Reklama

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Sprawdź, o czym musisz pamiętać!

Działania na rzecz poprawy komunikacji dotykają różnych środków transportu. W ostatnich latach do łask wraca transport tramwajowy.

Sam tramwaj ma wiele zalet. Przede wszystkim nie musi poruszać się ciągiem ulic, dzięki czemu może szybko się przemieszczać unikając korków. Z punktu widzenia miasta, wymaga mniej miejsca niż autobus i jest bezpieczniejszy. Szyny wyznaczają tor jazdy, dzięki temu łatwiej określić strefy bezpieczeństwa wokół torów i na przystankach. Pojazd ten jest też ekonomiczny i ekologiczny ze względu na niewielką emisję zanieczyszczeń. Przede wszystkim jednak tramwaje - jako pojazdy członowe - mają dużą pojemność i są w stanie przewozić więcej pasażerów niż autobusy.

Reklama

Tramwaje, podobnie jak inni uczestnicy ruchu drogowego, podlegają przepisom ustawy prawa o ruchu drogowym. W niektórych sytuacjach przepisy stawiają je w pozycji uprzywilejowanej.

Trzeba pamiętać, że tramwaj ma zawsze pierwszeństwo na drogach równorzędnych, czyli takich, które nie są opisane sygnalizacją świetlną ani znakami poziomymi i pionowymi. Obowiązuje na nich zasada prawej strony, jednak nie dotyczy ona ruchu tramwajowego.

Na skrzyżowaniach ze znakami, jeśli tramwaj znajduje się na drodze podporządkowanej, ustępuję pierwszeństwa innym pojazdom, a jeśli jest na drodze z pierwszeństwem to jemu ustępują drogi. W sytuacji, gdy na skrzyżowaniu zarówno tramwaj, jak i samochód są na drodze z pierwszeństwem lub oba są na drodze podporządkowanej, pierwszeństwo ma zawsze tramwaj! Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną tramwaj stosuje się do sygnalizatora. W sytuacji, gdy tramwaj skręca, z kierunku posiadającego pierwszeństwo, w lewo, musi ustąpić pierwszeństwa samochodom jadącym na wprost. Jeśli samochód skręcałby w prawo, to musiałby ustąpić pierwszeństwo tramwajowi. Tramwaj bezwzględnie ustępuje pierwszeństwa, jeśli włącza się do ruchu, na przykład wyjeżdżając z zajezdni.

Warto wiedzieć, że tramwaje wyprzedza się z prawej strony, chyba że układ torów uniemożliwia takie wyprzedzanie. Szczególną uwagę należy zachować w sytuacji, gdy samochód dojeżdża do przystanku tramwajowego bez wysepki. Kierujący musi się zatrzymać na wysokości ostatniego wagonu tramwaju - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoła, Radosław Jaskulski.

W sytuacji, gdy tory znajdują się na części jezdni, trzeba zwrócić uwagę na to, by zmienić pas i ustąpić miejsca nadjeżdżającemu tramwajowi.

Trzeba pamiętać, że dwuwagonowy tramwaj z kompletem pasażerów waży około 50 ton, a samochód osobowy z pasażerami około 1,8 tony. Oprócz różnicy mas, obydwa pojazdy wyraźnie różni droga hamowania. Jadący z prędkością 50 km/h samochód z kierowcą, którego czas reakcji wyniesie 1 sekundę - w przypadku awaryjnego hamowania - zatrzyma się na 25. metrze. Tramwaj z motorniczym, który również zareaguje w ciągu 1 sekundy zatrzyma się najszybciej na 63. metrze, a jeśli tramwaj jest załadowany, nawet na 80. metrze!

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: tramwaj | pierwszeństwo przejazdu

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje