Saab i Real Life Safety
Kierowcy Saabów sklasyfikowani zostali jako najbardziej wykształcona i najbezpieczniejsza grupa kierowców wśród wszystkich użytkowników samochodów. W ogłoszonych przez HLDI (Highway Loss Data Institute) czyli Instytut Badania Kolizji Drogowych wynikach Saab 9-3 hatchback, 9-3 kabriolet oraz 9-5 sedan zaliczone zostały do najlepszych w swych kategoriach. (Saab 9-3 Coupe i Saab 9-5 SportKombi nie pojawiły się na listach HLDI, gdyż zbyt mała ich liczba uczestniczyła w wypadkach i kolizjach drogowych).
Instytut HLDI zbiera i opracowuje dla potrzeb towarzystw ubezpieczeniowych dane dotyczące wypadków i kolizji drogowych oraz bezpieczeństwa na drogach. W badaniach instytutu, obejmujących pojazdy z lat 1998 – 2000, porównano poszczególne modele pod względem kosztów leczenia obrażeń wynikłych w następstwie wypadków drogowych. Za dwie podstawowe zmienne przyjęto częstotliwość z jaką dany samochód uczestniczy w kolizji drogowej, oraz częstotliwość z jaką wypadek drogowy powoduje obrażenia wymagające kompensaty ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego.
Konstruktorzy firmy Saab od wielu lat stosują zasadę Real Life Safety, która oparta jest na bezpieczeństwie w sytuacjach rzeczywistych. Mimo, iż prowadzone są liczne badania laboratoryjne symulujące zderzenia samochodów osobowych z osobowymi, ciężarowych z osobowymi oraz słynny test zderzeniowy z dużym zwierzęciem jakim jest łoś to bardzo istotnym elementem analiz są tysiące kolizji i wypadków drogowych jakie naprawdę zdarzyły się na drogach.
Jednym powodów dla których kierowcy Saabów są mniej narażeni na obrażenia niż kierowcy samochodów pozostałych marek jest stosowanie oryginalnych, aktywnych zagłówków skonstruowanych przez firmę Saab (Saab Active Head Restraint – SAHR). Oddzielne badania wykazują, że aktywny zagłówek systemu SAHR zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń kręgosłupa szyjnego przy najechaniu na samochód od tyłu aż o 75%.
Na bezpieczną jazdę oraz na to jak dany samochód zachowa się podczas wypadku ma wpływ wiele czynników, do których zaliczyć można między innymi sposób reakcji kierowcy i pasażerów oraz umiejętność przewidywania przez nich określonych zdarzeń na drodze. Cała konstrukcja samochodu ma wpływ na jego faktyczne bezpieczeństwo. Wyniki raportu z roku 2002 ogłoszonego przez HLDI potwierdzają, iż kierowcy Saabów oraz ich pasażerowie biorący udział w wypadkach drogowych wymagają najniższych odszkodowań ze strony towarzystw ubezpieczeniowych.