Niemieckie samochody "miażdżą". W Polsce reszta się nie liczy!

Pogodny wrzesień sprzyjał importowi samochodów używanych. W ubiegłym miesiącu na polskich drogach przybyło nieco ponad 82 tys. tego typu pojazdów.

Chociaż wynik jest o blisko 7 proc. słabszy niż w sierpniu sumarycznie - od początku roku - Polacy zarejestrowali już blisko 758 tys. używanych aut z zagranicy. W opinii Instytutu Samar do końca roku sprowadzonych zostanie około 985 tys. tego typu pojazdów. Wiele wskazuje na to, że przekroczona zostanie bariera 1 mln sztuk.

Głównym kierunkiem pozyskiwania używanych aut pozostają Niemcy. Ich udział w całości importu wynosi aż 60,7 proc. Polscy handlarze chętnie odwiedzają też: Francję (8,5 proc.), Belgię (6,7 proc.), Holandię (3,9 proc.) czy Włochy (3,6 proc.).

Reklama

Zgodnie z przewidywaniami analityków, odwracanie się zachodnich nabywców od aut z silnikami wysokoprężnymi skutkuje wzrostem zainteresowania starymi dieslami w Polsce. Ich udział w strukturze sprowadzanych pojazdów rośnie nieprzerwanie od maja bieżącego roku. Z prognoz Samaru wynika, że w skali 12 miesięcy wyniesie on około 43 proc.

Średni wiek sprowadzonego we wrześniu auta to 11 lat i 8 miesięcy. Rodacy najchętniej skłaniają się w kierunku modeli z silnikami o pojemnościach od 1,6 do 2,0 l. W skali bieżącego roku stanowiły one blisko 43 proc. ogółu prywatnego importu. Dużą popularnością cieszą się też mniejsze pojemności od: od 1,4 l do 1,6 l (22,6 proc. rejestracji) i od 1,0 l do 1,4 l (20,1 proc. rejestracji). Samochody o pojemnościach powyżej 2,0 l, wciąż objęte wyższą stawką podatku akcyzowego (18,6 proc.), stanowią - w sumie - zaledwie 14 proc. ogółu rejestracji. Udział pojazdów z jednostkami przekraczającymi 3,0 l w całości tegorocznego importu to zaledwie 2,0 proc!

Nie ulega wątpliwości, że rodacy szczególnie cenią sobie samochody niemieckich marek. W dalszym ciągu "królem importu" pozostaje Volkswagen. Od początku roku na polskich drogach przybyło już ponad 92 tys. używanych aut niemieckiej marki, co daje jej udział w rynku na poziomie 12,2 proc.

Najczęściej rejestrowanym modelem było we wrześniu Audi A4 (26 602 rejestracje). Drugie miejsce zajął Volkswagen Golf (24 814 rejestracji), przed Oplem Astrą (23 193 rejestracje). Wśród najpopularniejszych modeli znajdziemy też: 4. Volkswagena Passata (18 248 rejestracji), 5. BMW serii 3 (18 225 rejestracji), 6. Audi A3 (14 106 rejestracji), 7. Forda Focusa (13 520 rejestracji), 8. Opla Corsę (13 117 rejestracji), 9. Audi A6 (12 118) i 10. Volkswagena Polo (11 625 rejestracji).

Najchętniej sprowadzane we wrześniu francuskie auto - Renault Scenic - uplasowało się dopiero na 12. pozycji (10 855 rejestracji) ustępując pola np. BMW serii 5 (11 572 rejestracje). Najchętniej sprowadzanym japońskim modelem była we wrześniu Toyota Yaris. Wynik 7 608 rejestracji zapewnił jej dalekie, 20. miejsce w rankingu najchętniej sprowadzanych samochodów. W pierwszej dwudziestce nie znajdziemy żadnego auta marki włoskiej czy koreańskiej!

Paweł Rygas


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy