Nowe fotoradary na polskich drogach - poznaliśmy plan na 2023 rok

Chociaż liczba wykroczeń zarejestrowanych przez urządzenia pracujące w systemie CANARD spadła w ubiegłym roku o blisko 1/3, Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie rezygnuje z planów rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Wiadomo już, że w przyszłym roku na polskich drogach przybędzie między innymi 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Jakich jeszcze nowości mogą spodziewać się w nadchodzących miesiącach kierowcy? 

Ile fotoradarów działa w Polsce?

Jak poinformowała Interię Monika Niżniak z GITD,  obecnie system CANARD spina w jedną całość 524 urządzenia rejestrujące przekroczenia prędkości (w tym odcinkowe pomiary prędkości) oraz wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. W ubiegły roku zarejestrowały one nieco ponad milion naruszeń. W porównaniu z rokiem 2021 liczba jest mniejsza o przeszło 464, czyli blisko 1/3.

Reklama

Nowe mandaty a zdjęcia z fotoradarów. O ile zwolnili polscy kierowcy?

Liczba samych tylko przekroczeń prędkości zarejestrowanych przez fotoradary spadła w ostatnim roku o rekordowe 32 proc. W 2021 było ich ponad 1 434 800, w roku 2022 - nieco ponad 968 800. Co pocieszające z punktu widzenia bezpieczeństwa - CANARD odnotowało o ponad 200 tys. mniej przypadków przekroczenia prędkości powyżej 30 km/h.

Spadek sięga tu - uwaga - ponad 62,5 proc. Skokową zmianę nie sposób tłumaczyć w inny sposób, niż tylko wprowadzeniem z początkiem stycznia 2022 roku nowego taryfikatora mandatów.

Przypomnijmy - zgodnie z nim z przekroczenie prędkości w zakresie 26-30 km/h - kierowcy grozi mandat w wysokości 400 zł. O 31-40 km/h ponad limit oznacza już grzywnę w wysokości 800 zł, a w warunkach tzw. recydywy - aż 1600 zł.

Fotoradary w Polsce. O ile średnio przekraczamy prędkość? 

Zdecydowana większość - bo aż około 57 proc. zarejestrowanych w 2022 roku wykroczeń - dotyczyło przekroczenia prędkości w zakresie pomiędzy 11 a 20 km/h ponad limit. Zgodnie z nowym taryfikatorem grozi za to odpowiednio:

  • 100 zł mandatu (+11-15 km/h), 
  • 200 zł mandatu (+16-20 km/h).

W tych miejscach w Polsce fotoradary mają najwięcej roboty

Najwięcej naruszeń, zarówno dotyczących przekroczenia prędkości, jak i niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, zarejestrowały urządzenia na terenie Mazowsza. Wynika to m.in. z dużego zagęszczenia sieci fotoradarów "polujących" na kierowców. W regionie tym zlokalizowanych jest ponad 90 różnego rodzaju urządzeń, które w 2022 roku ujawniły ponad 338 tys. wykroczeń.

Liczba zarejestrowanych przez system CANARD wykroczeń w poszczególnych regionach kraju prezentuje się następująco:

  • dolnośląskie - 62 156 wykroczeń,
  • kujawsko-pomorskie - 36 533 wykroczeń,
  • lubelskie - 46 698 wykroczeń,
  • lubuskie - 33 676 wykroczeń,
  • łódzkie - 66 830 wykroczeń,
  • małopolskie - 73 156 wykroczeń,
  • mazowieckie - 338 737 wykroczeń,
  • opolskie - 12 915 wykroczeń,
  • podkarpackie - 38 048 wykroczeń,
  • podlaskie - 32 250 wykroczeń,
  • pomorskie - 35 342 wykroczeń,
  • śląskie - 91 044 wykroczeń,
  • świętokrzyskie - 26 633 wykroczeń,
  • warmińsko-mazurskie - 16 819 wykroczeń,
  • wielkopolskie - 65 041 wykroczeń,
  • zachodniopomorskie - 31 28 wykroczeń.

Ile fotoradarów przybędzie w Polsce w 2023 roku? Znamy plany GITD

Jak dowiedziała się Interia w 2023 roku planowane jest zakończenie realizacji projektu rozbudowy tzw. systemu fotoradarowego. Oznacza to montaż:

  • 39 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości,
  • 30 nowych systemów rejestrujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle,
  • 5 nowych systemów monitorujących przejazdy kolejowo-drogowe pod kątem niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej.

Ponadto, od kilku miesięcy trwa już proces wymiany najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów. Z tego powodu w skali kraju ma zostać wymienionych 247 urządzeń.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CANARD | fotoradary | odcinkowy pomiar prędkości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama