Jak sprawdzić, czy amortyzator jest uszkodzony?

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
2
Udostępnij

Amortyzatory mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania samochodem. Uszkodzenia amortyzatorów przekładają się nie tylko na tłumienie nierówności, ale też precyzję prowadzenia i - w ogromnej mierze - długość drogi hamowania. Jakie są objawy uszkodzonego amortyzatora? Kiedy należy wymienić amortyzator na nowy?

Amortyzator to podstawowy element zawieszenia, jego sprawność jest niezbędna do bezpiecznej jazdy
Amortyzator to podstawowy element zawieszenia, jego sprawność jest niezbędna do bezpiecznej jazdymateriały prasowe

To element, który w każdym samochodzie pełni kilka istotnych funkcji. Przede wszystkim odpowiada za utrzymanie nieprzerwanego kontaktu kół z nawierzchnią podczas jazdy. Dzięki temu zdecydowanie poprawia się nasze bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Każdy kierowca doceni działanie amortyzatorów w czasie poruszania się po dziurawej i wyboistej drodze. W takich warunkach amortyzatory znacznie poprawiają stabilność auta.

Jaką rolę odgrywa amortyzator w pojeździe?

Poza przywołanymi funkcjami sprawny amortyzator bardzo często ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie innych podzespołów znajdujących się w pojeździe. Należy wśród nich wskazać przede wszystkim na system ABS oraz ESP. Niewłaściwe działanie amortyzatorów sprawia, że do układów są przesyłane błędne sygnały wynikające z braku kontaktu kół z nawierzchnią.

Jakie są objawy uszkodzenia amortyzatora?

Najłatwiej rozpoznać usterkę w czasie wykonywania różnych manewrów podczas jazdy.  Samochód z uszkodzonymi amortyzatorami nie pokonuje zakrętu w sposób, w jaki życzyłby sobie kierowca. Można mieć wrażenie, że auto “płynie" po jezdni (zbyt miękko wybiera nierówności) lub zdecydowanie przechyla się na jedną ze stron. W razie wątpliwości warto dać się przejechać innemu kierowcy - gdy zużycie postępuje w czasie, bez doświadczenia w prowadzeniu innych aut, możemy nie zauważyć gorszej stabilności pojazdu.

Zepsuty amortyzator może dawać także inne objawy. Można tu wskazać na zwiększone drgania na kierownicy podczas prowadzenia pojazdu, zbyt szybkie uruchamianie się systemu ABS, podskakiwanie kół w trakcie gwałtownego hamowania, a także na wyraźne opadanie jednej ze stron auta (ściąganie) podczas hamowania.

Pobieżną kontrolę stanu amortyzatora można z łatwością wykonać samodzielnie. Wystarczającym narzędziem będzie latarka oraz lewarek, dzięki któremu będziesz mógł unieść pojazd. O uszkodzeniu amortyzatora świadczą widoczne wycieki, które przybierają postać tłustych plam. Jeśli obawiasz się, że amortyzator w Twoim pojeździe jest niesprawny, a sam nie czujesz się na siłach, by oceniać jego kondycję, to zawsze warto udać się do Stacji Kontroli Pojazdów lub do warsztatu samochodowego.

Kiedy trzeba wymienić amortyzator?

Wszelkie widoczne oznaki zużycia, jak chociażby wspomniane wycieki, świadczą o pilnej konieczności wymiany amortyzatora.

Warto wtedy udać się do doświadczonego mechanika, ponieważ samodzielna naprawa jest raczej skomplikowana. Najczęściej konieczne jest zastosowanie specjalistycznego sprzętu, jak chociażby ściągacze do sprężyn. Bardzo często po wymianie amortyzatorów trzeba jeszcze  sprawdzić  geometrię i zbieżność kół. Wypada też pamiętać, że - zgodnie z zaleceniami producentów - amortyzatory wymienia się parami (na osi). Tylko takie podejście daje gwarancję uniknięcia problemów z geometrią czy nierównym prześwitem.

Innymi czynnikami, które mogą świadczyć o konieczności wymiany amortyzatorów w pojeździe są: nierówne zużywanie się opon, zbyt częste uruchamianie się systemu ABS, czy wspomniane już przechylanie się auta podczas jazdy w  zakręcie.

Ile kosztuje wymiana amortyzatora?

Koszt wymiany pary amortyzatorów zwykle waha się między 300 a 600 złotych. Na ostateczną wysokość rachunku wpływa oczywiście zakres naprawy. Jeżeli przez dłuższy czas poruszałeś się autem z niesprawnymi amortyzatorami, mogło to doprowadzić do przedwczesnego zniszczenia kilku innych podzespołów — co oczywiście przełoży się na wyższą cenę usługi.

***

Moto Flesz - odcinek 52. Nowy taryfikator punktów karnych Marek Wicher INTERIA.PL
emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
1
Super
relevant
1
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
2
Udostępnij
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas
Przejdź na