Mniej ciężarówek i vanów
W ciągu siedmiu miesięcy tego roku sprzedano w Polsce 25 312 samochodów dostawczych i ciężarowych, o 5,2 proc. mniej niż przed rokiem - podał instytut Samar, monitorujący rynek motoryzacyjny.
W stosunku do analogicznego okresu roku 2003 tegoroczna sprzedaż tych pojazdów wzrosła o 4 964 sztuki, a w porównaniu z rokiem 2002 była wyższa o 7 955.
Tylko w lipcu sprzedano 3 454 samochodów dostawczych i ciężarowych, o 12,9 proc. mniej niż w czerwcu oraz o 18,2 proc. mniej niż w lipcu roku 2004.
Samochody dostawcze i ciężarowe wyprodukowane w Polsce stanowią niemal 25 proc. całości sprzedaży. Od początku roku do końca lipca sprzedano 6 046 pojazdów pochodzących z polskich zakładów produkcyjnych, o 1,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Niemal wszystkie auta z tej grupy są klasyfikowane w segmencie samochodów dostawczych.
W ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku sprzedano 8 392 lekkich samochodów dostawczych. Było to o 3,1 proc. więcej porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Aż 51 proc. sprzedaży samochodów tego segmentu stanowią pojazdy wyprodukowane w Polsce, w tym: Fiat Panda Van, Fiat Seicento Van oraz Volkswagen Caddy.
Na czele rankingu sprzedaży jest Fiat z niemal 45-proc. udziałem w tym rynku, przed Volkswagenem - 18,7 proc., Oplem - 10,8 proc., Peugeotem - 9,5 proc. oraz Citroenem - 7,3 proc.
Średnie i ciężkie samochody dostawcze (o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton) stanowią największą część polskiego rynku pojazdów użytkowych - ich udział przekracza 45 proc. Od początku roku do końca lipca sprzedano 11 555 samochodów z tego segmentu, o ok. 7 proc. mniej niż w roku poprzednim.
Na czołowych pozycjach listy rankingowej znajdują się: Mercedes - 16,9 proc. udziału w rynku, Ford - 16,4 proc., Volkswagen - 12,9 proc., Renault - 11,8 proc. oraz Intrall - 8,8 proc.
Samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej od 6 do 16 ton sprzedano od początku roku do końca lipca zaledwie 1 481, o ponad 11 proc. mniej niż przed rokiem.
W rankingu marek w tym segmencie na pierwszej pozycji znajduje się Iveco - 21,1 proc. udziału, a za nim: MAN i Mercedes - po 17,8 proc., Renault Trucks - 13,5 proc. oraz Star - 11,5 proc.).
Istotny segment polskiego rynku stanowią samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 16 ton w górę. To 15,3 proc. udziału w sprzedaży pojazdów użytkowych. Od początku roku sprzedano 3 884 ciężarówki, o 13,5 proc. mniej niż przed rokiem. W rankingu producentów prowadzi MAN - 18,2 proc., a dalej DAF - 17,5 proc., Scania - 16,2 proc., Volvo Truck - 16,0 proc. oraz Renault Trucks - 14,6 proc.