Rekordowa sprzedaż Solarisa. Miażdży konkurencję

Rok 2017 okazał się niezwykle udany dla polskiego producenta autobusów - firmy Solaris. Wynik 1397 sprzedanych pojazdów to absolutny rekord w historii bolechowskiej marki.

Dotychczasowy rekord - 1380 sprzedanych pojazdów - osiągnięty został w 2014 roku. W stosunku do roku 2016 firmie udało się sprzedać o 97 wozów więcej. Rezultat znajduje także odzwierciedlenie w przychodach - spółka osiągnęła ponad 1,85 miliarda złotych.

Reklama

Aż 952 autobusy i trolejbusy, zaprojektowane i wyprodukowane w wielkopolskich fabrykach Solarisa, znalazły odbiorców na zagranicznych rynkach. Oznacza to, że eksport w roku 2017 stanowił blisko 70 proc. ogółu sprzedaży.

Największym eksportowym rynkiem Solarisa w 2017 roku były Włochy (225 autobusów). Osiągnięty rezultat to między innymi efekt realizacji znacznej części największego, jednorazowego zamówienia w historii spółki - na 360 międzymiastowych Solarisów InterUrbino dla jednej z firmy przewozowych z Rzymu. Tradycyjnie już ważne miejsce wśród rynków eksportowych zajmują niemieccy klienci (200 autobusów), a także Norwegia (109 pojazdów) i Łotwa (96 pojazdów). W tym roku na mapie eksportowej Solarisa pojawiły się dwa nowe kraje - Holandia i Luksemburg, dokąd dostarczono 41 sztuk Urbino.

W Polsce Solaris już po raz 15. z rzędu(!), zajął pierwsze miejsce w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Łącznie do polskich przewoźników Solaris dostarczył w ubiegłym roku 445 autobusów. Największymi klientami były: MPK Kraków (97 autobusów, w tym 20 elektrycznych), PKS Grodzisk Mazowiecki (49 autobusów) i MPK w Częstochowie (40 autobusów).

Spośród 442 miejskich autobusów sprzedanych przez Solarisa w Polsce aż 48 było całkowicie elektrycznych. Z tego 22 zamówiło PKM w Jaworznie, a 20 MPK w Krakowie. Oprócz tego autobusy elektryczne marki Solaris w Polsce kupiły takie miasta, jak Ostrów Wlkp., Warszawa i Września. W ciągu 21 lat działalności firma dostarczyła swoje pojazdy do ponad 120 polskich miejscowości.

W minionym roku Solaris sprzedawał pojazdy z napędem elektrycznym także na rynkach zagranicznych. Solaris Urbino electric zostały dostarczone do Francji, Niemiec, Norwegii, Włoch i Słowacji. Łącznie polski producent może poszczycić się już blisko 2500 wyprodukowanych i sprzedanych pojazdów z napędami elektrycznymi (autobusy bateryjne, hybrydowe, trolejbusy).

Warto dodać, że udział prywatnego Solarisa w kluczowym dla sprzedaży segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich, wynosi w Polsce już 51 proc. Dla porównania, usilnie wspierany przez polskie władze (co znalazło efekt m.in. w wielu zamówieniach publicznych) Autosan uzyskał zaledwie... 3 proc. udziału w polskim rynku autobusów niskopodłogowych. W liczbach bezwzględnych daje to 442 niskopodłogowe Solarisy i 27 Autosanów!

Zdecydowanie lepiej od produktów z Sanoka sprzedawały się w zeszłym roku miejskie autobusy Mercedesa (144 dostarczone polskim nabywcom), MAN-a (72 dostarczone polskim nabywcom) i Volvo (35 egzemplarzy dostarczonych polskim nabywcom. Na liście największych dostawców miejskich autobusów w Polsce przed Autosanem uplasował się też czeski SOR (30 wozów dostarczonych polskim klientom).

Autosanowi wyrasta też nowy konkurent w postaci... Ursusa. W zeszłym roku prywatna firma dostarczyła polskim nabywcom 20 niskopodłogowych autobusów miejskich, zaledwie o 7 mniej niż historyczny producent z Sanoka.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje