i zwiększających bezpieczeństwo czynne samochodów Lexus.
Nowoczesne samochody są dosłownie naszpikowane elektroniką, a mikroprocesory - w jednym pojeździe nierzadko jest ich nawet ponad sto - sterują praktycznie wszystkim, od wtrysku paliwa po wycieraczki. Poszczególne systemy są przy tym połączone siecią, wymieniając się informacjami o prędkości jazdy, obrotach silnika, kącie skrętu kierownicy, sile hamowania, przeciążeniach itd. Wszystko po to, aby jeździło się nam przyjemniej, wygodniej i bezpieczniej.
Komfort jazdy podwyższa system AVS (Adaptive Variable Suspension), czyli sterowane elektronicznie aktywne zawieszenie o dynamicznie regulowanej charakterystyce amortyzatorów. Zapewnia ono poprawę stabilności nadwozia i stateczności prowadzenia samochodu. Sterując twardością amortyzatorów każdego z kół, przeciwdziała np. przechylaniu się nadwozia na zakrętach czy pochylaniu jego przodu przy hamowaniu. Podczas jazdy po prostej pracuje bardziej miękko, absorbując wstrząsy na nierównościach drogi.
Obecny w sportowych wersjach Lexusów GS i RC system DRS (Dynamic Rear Steering) dynamicznie steruje skrętem kół tylnej osi. W ten sposób poprawia stabilność samochodu przy dużych prędkościach dzięki lekkiemu skręceniu tylnych kół w tę samą stronę, w którą skręcane są koła przednie, zaś przy małych prędkościach, dzięki skręceniu ich w stronę przeciwną, zmniejsza promień skrętu. Współpracujący z nim układ VGRS (Variable Gear Ratio Steering), czyli układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu, ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach i zwiększa precyzję kierowania przy szybkiej jeździe.
System VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) koordynuje współdziałanie układów sterowania hamulcami, kontroli trakcji, stabilizacji nadwozia oraz wspomagania kierownicy, dzięki czemu poprawia sterowność samochodu i z wyprzedzeniem przeciwdziała utracie panowania nad pojazdem. Jeszcze bardziej rozbudowany system LDH (Lexus Dynamic Handling), obecny np. w wyższych wersjach Lexusa GS, wspomaga zwrotność i stabilność poprzez integrację działania systemów AVS, DRS, VGRS i VDIM.
Oczywiście wszystkie powyższe rozwiązania sprzyjają bezpieczeństwu jazdy, ale na tym nie koniec. Samochody Lexusa są standardowo wyposażone w zintegrowany system bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System+, który wykorzystuje przednią kamerę samochodu i radar do wykrywania znajdujących się przed samochodem przeszkód, pojazdów i pieszych, pomagając przeciwdziałać wypadkom lub ograniczać skutki kolizji. Obejmuje on szereg podsystemów i funkcji, oznaczonych kolejnymi tajemniczymi akronimami.
Najważniejszym elementem Lexus Safety System+ jest PCS (Pre Collision System), który po wykryciu znajdujących się przed samochodem pojazdów, przeszkód lub pieszych ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i optycznymi, a w razie potrzeby wspomaga siłę hamowania lub przy braku reakcji kierowcy inicjuje hamowanie awaryjne.
Funkcja LDA (Lane Departure Alert) ostrzega kierowcę o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu za pomocą wibracji kierownicy oraz sygnałów dźwiękowych i optycznych. Jej rozwinięciem jest mechanizm LKA (Lane Keeping Assist), który wykorzystując układ elektrycznego wspomagania kierownicy, samoczynnie pomaga utrzymać tor jazdy na oznakowanym pasie ruchu.
AHB (Automatic High Beam) to funkcja automatycznych świateł drogowych, która wykrywa światła pojazdów znajdujących się przed samochodem i odpowiednio włącza światła mijania lub drogowe, zapewniając w ten sposób lepszą widoczność w nocy bez oślepiania innych kierowców. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest AHS (Adaptive High-beam System), czyli system adaptacyjnego sterowania światłami drogowymi, który automatycznie dostosowuje zasięg reflektorów w zależności od tego, czy i jak daleko przed samochodem znajdują się inne pojazdy.