Używany Peugeot 308 (2007-)
308 skutecznie zatarł złe wrażenie, jakie pozostawił po sobie 307. Nie wyróżnia się wprawdzie w żadnej kategorii, ale ma przystępną cenę i można na nim polegać.
Peugeot 308 to jeden z najbardziej niedocenianych modeli klasy kompaktowej na rynku wtórnym. Jeśli ktoś ma ograniczony budżet i szuka zadbanego auta, które wciąż wygląda nowocześnie, powinien poważnie zastanowić się nad francuską propozycją.
Wybór jest prosty
Polecamy dobrze utrzymane, wysokoprężne egzemplarze z lat 2008-2009 za ok. 30 tys. zł. Jeśli ktoś potrzebuje auta rodzinnego, powinien sięgnąć po kombi. Ma niezbyt przekonującą stylizację, ale wielki bagażnik: od 520 do 1735 l.
Wszystkie sprzedawane w Polsce kombi mają oznaczenie SW (niezależnie od tego, czy mają szklany dach i oddzielne fotele zamiast tylnej kanapy, czy nie). Dawniej w przypadku modelu 307 oznaczenie SW było zarezerwowane wyłącznie dla wersji bogatszej. Opcjonalnie 308 SW możne mieć w bagażniku dodatkowe dwa miejsca siedzące (tylko dla dzieci).
Modele CC oraz RCZ w dobrym stanie trafiają się na naszym rynku rzadko. Dominują egzemplarze powypadkowe.
Silniki benzynowe z BMW
Gamę silnikową 308 otwierają bardzo nowoczesne jednostki benzynowe 1.4 VTi oraz 1.6 VTi opracowane razem z BMW. Brzmi to zachęcająco, ale w praktyce nie są one najlepszym wyborem - w początkowym okresie produkcji trapiły je problemy z łańcuchowym napędem rozrządu oraz z dawkowaniem paliwa - dość często dochodziło do "zalania" świec.
Jeśli ktoś bierze pod uwagę zakup wersji benzynowej - powinien ograniczyć się do pozbawionych chorób wieku dziecięcego aut młodszych, najlepiej tych wyprodukowanych po 2010 r. Ciekawą propozycją jest oszczędny, a jednocześnie dynamiczny silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem 1.6 THP. W jego przypadku można jednak zapomnieć o ewentualnym montażu instalacji gazowej.
Postaw na diesla
Osoby, które liczą się z wydatkami, zamiast myśleć o LPG, powinny zainwestować w jedną z wersji wysokoprężnych. W czasach psujących się kół dwumasowych, szwankujących turbosprężarek i awaryjnych, drogich wtryskiwaczy taka propozycja może zaskakiwać, ale w tym wypadku warto zaryzykować. Zwłaszcza że kupujący ma realne szanse na to, żeby wejść w posiadanie auta relatywnie młodego, z udokumentowaną historią serwisową.
W sposób szczególny polecamy silnik 1.6 HDi. Jest bardzo popularny, dopracowany i świetnie zaopatrzony w części zamienne. W 308 występują cztery podstawowe odmiany tej jednostki. Starsze - produkowane do 2010 r. - mają 16-zaworowe głowice i moc 90 lub 110 KM. Słabsza wersja sprzedawana w polskiej sieci sprzedaży nigdy nie miała filtra cząstek stałych. Mocniejsza - występowała z filtrem lub bez. W 2010 roku producent zdecydował się na uproszczenie konstrukcji silnika 1.6 HDi i zastosował w nim tańszą głowicę 8-zaworową, zwiększając jednocześnie moc o 2 KM. Od tego czasu filtr FAP jest już montowany obligatoryjnie. W filtr wyposażona jest także zdecydowana większość wersji 2.0 HDi (ten silnik idealnie pasuje do kombi). Trzeba jednak zaznaczyć, że przed zakupem auta można dość precyzyjnie ocenić stan filtra w serwisie. Konieczność jego wymiany (zwykle co 180 tys. km) nie oznacza jeszcze finansowej katastrofy. Regenerowane filtry z gwarancją można kupić w internecie za ok. 600 zł, a zestaw do uzupełnienia płynu Eolys, niezbędnego do właściwego dopalania cząstek, to wydatek ok. 400 zł.
Zawieszenie
Podwozie Peugeota 308 ma prostą konstrukcję i jest dość tanie w naprawach. Z przodu zastosowano sprawdzony układ McPherson. Sworznie i silentbloki można tanio wymieniać. Z tyłu, tak jak w poprzedniku, producent postawił na belkę skrętną - jest bardzo żywotna. Kosztowne są natomiast tylne tarcze hamulcowe, ponieważ zintegrowano je z łożyskami. Jedna sztuka kosztuje ok. 320 zł.
Peugeot 308 to kolejny francuski samochód, który nie odniósł może spektakularnego sukcesu na rynku, ale skutecznie walczy ze stereotypem o niskiej jakości samochodów "na F". Obiegowa opinia i wynikający z niej wysoki spadek wartości sprzyja kupującym i jeśli ktoś
ma ograniczony budżet - może z tej sytuacji skorzystać.
Peugeot 308 SW
Peugeot 308 CC
Peugeot RCZ
Peugeot 308: historia modelu
2007: prezentacja Peugeota 308 w wersji hatchback.
2008: do gamy dołącza funkcjonalne kombi SW.
2009: debiut sportowej odmiany RCZ oraz modelu CC (Coupe Cabrio z automatycznie otwieranym twardym dachem).
2011: lifting modelu. Cechą charakterystyczną tej wersji są światła do jazdy dziennej wykonane w technice LED umieszczone obok halogenów oraz nowa atrapa chłodnicy z chromowaną obwódką. Auto otrzymało system start/stop.
Peugeot 308: typowe usterki i problemy
- Głośna praca tylnego zawieszenia. To typowe w tym modelu.
- Szybko przepalają się żarówki. Problem dotyczy reflektorów przednich.
- Silniki VTi powstały we współpracy z BMW. Szkoda, że początkowo awarii ulegał łańcuchowy napęd rozrządu. Wymiana kosztuje ok. 1000 zł. Zużycie można wykryć przed zakupem auta.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum