Kontrolowana amortyzacja drgań

Delphi ogłosiło, że wspólnie z jednym z europejskich producentów samochodów prowadzi prace nad pierwszym zastosowaniem swojej technologii kontrolowanej amortyzacji drgań MagneRide w samochodzie produkcji europejskiej. System ten w sposób znaczny poprawi komfort jazdy oraz przyczepności pojazdu na drodze. MagneRide to półaktywny system kontroli zawieszenia, reagujący w czasie rzeczywistym na warunki drogowe w oparciu o dane z czujników monitorujących ruchy karoserii i kół. Ten niedrogi i niezawodny system daje szybkie, miękkie i elastyczne tłumienie drgań, zmniejszając ruchy karoserii i zwiększając kontakt między oponami a drogą na wszelkich typach nawierzchni.

article cover
INTERIA.PL

MagneRide to system zwiększający komfort, osiągi i bezpieczeństwo pojazdu, dzięki większemu poczuciu bezpieczeństwa powodowanemu lepszym panowaniem nad pojazdem, minimalizacji ruchów pojazdu, co powoduje łagodniejszą jazdę i umożliwia wykonywanie bardziej precyzyjnych manewrów; zmniejszeniu pochylania się przodu samochodu podczas hamowania oraz osiadania tyłu w trakcie przyspieszania; poprawie charakterystyki przenoszenia obciążeń, co daje lepsze panowanie nad pojazdem podczas wykonywania nagłych manewrów przy dużej prędkości; oraz cichszej jeździe spowodowanej lepszym izolowaniem od wstrząsów spowodowanych nierównościami drogi.

Jak to działa? W celu osiągnięcia szybkiej i kontrolowanej amortyzacji drgań system wykorzystuje bezzaworowe amortyzatory wypełnione płynem magnetoreologicznym (MR). MagneRide to syntetyczny płyn zawierający miękkie cząstki, zawieszone w nim siłą oddziaływań magnetycznych. Kiedy przez znajdującą się w tłoku amortyzatora cewkę popłynie prąd elektryczny, powstałe w ten sposób pole magnetyczne zmienia jego opór hydrauliczny. W ten sposób, bez użycia żadnych zaworów, dokonuje się amortyzacja drgań - prosta pod względem mechanicznym, lecz szybko reagująca na zmienne warunki i dająca się kontrolować. W oparciu o dane pochodzące z czujników ruchu podwozia, przyspieszeniomierza bocznego oraz z czujnika pochylenia kierownicy, umieszczony w samochodzie sterownik w sposób ciągły dostosowuje siłę amortyzacji drgań, nawet co jedną tysięczną sekundy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas