Naprawa samochodów jest coraz droższa. Jak sobie radzą Polacy?
Serwisowanie samochodów jest coraz droższe. Droższa jest energia i części zamienne, dlatego warsztaty samochodowe podnoszą ceny. A to nie koniec podwyżek.
W I połowie tego roku 95 proc. warsztatów samochodowych w Polsce podniosło ceny; z tego prawie połowa o ponad 10 proc. - wynika z raportu "Motoryzacja w czasach wojny". Jak dodano, 70 proc. badanych warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej podnosić swoje ceny co najmniej o 5 proc.
Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wraz z firmą MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska przygotowało raport "Motoryzacja w czasach wojny", dotyczący sytuacji branży motoryzacyjnej po I półroczu 2022 r.
Wynika z niego, że rynek warsztatów samochodowych w Polsce zachował się w pierwszym półroczu bieżącego roku dosyć stabilnie, z lekką tendencją wzrostową.
"Na wzrost przychodów wskazało 34 proc. przedstawicieli tego segmentu, na spadek 28 proc. Podobną tendencję można wyczytać z danych o liczbie klientów. W przypadku prawie połowy warsztatów liczba klientów nie uległa zmianie, a 30 proc. doświadczyło wzrostu w tym obszarze" - wynika z opracowania do raportu.
Dane z raportu pokazały, że większy odsetek firm wskazujących na wzrost przychodów w porównaniu do wzrostu liczby klientów można w dużym stopniu tłumaczyć wzrostem cen. "95 proc. warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny, z tego prawie połowa o ponad 10 proc." - przekazano.
Zdaniem autorów raportu tendencja wzrostowa powinna się utrzymać, ponieważ prawie 70 proc. badanych warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej podnosić ceny co najmniej o 5 proc.
Zauważono, że 72 proc. warsztatów do napraw eksploatacyjnych używa najczęściej części ze średniej półki cenowej, w przypadku 19 proc. warsztatów najbardziej popularne są najdroższe części, a nieco ponad 7 proc. stawia przede wszystkim na te najtańsze.
W przypadku części zewnętrznych wykorzystywanych w naprawach powypadkowych 16 proc. warsztatów wskazało najtańsze części jako najczęściej stosowane, a 18 proc. najczęściej montuje używane. "Uwagę zwraca, że w większości warsztatów (56 proc.) obowiązuje zasada oferowania klientom w pierwszej kolejności części z najwyższej półki cenowej, jednak w praktyce jedynie około 20 proc. warsztatów deklaruje ten segment części jako dominujący w sprzedaży" - wskazali autorzy opracowania.
Ich zdaniem mimo trendów proekologicznych w obszarze regulacji i preferencji społecznych, niewielki odsetek firm stosuje najczęściej części regenerowane fabrycznie. Przy czym - jak podkreślono - należy mieć świadomość, że niski udział wskazań części regenerowanych może być wynikiem braku świadomości tego, że części pochodzą z fabrycznej regeneracji. Z raportu wynika, że dane europejskie i te uzyskiwane od regeneratorów pokazują jednak, iż segment części regenerowanych będzie rósł.
Raport pokazuje, że popularność części z poszczególnych półek cenowych może ulegać stopniowej zmianie w kierunku części tańszych. 40 proc. warsztatów jest zdania, że w tym roku wzrosło zainteresowanie częściami z najniższej półki cenowej. Taki sam odsetek badanych firm potwierdza, że nasila się zjawisko przynoszenia przez klientów części do napraw pojazdu zakupionych gdzie indziej, zapewne z uwagi na możliwość samodzielnego nabycia tych samych części po niższych cenach niż proponowane przez warsztaty.
"Widać jednak, że szukanie oszczędności ma swoje granice - w opinii warsztatów klienci rzadko pytają o możliwość naprawy przy wykorzystaniu części używanych w przypadku napraw eksploatacyjnych" - wskazano.
Raport powstał na podstawie ankiet wypełnionych przez około 250 respondentów - firmy zajmujące się produkcją części, dystrybucją oraz przez warsztaty. Badanie internetowe zostało przeprowadzone w lipcu 2022 r. przez MotoFocus.pl we współpracy z SDCM i Santander Bank Polska.
***