Światła, które potrafią "zapamiętać" przebieg drogi

Jazda nocą, szczególnie nieoświetloną drogą, może być bardzo stresująca. Producenci aut pracują więc nad nowymi systemami oświetlenia, które pomogą kierowcom w szybszej identyfikacji potencjalnych zagrożeń.

Jedną z firm starających się spopularyzować nowoczesne rozwiązania z zakresu samochodowego oświetlenia jest Ford.

Konstruktorzy amerykańskiego giganta mogą pochwalić się chociażby nowym systemem o nazwie Advanced Front Lighting, który potrafi rozszerzyć snop światła przed dojazdem do skrzyżowania lub ronda, aby lepiej doświetlić przeszkody znajdujące się bezpośrednio na torze ruchu auta. Kolejną innowacją jest system oświetlenia punktowego Spot Lighting zwracający uwagę prowadzącego na pieszych, rowerzystów, a nawet na duże zwierzęta, które znajdują się na drodze lub w jej sąsiedztwie.

Reklama

System Advanced Front Lighting System pracuje w oparciu o kamerę oraz, oferowane już w modelach Forda, systemy reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System i rozpoznawania znaków drogowych. Wykorzystuje również dane GPS, aby lepiej doświetlić zakręty i wzniesienia na wybranej trasie. Jeśli dane GPS nie są dostępne, układ włącza skierowaną do przodu kamerę zainstalowaną za przednią szybą u podstawy lusterka wstecznego. Jej zadaniem jest wykrywanie linii ograniczających pasy ruchu i "przewidywanie" ukształtowania drogi.

Kolejną innowacją jest możliwość zapisywania informacji pozyskanych przez kamerę w systemie nawigacji satelitarnej. Jeśli kierowca będzie jechał tą samą trasą drugi raz, reflektory automatycznie dostosują się do warunków, aby lepiej oświetlić drogę.

System Advanced Front Lighting System został opracowany w europejskim centrum badań i innowacji Forda w niemieckim Akwizgranie i trafić ma do nowych modeli marki w niedalekiej przyszłości.

Kolejna z nowości - system Spot Lighting - znajdujący się obecnie w fazie przedprodukcyjnej - wykorzystuje kamerę na podczerwień zamontowaną za osłoną chłodnicy, która jednocześnie lokalizuje i śledzi nawet osiem osób lub większych zwierząt (jak na przykład psy) z odległości do 120 metrów.

System prezentuje kierowcy dwa zagrożenia, wyświetlając na drodze kropkę i pasek za pośrednictwem dwóch specjalnych diod LED umieszczonych obok świateł przeciwmgielnych. Wyróżnione obiekty są wyświetlane na pokładowym ekranie i otaczane żółtą lub czerwoną ramką w zależności od odległości i stopnia zagrożenia.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: światła
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy