Używany Smart ForFour (2004-2006)
Jest bogato wyposażony, oszczędny i zmieści nawet pięć osób, ale mało kto chciał go kupić.
Czterodrzwiowy, używany Smart to oryginalna, rzadko spotykana propozycja w segmencie B. Jest to bez wątpienia auto świetnie wyposażone, zarówno w zakresie komfortu jak i bezpieczeństwa, oraz nieźle wykończone. Bazuje na podwoziu Mitsubishi Colta i wykorzystuje jego układ jezdny. Silniki są identyczne, podobnie jak zawieszenie, co ułatwia poszukiwanie części. Jak na małe auto, ForFour jest niemal przeładowany elektroniką. Nie powinno to jednak ani przerażać, ani odstraszać od auta, bo awarie związane z tą częścią oprzyrządowania należą do rzadkości.
Nadwozie i wnętrze
Na płycie podłogowej Colta umieszczono metalowy szkielet, do którego przykręcono plastikowe, kolorowe "moduły". Podobno w razie stłuczki moduł można łatwo wymienić. Łatwo, ale nie tanio. W autoryzowanym serwisie Mercedesa dowiedzieliśmy się, że np. błotniki przednie kosztują po 760 zł za sztukę. Jeśli chodzi o części używane, dostaniemy je bez problemu, mimo że auto nie jest nadmiernie popularne. Wnętrze jest wysoko oceniane pod względem wykończenia, a pochwały zbierają przede wszystkim skuteczna klimatyzacja i wentylacja. Nieco gorzej jest z widocznością za sprawą szerokich słupków.
Silniki i zawieszenie
Najmniejszy silnik benzynowy 1.1 ma trzy cylindry i 75 KM (zdarza się wersja 64-konna). Mocniejsza odmiana to 1.3/95 KM, a sporadycznie spotyka się jednostkę 1.5/109 KM. Wersja Brabus z silnikiem Mitsubishi 1.5 turbo (177 KM) występuje bardzo rzadko. Diesle CDI mają pojemność 1,5 l i moc 68 lub 95 KM. Są nadzwyczaj oszczędne, ale auta benzynowe także palą mało, a będą tańsze w zakupie i naprawach. Trzeba tylko pogodzić się z ich słabą elastycznością i nieprzyjemnym odgłosem pracy. Warto wiedzieć, że chłodnica, cała rama pomocnicza i przekładnia kierownicza są wspólne z Mitsubishi. Odradzamy męczącą skrzynię automatyczną, która całą wieczność wybiera właściwy bieg.
Proste zawieszenie składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz belki skrętnej z tyłu. Jest nieco bardziej sportowo zestrojone niż w Mitsubishi. Amortyzatory są wspólne dla obu samochodów, sworznie wahacza - wymienne, w cenie ok. 70 zł za sztukę.
Na zakupy
Najstarsze auta mają dziesięć lat, najnowsze - osiem. Kto nie potrzebuje się wyróżniać, za ok. 20 tys. zł znajdzie lepszą ofertę. Jeśli jednak ceni oryginalność, za ForFourem przemawia wysoki poziom wyposażenia i - jak na razie - bezusterkowa eksploatacja.
Smart ForFour: historia modelu
2004: debiut Smarta ForFour na podwoziu Mitsubishi Colta.
2005: odmiana Brabus 1.5 turbo o mocy 177 KM, silnik 1.1 w oszczędnej wersji 64 KM.
2006: niski popyt powoduje przedwczesne zakończenie produkcji bez prezentacji następcy.
Smart ForFour: typowe usterki
- Opadający podczas jazdy fotel kierowcy.
- Zniszczone elementy podwozia z uwagi na mały prześwit.
- Szarpiąca, ospale działająca skrzynia automatyczna.
- Poluzowane wkłady lusterek zewnętrznych.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała