Testy Euro NCAP. Sprawdzono nowe model Kii i Skody
Euro NCAP podzieliło się wynikami testów zderzeniowych samochodów, które debiutują właśnie w europejskich salonach. Najnowsza seria testów powinna szczególnie zainteresować polskich kierowców.

Tym razem przed egzaminem z bezpieczeństwa stanęło sześć modeli. Były wśród nich dwa Mercedesy (kasa B oraz GLE), Skoda Scala, Tesla Model 3, DS3 Crossback oraz Kia Ceed. W rzeczywistości Euro NCAP rozbiło więcej aut - DS3 i Ceed testowane były bowiem w dwóch wersjach - podstawowej oraz "safety pack", czyli ze wzbogaconym wyposażeniem z zakresu ochrony pasażerów.
Co ważne - za wyjątkiem podstawowych odmian DS3 Crossback i Ceeda - wszystkie z testowanych pojazdów uzyskały maksymalny wynik ogólny pięciu gwiazdek.
Z perspektywy polskiego rynku szczególnie cieszy rezultat uzyskany przez nową Skodę Scala. Pozycjonowany między Fabią i Octavią model ma szansę wywołać sporo zamieszania w salonach nad Wisłą. Imponować może fakt, że kompakt z Mlada Boleslav otrzymał od ekspertów maksymalny ogólny wynik 5 gwiazdek, mimo że testom poddano wersję ze standardowym pakietem wyposażenia. W przypadku Scali ochronę dorosłych oceniono na 97 punktów procentowych (najwyższy wynik w tej serii testów!), najmłodszych na 87 proc. punktów, a pieszych - na 81 proc. Nieźle noty (76 proc.) nowa Skoda otrzymała również za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Świetnie z testami poradziły też sobie oba modele Mercedesa. Klasa B otrzymała noty: 96 proc. (dorośli), 90 proc. (dzieci), 78 proc. (niechronieni uczestnicy ruchu) i 75 proc. (wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa). W przypadku GLE punktacja prezentowała się następująco: 91 proc. (dorośli), 90 proc. (dzieci), 78 proc. (piesi), 78 (systemy wspomagające bezpieczeństwo).
Spokojnie spać mogą również klienci Tesli. Model 3 zanotował świetne wyniki w każdej z ocenianych kategorii. Poziom ochrony dorosłych oceniono na 96 proc. punktów, dzieci - na 86 proc. Za ochronę pieszych przyznano autu 74 punkty procentowe. Zgodnie z oczekiwaniami samochód zanotował rekordowo wysoki wynik w kategorii dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo. Teslę zgarnęła tu aż 94 proc. punktów! To absolutny rekord!

Dwie czarne owce najnowszej serii testów to DS3 Crossback i Kia Ceed w podstawowych wersjach wyposażeniowych. Klienci nie powinni mieć jednak powodów do obaw - oba auta ocenione zostały na cztery gwiazdki. W przypadku Ceeda zaważyły głównie słabe wyniki w kategorii ochrony pieszych (52 proc.) i dodatkowych systemów wspomagających (68 proc.). Za ochronę dorosłych przyznano mu 88 proc. punktów. Poziom zabezpieczenia dzieci oceniono na 85 proc.

W przypadku odmiany z wyposażeniem "safety pack" dwa ostatnie wyniki pozostały bez zmian, ale zauważalnie lepsze oceny w zderzeniu z pieszym (68 proc.) i w kategorii dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (73 proc.) poskutkowały przyznaniem autu ogólnego wyniku 5 gwiazdek.
Podobnie sprawa miała się w przypadku DS3 Crossback. Wyniki podstawowej "czterogwiazdkowej" wersji to: 87 proc. (dorośli), 86 proc. (dzieci), 54 proc. (piesi) i 63 proc. (systemy wspomagające bezpieczeństwo). Z pakietem "safety pack", który pozwolił przyznać autu pięć gwiazdek, rezultaty to odpowiednio: 96 proc. (dorośli), 86 proc. (dzieci), 64 proc. (piesi) i 76 proc. (dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo).
PR