Te firmy rządzą w Europie. Zgadlibyście?
Ubiegły rok był dobry dla producentów samochodów. Którzy z nich mogą mieć największe powody do radości?
Drobiazgową analizę europejskiego rynku opublikowała firma badawcza Jato Dynamics. Co z niej wynika?
Zgodnie z wieloletnią tradycją najchętniej kupowaną marką w Europie był w ubiegłym roku Volkswagen. Na nowy samochód producenta z Wolfsburga zdecydowało się 1 768 286 nabywców, czyli o 1 proc. więcej niż w roku 2018. Pierwsze skrzypce odgrywał oczywiście Golf (410,3 tys. rejestracji). W pierwszej piątce najpopularniejszych nowych aut znalazły się jeszcze: 3. Polo (256,3 tys. rejestracji) i 5. Tiguan (224,9 tys. rejestracji).
Drugie miejsce w rankingu najchętniej wybieranych marek zajęło Renault. Francuzi dostarczyli nabywcom 1.057.509 samochodów, czyli o 4 proc. mniej niż przed rokiem. Lokomotywą sprzedaży pozostaje Clio, które z wynikiem 319,1 tys. rejestracji uplasowało się na 2. miejscu najchętniej kupowanych modeli.
Trzecią siłą w Europie okazał się Ford. Klienci amerykańskiej marki zarejestrowali w ubiegłym roku 998 099 nowych samochodów (-2 proc. rok do roku). Najlepiej sprzedający się model - Fiesta - uplasował się na 4. pozycji najchętniej kupowanych aut (228,2 tys. rejestracji).
Zaraz za podium - z niewielką stratą do Forda - znalazł się Peugeot. Wynik 976 099 rejestracji jest niemal identyczny jak na koniec roku 2018. Najlepiej sprzedającym się autem francuskiej marki jest nowy Peugeot 208, na którego zdecydowało się w ubiegłym roku 224,7 tys. nabywców (6. miejsce w zestawieniu najpopularniejszych modeli).
Pierwszą piątkę najchętniej wybieranych marek w Europie zamyka Mercedes-Benz. Na auto z gwiazdą na masce zdecydowało się w ubiegłym roku 912 286 europejskich nabywców. Funkcję lokomotywy sprzedaży pełni tu klasa A. Wynik 199,7 tys. rejestracji plasuje ją na 17. pozycji wśród najchętniej wybieranych modeli.
W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych marek znajdziemy jeszcze kolejno: 6. BMW (827 764 rejestracje), 7. Opla (813 870 rejestracji), 8. Skodę (756 943 rejestracje), 9. Audi (741 724 rejestracje) i 10. Toyotę (734 942 rejestracje).
Warto jeszcze wspomnieć o kanibalizowaniu rynku przez samochody segmetu suv. Te stanowią obecnie już 38 proc. ogółu rejestracji nowych aut w Europie. Wśród pięciu modeli z największymi przyrostami sprzedaży znajdziemy aż trzy suvy i corssovery: Volkswagena T-Crossa, Citroena C5 Aircross i Volkswagena T-Roca.