Przywóz samochodów po 1 maja

Nie będzie cła, będzie VAT i akcyza lub sama akcyza - tak najprościej można opisać nowe zasady sprowadzania samochodów z krajów członkowskich Unii Europejskiej po 1 maja.

Nowa ustawa (z marca 2004 roku) o podatku od towarów i usług w stosunku do pojazdów sprowadzanych z państw UE nakłada dwa reżimy podatkowe (VAT i akcyza). Zastosowanie któregoś z nich zależne jest od tego, czy sprowadzane auto jest nowe czy używane – pisze DP. Ale uwaga! Nowy samochód to nazwa potoczna - w rozumieniu ustawy to tzw. nowy środek transportu, czyli pojazd, który nie przejechał więcej niż 6 tys. km lub od momentu pierwszej rejestracji upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy.

Osoba fizyczna, sprowadzając auto z terenu innych państw UE na granicy będzie kontrolowana tylko przez Straż Graniczną (celników już nie będzie). Właściciel kupionego samochodu będzie musiał posiadać, w zależności od tego, czy nabył samochód nowy czy też używany, odpowiednie dokumenty potrzebne do zarejestrowania pojazdu po raz pierwszy na terytorium RP.

Nowy samochód
Wraz z zakupionym nowym samochodem jego właściciel powinien mieć: dokument potwierdzający prawo własności, deklarację wartości pojazdu, aktualne świadectwo o homologacji wydane zgodnie ze wspólnotową procedurą. Dziennik Polski przypomina, że nie będzie już potrzebny dokument Euro 2.

Reklama

A teraz przyda nam się wiedza o tym, czym jest tzw. nowy środek transportu (przebieg do 6 tys. km lub nie więcej niż 6 miesięcy od dnia pierwszej rejestracji). Jeżeli więc samochód był wcześniej zarejestrowany (mówimy wciąż o "nowym środku transportu") potrzebny będzie dowód rejestracji wraz z tablicami rejestracyjnymi. W przypadku, gdy "nowy środek transportu" został wyrejestrowany, trzeba zadbać o dokument potwierdzający wyrejestrowanie takiego pojazdu oraz wspomniany wcześniejszy dowód rejestracji. Oczywiście, będzie potrzebne także obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu (unijne ubezpieczenie będzie honorowane w Polsce).

Osoba fizyczna kupująca nowy samochód w krajach Unii będzie musiała zapłacić w Polsce VAT w wysokości 22 proc. Od "nowego środka transportu" podatek VAT zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i kupującego (niezależnie od tego, czy są oni podatnikami VAT, czy nie).

Kupując w krajach Unii nowy samochód, będziemy musieli także zapłacić akcyzę. Wysokość akcyzy będzie kształtować się na podobnym poziomie co obecnie, czyli dla aut nie starszych niż dwa lata - 3,1 proc. (pojemność silnika do 2 litrów - powyżej tej pojemności akcyza wyniesie aż 13,6 proc.). Dla samochodów starszych niż 2 lata polskie prawo przewiduje wyższe stawki akcyzy.

Samochód używany
W przypadku samochodów używanych (o przebiegu wyższym niż 6 tys. km i zarejestrowanych przynajmniej od 6 miesięcy) kupujący musi mieć świadectwo homologacji i inne dokumenty wymienione wyżej (np. dowód rejestracyjny, ubezpieczenie itp.).

Wracając do Polski, właściciel pojazdu w ciągu 5 dni od daty nabycia auta zobowiązany jest złożyć uproszczoną deklarację do właściwego miejscowego Urzędu Celnego oraz zapłacić akcyzę przed zarejestrowaniem pojazdu w naszym kraju. Akcyza wyniesie, tak jak obecnie od 3,1 proc. (pojazdy nie starsze niż 2 lata) do 65 proc. (im starszy samochód tym wyższa stawka). Przed pierwszą rejestracją będzie wymagane przeprowadzenie badań technicznych i wydanie opinii przez polską stację diagnostyczną.

Kupując używany samochód sprowadzony z Unii, nie płacimy w Polsce podatku VAT (zapłaciliśmy go, kupując za granicą), jednak do pierwszej rejestracji w naszym kraju musimy mieć zaświadczenie z polskiego urzędu skarbowego o "braku obowiązku uiszczenia VAT", które zostanie nam wydane na podstawie dokumentów zakupu używanego pojazdu. (DER)

Zobacz co na temat rynku motoryzacyjnego po wejściu Polski do UE sądzą nasi czytelnicy - TUTAJ wyniki ankiety.

Dziennik Polski
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczenie | właściciel | dowód | akcyza | VAT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy