Przede wszystkim marka

Co dziewiąty dorosły Polak (11%) planuje w tym roku zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Najważniejszym aspektem branym pod uwagę przy wyborze auta jest jego marka (37% wskazań) - jej postrzeganie, zaufanie, czy przekonanie o jej wysokiej renomie.

Na drugim miejscu wśród osób planujących w 2008 r. zakup samochodu plasują się jego niezawodność oraz cena (36% wskazań). Ekonomiczność auta, rozumiana jako niski koszt utrzymania i eksploatacji samochodu, jest ważna dla jednej trzeciej osób (33%) deklarujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Niemal tak samo istotna jest ogólnie dobra opinia o danym aucie (31%). Polacy coraz częściej zwracają również uwagę na inne kwestie pozaekonomiczne, takie jak bezpieczeństwo samochodu (18%), jego wygląd (18%), wcześniejsze doświadczenia z daną marką lub modelem (16%), wygoda i wielkość samochodu (15%) oraz jego wyposażenie (13%).

Dla porównania, w 2007 roku marka samochodu uzyskała podobną ilość wskazań (38%), mimo to znalazła się na trzecim miejscu. Respondenci częściej wskazywali ekonomiczność samochodu (50%) oraz dobrą opinię o aucie (42%).

Jak wynika z badań TNS OBOP, cena jest nadal jednym z najważniejszych aspektów branych pod uwagę przy planowaniu zakupu samochodu. Średnia kwota, którą respondenci planują przeznaczyć na zakup samochodu w 2008 r. wynosi 21 293 zł i jest o około 30% wyższa niż w roku 2007 r., kiedy to Polacy planowali przeznaczyć na auto średnio 16 561 zł.

- Wizerunek marki, niezawodność, cena i ekonomiczność to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy dokonywaniu zakupu samochodu. Ze względu na fakt, że Polacy średnio skłonni są przeznaczyć zdecydowanie większą sumę na zakup nowego auta niż w ubiegłym roku, można przypuszczać, że waga ceny jako bezpośredniego motywatora zakupu będzie stopniowo maleć na rzecz cech wizerunkowych marki - komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas