Jak powstrzymać używane?
Wczoraj w Ministerstwie Gospodarki odbyło się spotkanie przedstawicieli sektora motoryzacyjnego z Wicepremierem Rządu Waldemarem Pawlakiem.
W spotkaniu udział wzięli: przedstawiciele Polskiej Izby Motoryzacji, Prezes Izby - Roman Kantorski i Tadeusz Szewczyk - Vice prezes Stowarzyszenia Dealerów VW i Audi w Polsce, oraz Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Tematem dyskusji była sytuacja polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Narada dotyczyła głównie podjęcia przez rząd działań, które spowodowałyby wzrost sprzedaży w Polsce nowych samochodów.
Dyskutowano również nad powstrzymaniem importu pojazdów używanych, zwłaszcza tych, których wiek przekracza dziesięć lat (chociaż ten ostatni systematycznie spada). Jednym z rozważanych rozwiązań jest m.in. bardziej rygorystyczne przestrzeganie reżimu okresowych badań diagnostycznych, tak, aby przeglądu nie można było "załatwić". Zdaniem Polskiej Izby Motoryzacji można to osiągnąć przez powierzenie sprawowania kontroli Transportowemu Dozorowi Technicznemu.
Przedstawiciele Polskiej Izby Motoryzacji podkreślali również, że obecna sieć dealerska jest w stanie sprzedawać 400-500 tysięcy samochodów rocznie. By tak się stało niezbędne są jednak zmiany w przepisach. Zdaniem izby najlepszym sposobem na pobudzenie rynku jest wprowadzenie leasingu konsumenckiego, zastąpieniem akcyzy torpedowanym powszechnie "podatkiem ekologicznym", którego wysokość zależałaby od czystości spalin oraz możliwość pełnego odpisania podatku VAT na samochody kupowane przez przedsiębiorców. Zwracali również uwagę na problemy, z jakimi borykają się dealerzy, którzy - zgodnie z zawartymi umowami - muszą bezwarunkowo akceptować wymagania producentów, jak chociażby standardów budowlanych i wyposażeniowych oraz systemu marż.
Na razie, co wielu Polaków, których stać tylko na auto używane, zapewne ucieszy, z rozmów niewiele wynika. Ustalono jedynie, że podobne spotkania odbywać się będą cyklicznie.