Sprzedaż aut w 2002 r.

Sprzedaż samochodów osobowych w grudniu zamknęła się liczbą 24 841 sztuk, o 2,87% niższą w porównaniu do listopada i o 27,34% wyższą, w porównaniu do grudnia roku ubiegłego.

Chociaż wynik ten nie był wynikiem rewelacyjnym (9 z kolei), to jednak pozwolił on na dalsze zmniejszenie sumarycznego spadku, który na koniec roku wyniósł 5,82%. Sprzedaż samochodów w całym roku 2002 wyniosła 308 200 sztuk. Wynik ten był najgorszym z notowanych w ciągu ostatnich 7 lat, zaledwie 16% lepszy od wyniku uzyskanego w roku 1995 (266 382 sztuki) - informuje Samar.

Pomimo słabego rezultatu końcowego, możemy z pewnym optymizmem patrzeć w przyszłość. Krzywa trendu, tworzona na podstawie dwunastomiesięcznych okresów sprzedaży, począwszy od lipca utrzymuje wartość rosnącą. Istnieją przesłanki, aby stwierdzić, że przyszły rok będzie lepszy. Sprzedaż powinna wzrosnąć, a wynik końcowy może zbliżyć się do wyniku zanotowanego na koniec roku 2001 (5-7% wzrostu).

Oczywiście istnieją czynniki, które mogą przeszkodzić w uzyskaniu tego prognozowanego wyniku (zmiany w przepisach homologacyjnych, wejście w życie ustawy o biopaliwach), jednak miejmy nadzieję, że zapowiadany przez Rząd, poprawiający się stan polskiej gospodarki, malejące oprocentowanie kredytów oraz dalszy rozwój narzędzi finansujących, wspomagających zakupy samochodów zniwelują ewentualne negatywne oddziaływanie.

Ostatni miesiąc 2002 roku nie przyniósł żadnych zmian w pierwszej dziesiątce listy rankingowej producentów. Niekwestionowaną pierwszą pozycję zajął Fiat. Pomimo negatywnych informacji napływających z zagranicy, sprzedaż Fiata w Polsce stopniowo się poprawia. Spadek sprzedaży z miesiąca na miesiąc maleje i na koniec roku wyniósł 27,6%. Całkowita sprzedaż Fiata w okresie 12 miesięcy wyniosła 56 494 samochody osobowe.

Reklama

Drugą pozycję listy zajęła Skoda. Jej sprzedaż wyniosła 35 974 sztuki, o zaledwie 1% mniej niż w roku 2001. Zanotowany spadek, jest spadkiem praktycznie pomijalnym, zważywszy że w roku 2002 oferta Skody została zubożona o Felicję (4 455 sztuk sprzedanych w roku 2001). Gdyby w statystyce roku 2001 pominąć sprzedaż Felicji, to wynik Skody w roku 2002 byłby o prawie 5% lepszy.

Trzecia pozycja w rankingu sprzedaży na koniec 2002 roku przypadła w udziale Renault. Sprzedaż tej marki zamknęła się liczbą 31 227 aut, o ponad 8% wyższą, w porównaniu do roku 2001. Producent ten w roku 2002 wprowadził kilka nowości, które niewątpliwie wywołały sporo "zamieszania". Gdyby Megane II zostało wprowadzone wcześniej, być może pozycja Renault byłaby inna.

Czwarta pozycja listy pozostała w posiadaniu Opla. Sprzedaż samochodów osobowych tej marki w okresie styczeń-grudzień 2002 roku wyniosła 27 434 sztuki, o 1,39% mniej niż w roku ubiegłym. Podobnie jak w przypadku Skody, z oferty Opla zniknęła Astra Classic. Gdyby pominąć ją w statystykach, to sprzedaż Opla byłaby o 6% wyższa niż w roku 2001.

Prezentując firmy zajmujące poszczególne pozycje listy rankingowej, nie można pominąć Toyoty, która zajęła pozycję 5. Sprzedaż tego producenta w ciągu całego roku ubiegłego wyniosła 23 489 sztuki i była o 8 353 sztuki wyższa (55,19%) w porównaniu do roku 2001. Był to najwyższy pod względem wielkości sprzedaży wzrost zanotowany na polskim rynku. Tak dobry wynik Toyota zawdzięcza bardzo dobrej sprzedaży Corrolli oraz Yarisa.

Szóstą pozycję listy zajął Peugeot. Sprzedaż samochodów osobowych tej marki zamknęła się liczbą 22 910 sztuk, o ponad 26% większą niż w roku 2001. Liderem w sprzedaży tej marki wciąż pozostaje model "206".

Na pozycji 7 listy znalazł się Volkswagen. W porównaniu do roku 2001, sprzedaż VW, która wyniosła 20 025 sztuk wzrosła o 3,57%.

Miejsce 8 listy przypadło w udziale Daewoo. Sprzedaż samochodów tej marki zamknęła się liczbą 18 070 sztuk, o ponad 54% mniejszą niż w roku 2001. Jeszcze w roku 1999 sprzedaż Daewoo wyniosła niemalże 180 tysięcy sztuk, by teraz, w wyniku problemów związanych z bankructwem firmy matki oraz problemów polskiego rynku zmniejszyć się prawie 10-krotnie.

Pozycję dziewiątą listy rankingowej zajęła najbardziej dynamicznie rozwijająca się w pierwszej dziesiątce firma - Ford. Sprzedaż Forda w roku 2002 wyniosła 16 747 sztuk, o 70,23% więcej niż w roku 2001. Ten bardzo dobry rezultat, to wynik zmiany polityki firmy wobec polskiego rynku oraz dobry produkt.

Pierwszą dziesiątkę listy zamknął Citroen. Sprzedaż samochodów osobowych tej marki w ciągu 12 miesięcy wyniosła 12 736 sztuk, o 13,66% więcej niż w roku 2001. (WD) Źródło: SAMAR.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firmy | sprzedaż aut | sprzedaż samochodów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy