ESP. Co to za system i jak działa stabilizacja toru jazdy?

ESP to system, który stara się przywrócić samochód na właściwy tor jazdy.
ESP to system, który stara się przywrócić samochód na właściwy tor jazdy.123RF/PICSEL

Stabilizacja toru jazdy i system ESP

Do czego służy ESP i w jaki sposób poprawia bezpieczeństwo?

  • Nadsterowność - Wynika z poślizgu kół tylnej osi. Tył pojazdu w trakcie zakrętu "ucieka" na zewnątrz.
  • Podsterowność - Wynika z poślizgu kół przedniej osi. W trakcie zakrętu przód pojazdu "ucieka" na zewnątrz.
W takich warunkach nawet łagodny łuk może wytrącił auto z toru jazdy. ESP pomoże nam wtedy odzyskać kontrolę nad pojazdem
W takich warunkach nawet łagodny łuk może wytrącił auto z toru jazdy. ESP pomoże nam wtedy odzyskać kontrolę nad pojazdemWojciech Strozyk/Reporter

Gdzie jest czujnik ESP w samochodzie?

  • prędkości pojazdu,
  • skrętu kierownicy,
  • ciśnienia płynu hamulcowego,
  • momentu obrotowego przenoszonego na koła,
  • prędkości obrotowej koła.

Jak sprawdzić ESP w samochodzie?

Dlaczego zapala się kontrolka ESP?

  • Po uruchomieniu pojazdu - po włączeniu zapłonu kontrolka ESP zapala się (jak również wszystkie inne kontrolki), a następnie gaśnie po uruchomieniu pojazdu.
  • Podczas pracy - lampka ostrzegawcza zapala się, kiedy auto wpada w poślizg i system ESP interweniuje.
  • W przypadku nieprawidłowego działania ESP - w trakcie problemu z działaniem ESP kontrolka pozostaje ciągle włączona. W takiej sytuacji pojazd musi zostać sprawdzony przez pracownika serwisu.

Kontrolka ESP - jak wyłączyć system?

ABS, ASR, EPS. Co różni systemy bezpieczeństwa w samochodzie?

  • ABS. System zapobiegający blokowaniu kół, zwłaszcza w przypadku nagłego lub dość silnego wciśnięcia pedału hamulca. Jest to szczególnie przydatne na drodze o słabej przyczepności, ponieważ przeciwdziała poślizgowi samochodu.
  • ASR. Zmniejsza poślizg kół i pozwala na większą kontrolę pojazdu. Zapobiega utracie przyczepności kół podczas przyspieszania.
  • ESP. System stabilizacji toru jazdy. W momencie, gdy samochód zbacza z właściwego kursu, układ ESP ogranicza moment obrotowy silnika oraz uruchamia hamulce wybranych kół, dążąc do przywrócenia samochodu na właściwy tor jazdy.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?