Szkolenia z techniki jazdy – jak wyglądają i dla kogo są przeznaczone
Jazda samochodem jest czymś, co można stosunkowo łatwo opanować, ale później poświęcić lata na doskonalenie. Pomagają w tym ośrodki prowadzące szkolenia rozwijające umiejętności kierowców. Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce wygląda taki kurs, czego można się na nim dowiedzieć, a także dla kogo jest on przeznaczony.
Nie ma się co oszukiwać - kursy na prawo jazdy są wysoce niedoskonałym sposobem nauki opanowania samochodu. Nie chodzi nawet o sam program, czy sposób jego realizowania. Podczas kursu obejmującego 30 godzin teorii oraz 30 godzin praktyki można poznać wiele zagadnień związanych z prawem o ruchu drogowym oraz podstawami prowadzenia samochodu. Zakończenie go, a także pomyśle zdanie egzaminu, to jednak dopiero początek drogi do stania się dobrym kierowcą.
Problem ten dostrzegł nawet ustawodawca i od pewnego czasu mówi się o pomyśle wprowadzenia nowego wymogu dla świeżo upieczonych kierowców. Mieliby oni obowiązek w ciągu 8 miesięcy, od momentu otrzymania prawa jazdy, przejść dodatkowy kurs teoretyczny i praktyczny. Na pierwszym poznawaliby najczęstsze zagrożenia pojawiające się w ruchu drogowym, a na drugim ćwiczyli defensywną jazdę i uczyli się reagowania w sytuacji zagrożenia. Jak jednak informowaliśmy w maju, to nadal kwestia bliżej nieokreślonej przyszłości. Zmiana w przepisach dotyczących nowych kierowców powiązana jest z wdrożeniem pełnej funkcjonalności CEPiKu 2.0, na którą pewnie jeszcze trochę poczekamy.
Tym bardziej więc warto zainteresować się dodatkowymi szkoleniami we własnym zakresie. Na kursie nauki jazdy uczymy się podstawowych manewrów, ale nie tego, kiedy na przykład auto może wpaść w poślizg, jakie zachowania to ryzyko zwiększają oraz jak się z takiej sytuacji wybronić. Aby dowiedzieć się tego, i wielu innych przydatnych rzeczy, a także przećwiczyć różne scenariusze w bezpiecznych warunkach, powinniśmy udać się do ośrodka zajmującego się doskonaleniem techniki jazdy.
Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda takie szkolenie, jakie zagadnienia obejmuje i do kogo jest skierowane. Wybraliśmy się do Moto Parku Kraków, aby przekonać się o tym na własnej skórze.
Ośrodek ten, podobnie jak inne szkoły tego typu, podzielił swoją ofertę na etapy, zależne od poziomu uczestników. Od razu jednak warto zaznaczyć, że ów poziom nie zależy od doświadczenia uczestnika. Jeżeli chcemy wziąć udział w etapie II szkolenia, musimy mieć wcześniej ukończony etap I. Dlaczego?
Jak wyjaśniają instruktorzy w Moto Parku Kraków, kierowcy nabywają doświadczenie w sposób dość wybiórczy. Może więc okazać się, że dana osoba wie co prawda jak założyć kontrę, ale nie ma pojęcia o właściwej pozycji za kierownicą, albo jak prawidłowo ową kierownicą kręcić. Instruktorzy podają też wiele przykładów kierowców, którzy przyszli na szkolenie z nastawieniem, że nauczą się szybkiej jazdy, a po chwili spędzonej na torze przekonali się, że najpierw popracować nad podstawami prowadzenia auta.
Szkolenie pierwszego stopnia trwa 6 godzin i zaczyna się od teorii, podczas której wyjaśniane są najważniejsze zagadnienia związane ze świadomym prowadzeniem samochodu. Od rzeczy zdawałoby się podstawowych, jak pozycja za kierownicą, poprzez siły działające na samochód w różnych sytuacjach oraz działanie systemów wspierających kierowcę, takich jak ABS czy ESP.
Po teorii przychodzi czas na praktykę - instruktorzy uczą właściwej pracy rąk na kierownicy, wyjaśniają różne sposoby skrętu, a także pokazują jak prawidłowo wykonać hamowanie awaryjne oraz awaryjną zmianę pasa ruchu w celu uniknięcia zderzenia z przeszkodą.
Szkolenie odbywa się zarówno na suchej nawierzchni, jak i na płycie poślizgowej. Płyta taka zapewnia minimalną przyczepność, która co prawda bardzo rzadko występuje w normalnych warunkach drogowych, ale jest to bardzo przydatne dla celów szkoleniowych. Uczestnicy mogą zobaczyć i poczuć jak zachowuje się samochód w czasie poślizgu, ale wszystko dzieje się przy niewielkich prędkościach, dzięki czemu łatwiej jest zrozumieć jak to, co robimy, wpływa na zachowanie samochodu.
Drugi stopień szkolenia jest podobny do pierwszego, ale składa się z trudniejszych ćwiczeń (dlatego też wymagane jest wcześniejsze opanowanie stopnia pierwszego). Po części teoretycznej uczestnicy uczą się między innymi świadomym balansowaniem masą samochodu, odpowiedniej pracy gazem w zakręcie, reakcji na poślizg pod- i nadsterowny, wykonywania testu łosia na nawierzchniach o różnej przyczepności, prawidłowego toru jazdy i innych zagadnień związanych z bezpieczną i świadomą jazdą samochodem.
Szkolenia takie można odbywać w niewielkich grupach lub indywidualnie. Zalecane jest korzystanie z własnego samochodu, aby lepiej poznać i zrozumieć jego charakterystykę. Istnieje też oczywiście możliwość odbycia szkolenia na aucie należącym do szkoły jazdy - w przypadku Moto Parku Kraków do dyspozycji są modele Mini.
Ostatnim z etapów szkolenia, jakie możemy przejść, jest szkolenie z jazdy sportowej. Odbywa się ono zawsze indywidualnie, a jego przebieg dostosowywany jest do oczekiwań uczestnika. Instruktorami są kierowcy z doświadczeniem rajdowym i wyścigowym. Jeżeli nie chcemy przygotowywać się pod kątem konkretnego rodzaju zawodów, możemy zdecydować się na szkolenie bardziej ogólne, obejmujące naukę sportowego toru jazdy, sportowego hamowania bez ABSu, zawracania na ręcznym, hamowania lewą nogą i innych technik wykorzystywanych w motosporcie.
Szkolenie z jazdy sportowej również można odbywać na własnym samochodzie, albo zdecydować się na jedno z aut udostępnionych przez szkołę. Do wyboru jest Peugeot 206 2.0 przygotowany to motosportu, Ford Focus RS oraz BMW M2.
Dla kogo więc są szkolenia z doskonalenia techniki jazdy? Tak naprawdę dla każdego. Zarówno dla kierowców z niewielkim doświadczeniem, jak i tych, którzy od lat jeżdżą i nigdy nie mieli wypadku. Prawda jest taka, że na zwykłej drodze można nabrać sporo doświadczenia, ale nie nauczymy się jak prawidłowo zachować się w niebezpiecznej sytuacji - wtedy działają odruchu i instynkty, które często są błędne. Dopiero szkolenie pod okiem wykwalifikowanych instruktorów i odpowiednich warunkach pozwala spokojnie przeanalizować zachowanie auta na drodze i wyrobić sobie właściwe zachowania.
MD