To będzie najdłuższy tunel w Polsce. Obwodnica Szczecina coraz bliżej
Wkrótce rozpocznie się proces oceny ofert na realizację dwóch kluczowych odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w przetargu uczestniczy 19 firm, a proponowane kwoty wahają się od 528,9 do 1 029,8 mln zł. W ciągu najbliższych tygodni poznamy także oferty na realizację ostatniego odcinka, który obejmuje m.in. budowę długo wyczekiwanego tunelu pod Odrą.

W skrócie
- Rozpoczęto procedury przetargowe na dwa odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina. zachodniopomorskiego.
- Przetargi dotyczą odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police, gdzie zaproponowane kwoty wahają się od 528,9 do 1 029,8 mln zł.
- Najważniejszym etapem inwestycji będzie budowa tunelu pod Odrą, który umożliwi płynniejszy przejazd przez aglomerację.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Zachodnia Obwodnica Szczecina ma na celu odciążenie obecnego przebiegu dróg A6, S3 i S6, które omijają miasto od południa i wschodu. W okresie letnim, ze względu na duże natężenie ruchu, na istniejących trasach często dochodzi do spowolnień i zatorów. Nowa S6 zamknie obwodnicę wokół stolicy województwa zachodniopomorskiego, co znacznie poprawi komunikację całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i szybkiego ruchu.
Zachodnia Obwodnica Szczecina podzielona na trzy etapy
Inwestycja została podzielona na trzy kluczowe etapy. Na odcinku Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km) powstaną dwa węzły drogowe oraz 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt. W ramach tej części inwestycji zbudowany zostanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe. Odcinek Dołuje - Police (11,9 km) wymaga budowy dwóch węzłów drogowych oraz 14 obiektów mostowych, w tym czterech górnych i pięciu dolnych przejść dla zwierząt, a także pary Miejsc Obsługi Podróżnych.

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Kierowcy pojadą pod wodą
Najważniejszym odcinkiem inwestycji jest fragment Police - Goleniów (23,4 km), w ramach którego powstanie długo oczekiwany tunel pod Odrą o długości 5 km. Zewnętrzna średnica tunelu wyniesie prawie 15 metrów, a grubość jego obudowy osiągnie 60 cm. Spód konstrukcji znajdzie się na głębokości maksymalnie 51 metrów poniżej poziomu terenu, a jezdnia przebiegać będzie na głębokości do 45 metrów. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość około 600 metrów.
Poznaliśmy oferty wykonawców dla dwóch odcinków
Jak poinformowała GDDKiA, już wkrótce rozpocznie się proces oceny ofert na realizację dwóch pierwszych odcinków. W przetargu na odcinek Kołbaskowo - Dołuje złożono dziesięć ofert, a ceny zaproponowane przez wykonawców wahają się od 671,6 do 1 029,8 mln zł. Natomiast w przetargu na odcinek Dołuje - Police udział wzięło dziewięciu oferentów, a ich propozycje cenowe wynoszą od 528,9 do 842 mln zł.
Przetargi na wybór wykonawców inwestycji rozpoczęły się w grudniu ubiegłego roku i spotkały się z dużym zainteresowaniem firm. Do tej pory wykonawcy złożyli ponad 2 200 pytań. Kolejnym krokiem będzie badanie i weryfikacja ofert. Czas trwania procedur zależy także od tego, czy oferenci zdecydują się na odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Przetargi będą podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zakończeniem procesu będzie podpisanie umów, które planowane jest na IV kwartał tego roku.