Zakaz jazdy dla młodych kierowców po 22:00? Kontrowersyjna propozycja
Młodzi kierowcy powodują znacznie więcej wypadków niż osoby w średnim wieku i seniorzy. Eksperci głowią się, jak zmienić ten stan rzeczy, a niektóre propozycje wydają się mocno kontrowersyjne.
Tragiczny wypadek w Lublinie, do którego doszło na początku 2023 roku czy zdarzenie z miejscowości Harmęże z sierpnia zeszłego roku to tylko dwa z wielu zdarzeń drogowych (często, tak jak w powyższych przypadkach, tragicznych), w których brali udział młodzi kierowcy. Za tym, że to właśnie kierujący z małym doświadczeniem za kierownicą częściej biorą udział w wypadkach, przemawiają liczby. Eksperci Instytutu Transportu Samochodowego, powołując się na wstępne dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji, wskazują, że w zeszłym roku wskaźnik liczby wypadków z udziałem kierowców w wieku od 18 do 24 lat wyniósł 11,37 (na 10 tys. osób). Dla porównania taki sam wskaźnik dla kierowców w wieku powyżej 60 lat wyniósł zaledwie 3,65.
Kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS, Maria Dąbrowska-Loranc, stwierdziła, że spora liczba wypadków z udziałem młodych kierowców ma związek z ich niedojrzałością, brakiem doświadczenia za kierownicą oraz skłonnością do ryzykownych zachowań.
Według niej, młodzi kierowcy częściej narażają się na różnego rodzaju niebezpieczne sytuacje na drogach, m.in. dlatego, że m.in. rzadziej używają pasów bezpieczeństwa. Ponadto poruszają się pojazdami często starymi, w nienajlepszym stanie technicznym. Ponadto, wielu kierowców jest często przesadnie przekonanych o swoich umiejętnościach.
Z analiz przeprowadzonych przez ITS wynika, że ponad 80 proc. młodych kierowców uważa, że prowadzi samochód dobrze lub bardzo dobrze. Nie brakuje jednak sytuacji, kiedy to do wypadków doprowadziło właśnie przecenienie własnych umiejętności.
W związku ze sporą liczbą wypadków z udziałem młodych kierowców należy rozważyć, zdaniem Marii Dąbrowskiej-Loranc, wprowadzenie stosownych przepisów, które umożliwią jazdę z osobą towarzyszącą, przez dwa lata przed uzyskaniem pełnych uprawnień.
Nie jest to jednak jedyne proponowane rozwiązanie, które mogłoby ograniczyć liczbę wypadków z udziałem młodych kierowców. ITS wskazuje również na propozycję wprowadzenia dwóch innych ograniczeń dla młodych kierujących, do których musieliby się stosować przez pierwsze dwa lata po uzyskaniu prawa jazdy. Chodzi o zmniejszenie dopuszczalnych limitów prędkości na różnych rodzajach dróg, ale także zakaz samodzielnej jazdy w godzinach 22:00 - 6:00.
Zdaniem Instytutu pozwoliłoby to zapobiec sytuacjom, kiedy to młodzi kierowcy podróżują w nocy sami, np. wracając z klubów. W ramach tego rozwiązania mogliby oni prowadzić samochody w nocy jedynie w obecności osoby, która prawo jazdy posiada nie krócej niż 5 lat.