Smart Fortwo Cabrio Brabus Xclusive - test

Z pogromcy miejskich korków Brabus stworzył szaloną i wyjątkową zabawkę dla najzamożniejszych klientów.

Smart Fortwo Cabrio Brabus Xclusive to gadżet dla majętnych klientów.
Smart Fortwo Cabrio Brabus Xclusive to gadżet dla majętnych klientów.Motor
Mała kierownica świetnie leży w rękach. W wersji Xclusive kokpit pokryto imitacją skóry. Okrągłe wskaźniki nad małym panelem klimatyzacji to obrotomierz i zegar.Motor

Smart Fortwo to jeden z najlepszych sposobów na poruszanie się po mieście. Jest niesamowicie zwrotny, a niewielkie rozmiary pozwalają zaparkować nim dosłownie wszędzie. Jego skromne osiągi zupełnie wystarczają do sprawnego przemieszczania się w korkach, a wersja Cabrio zapewnia dodatkowo świetny kontakt z otoczeniem.

Jeśli jednak ktoś potrzebuje mocniejszych wrażeń, producent, wspólnie z czołowym tunerem Mercedesa, przygotował dla niego topową wersję - Smart Brabus. Wyróżnia ją bardziej agresywny wygląd, z charakterystyczną, podwójną końcówką wydechu pośrodku zderzaka i szerzej rozstawionymi kołami z niskoprofilowymi oponami.

Auto ma obniżone o 1 cm zawieszenie i litrowy silnik o mocy 102 KM. W ledwie 820-kilogramowym pojeździe taka wartość robi wrażenie.

Niestety - głównie na papierze. W rzeczywistości testowany samochód nie był w stanie przyspieszyć do 100 km/h szybciej niż w 9,7 s. Silnik ma ogromną ochotę do pracy, ale hamuje go wolna skrzynia biegów. W trybie automatycznym każda zmiana biegu trwa niemal sekundę (towarzyszy jej mocne szarpnięcie), a reakcja na mocne dodanie gazu - nawet dłużej. Tryb manualny jest o tyle lepszy, że pozwala odjąć gazu tuż przed zmianą biegu, dzięki czemu auto nieco mniej szarpie.

Usportowiony Smart zaskakująco dobrze się prowadzi, ale tylko na równej drodze. Na nierównościach podskakuje jeszcze bardziej niż "zwykłe" wersje. Oznacza to, że na większości polskich dróg kierowca musi albo co chwilę zwalniać, albo mocno zacisnąć ręce na grubym wieńcu kierownicy i przyzwyczaić się do migającej kontrolki ESP.

To jednak nie są największe mankamenty. Najgorsza jest cena. Już bazowy Smart Cabrio Brabus kosztuje dużo - 81 600 zł. Za wersję Xclusive (ma więcej spoilerów, skórzane siedzenia i boczne airbagi) trzeba zapłacić aż 93,6 tys. zł. Ale to nie koniec, bo jest jeszcze obszerna lista dodatków, dzięki którym cena testowanego egzemplarza sięgnęła 150 tysięcy zł! Taki Smart to nie tylko jeden z najlepszych, ale i najdroższych sposobów na miejskie korki.

Smart Fortwo Cabrio Brabus Xclusive

Smart Fortwo Cabrio Brabus Xclusive

...podczas jazdy. Panele po jego bokach można schować w pokrywie bagażnika, zostawiając tylne słupki i łączący je pałąk.Motor
Smart Fortwo Cabrio Brabus Xclusive - gadżet dla bogatych.Motor
Silnik kryje się pod podłogą bagażnika. Czerwona głowica – jak w Ferrari.Motor
Mała kierownica świetnie leży w rękach. W wersji Xclusive kokpit pokryto imitacją skóry. Okrągłe wskaźniki nad małym panelem klimatyzacji to obrotomierz i zegar.Motor
Dach da się otworzyć zdalnie, przy pomocy pilota lub...Motor

Smart szyty na miarę

Smarty sprzedawane są w siedmiu kolorach nadwozia, jest też kilka wersji kolorystycznych wnętrza i dachu. Po dokupieniu za ok. 10 tys. zł opcji tailor made wybór lakierów staje się nieograniczony. Za kolejne 10 tysięcy można sobie zapewnić podobną swobodę przy wyborze koloru skóry na fotelach oraz wykończenia kokpitu. Czas oczekiwania na tak przygotowanego Smarta to ok. czterech miesięcy.

Plusy:

  • fenomenalna zwrotność,
  • łatwość parkowania,
  • nieskończone możliwości personalizacji,
  • dobry sposób na wyróżnienie się z tłumu.

Minusy:

  • absurdalna cena,
  • skrzynia biegów, która irytuje nawet w "zwykłych" Smartach, a tutaj po prostu psuje zabawę,
  • za twarde zawieszenie.
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Moc maksymalna
102 KM/6000
Maks. moment obrotowy
147 Nm/2500
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
Poj. bagażnika
220 l
Opony przód
175/50 R16
Opony tył
225/35 R17
Długość/szerokość/wysokość
270/156/156 cm
Rozstaw osi
187 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
155 km/h*
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,9 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
6,4/4,4/5,2
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
8,2/5,7
Cena
93 589 zł
*ograniczona elektronicznie

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas