Fiat liderem w koncernie Stellantis. Nie dzięki Europie
Fiat jest najpopularniejszą marką koncernu Stellantis. Biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży w Europie, może to stanowić spore zaskoczenie. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że za pozycję włoskiego producenta odpowiadają rynki spoza Starego Kontynentu, takie jak Turcja czy Algieria.
Jeszcze na początku XXI Fiat w Europie miał pozycję trudną do podważenia. Dziś jednak włoski producent nie należy do czołowych graczy. Według danych IBRM Samar w styczniu 2024 roku ani Fiat, ani żaden jego model nie trafiły do pierwszych dziesiątek najpopularniejszych marek i samochodów w Polsce. Z kolei ze wstępnych danych firmy Dataforce, na które powołuje się Automotive News Europe wynika, że w styczniu tego roku najpopularniejszym modelem Fiata w Europie była Panda. Znalazła się ona jednak dopiero na 13. miejscu zestawienia bestsellerów Kolejny reprezentant marki, model 500, był daleko niżej, zajmując 35. lokatę.
Mimo to Fiatowi udało się w zeszłym roku sprzedać 1,35 mln samochodów. Taki wynik przełożył się na pierwsze miejsce, jeśli chodzi o wszystkie marki koncernu Stellantis. Jak udało mu się to osiągnąć?
Choć w Europie pozycja Fiata jest już marginalna, to nie można tego powiedzieć o samych Włoszech. W ojczyźnie włoski producent, z wynikiem 175 tys. sprzedanych egzemplarzy, jest liderem na rynku samochodów osobowych. Liczba sprzedanych egzemplarzy pozwoliła na udział w rynku wynoszący 11,1 proc. Liderem sprzedaży, już po raz 12., był w zeszłym roku Fiat Panda. Z kolei najlepiej sprzedającym się miejskim elektrykiem we Włoszech był model 500e. Jeśli zaś chodzi o auta użytkowe, liderem na włoskim rynku był model Doblo, który sprzedał się w liczbie 21,9 tys. egzemplarzy z udziałem w rynku wynoszącym 29,4 proc.
Za wynikami Fiata nie stoją jednak wyłącznie Włochy. Na sukces włoskiego producenta składają się wyniki z rynków spoza Starego Kontynentu. W całej Ameryce Południowej marka zanotowała w minionym roku udział w rynku wynoszący 14,5 proc., a to dało jej pozycję lidera. Sprzedano tam ponad 542 tys. samochodów. Wysoką sprzedaż włoski producent notuje m.in. w Brazylii czy Argentynie.
Największe wrażenie robią chyba jednak wyniki z Afryki i Bliskiego Wschodu. W zeszłym roku udział Fiata w rynku tureckim wyniósł 15,7 proc., a najpopularniejszym modelem był Fiat Egea. Z kolei w Algierii Fiat sprzedał 50 tys. samochodów, a to pozwoliło mu zanotować udział w rynku wynoszący... 78,6 proc.