To będzie najdłuższy tunel w Polsce. Kierowcy pojadą 5 km pod wodą
Wojewoda Zachodniopomorski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ramach drogi ekspresowej S6. To właśnie na tym odcinku powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Oferty wykonawców zostaną ujawnione w drugim kwartale tego roku.

To bez wątpienia istotny dzień dla podróżujących przez Pomorze Zachodnie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że uzyskała zgodę na realizację długo wyczekiwanej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Decyzja Wojewody Zachodniopomorskiego ujawniła ostateczne rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości. Dzięki tym ustaleniom przyszli wykonawcy, wyłonieni w trwających obecnie przetargach, będą mogli przystąpić do prac budowlanych.
Zachodnia Obwodnica Szczecina zmniejszy korki i zwiększy bezpieczeństwo
Zachodnia Obwodnica Szczecina, będąca częścią drogi ekspresowej S6, ma mieć łączną długość 48,9 km. Docelowo trasa będzie omijać Szczecin od zachodu i północy, co znacząco wpłynie na płynność ruchu oraz poprawę bezpieczeństwa. Inwestycja odegra kluczową rolę w odciążeniu obecnego wspólnego przebiegu dróg S3 i S6. Mówiąc wprost - po ukończeniu budowy korki na tych trasach, zwłaszcza w sezonie letnim, powinny się wyraźnie zmniejszyć.
Łącznie w realizacji Zachodniej Obwodnicy Szczecina znajdą się trzy odcinki:
Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km)
Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.
Dołuje - Police (11,9 km)
W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.
Police - Goleniów (23,4 km)
Właśnie na tym odcinku Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie Odrę, przez którą biegnie tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na specyfikę terenu oraz wymogi środowiskowe, trasa S6 zostanie poprowadzona pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to tym samym najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Kierowcy pojadą pod wodą
Zewnętrzna średnica tunelu wyniesie niemal 15 metrów, a grubość jego obudowy - 60 cm. Wzdłuż trasy tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą pełniły kluczową rolę w ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Spód konstrukcji tunelu znajdzie się maksymalnie 51 metrów poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie przebiegać na głębokości do 45 metrów. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały około 600 metrów długości.
Zachodnia Obwodnica Szczecina. Kiedy nią pojedziemy?
Zakończenie prac na odcinkach Kołbaskowo - Dołuje oraz Dołuje - Police planowane jest na 2028 rok. Drogowcy podkreślają jednak, że realizacja odcinka Police - Goleniów, obejmującego tunel pod Odrą, potrwa znacznie dłużej. Wynika to z konieczności wydrążenia oraz pełnego wyposażenia dwunawowego tunelu. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem GDDKiA, kierowcy będą mogli skorzystać z tego odcinka w 2032 roku.