Używane Renault Twingo I (1993-2007)
Styliści Renault bardzo przyłożyli się, żeby model Twingo był wesoły, oryginalny, a zarazem praktyczny. Popularność auta sprawiła, że produkowano je 14 lat.
Wśród fanów polskiej motoryzacji nie jest odosobniony pogląd, że pierwsza generacja Twingo była kopią polskiego prototypu Beskid. W istocie, trudno nie dostrzec podobieństwa między tymi dwoma pojazdami, ale z drugiej strony, takie samochody Japończycy robili już we wczesnych latach 70., więc legenda o Beskidzie inspirującym projektanta Twingo Patricka LeQuementa wydaje się być przesadzona. Jednego odmówić mu wszak nie można: linia Twingo jest lekka, przyjemna dla oka i po prawie dwudziestu latach od debiutu wciąż atrakcyjna.
Doskonałe nadwozie
Twingo zaprojektowano jako następcę Renault 5, stąd podobne akcenty stylizacyjne, jak np. ukryte klamki drzwi. Z początku dzieliło z Renault 5 także jednostkę napędową. Wnętrze jednak było stworzone całkowicie od podstaw. Zrezygnowano z tradycyjnego zestawu wskaźników, zastępując go wąskim wyświetlaczem pośrodku tablicy przyrządów.
Na uwagę zasługuje szerokość wnętrza - Twingo jest szersze niż Clio pierwszej generacji. Kolejny atut to przesuwna tylna kanapa. W tej dziedzinie Francuzi byli prawdziwymi pionierami. Podobne rozwiązanie zastosowała Toyota w modelu Yaris, ale dopiero w 1998 r. Duża powierzchnia szyb Twingo powoduje, że widoczność w każdą stronę jest znakomita, a manewrowanie nie sprawia najmniejszych problemów. Jeśli wnętrzu Twingo można coś zarzucić, to dość niską jakość wykończenia wczesnych egzemplarzy, w których stale coś jest ułamane, obluzowane bądź nie działa.
Przez cały okres produkcji do napędu Twingo stosowano tylko silnik o pojemności 1,2 litra, ale wbrew pozorom występowały tu trzy zupełnie różne jednostki. Pierwsza - najstarsza i zdecydowanie niegodna polecenia - to wspomniany silnik 1.2 OHV z Renault 5. Ma on wałek rozrządu w kadłubie, a cechuje się nieprzyjemnym odgłosem pracy i wysokim zużyciem paliwa. Często trapią go wycieki płynów, których nie da się już opanować.
Tylko po 1996 r.
Polecamy zatem tylko egzemplarze po roku 1996, kiedy to silnik OHV został zastąpiony zupełnie nowym 1.2 OHC. To o wiele lepsze i mniej zawodne źródło napędu dla Twingo. Należy tylko pamiętać o okresowej wymianie paska rozrządu co 100-120 tys. km. Jeszcze lepiej, jeśli uda się znaleźć 16-zaworową wersję jednostki 1.2 OHC, produkowaną od 2000 r. Z tym silnikiem Twingo stało się już naprawdę dynamiczne. Wprawdzie również i nowsze silniki miewają wycieki spod głowicy, ale zazwyczaj nie są one plagą. Inną powszechną usterką są uszkodzenia sondy lambda. Problemem podnoszącym koszty robocizny jest bardzo ciasne zabudowanie układu napędowego. Wprawdzie jest to zmartwienie mechanika, ale koszty tego zmartwienia ponosi właściciel.
Kupując Twingo, zwróćmy szczególną uwagę na stan nadwozia. Wprawdzie nie ma wielkich skłonności do korozji, ale zwykle łuszczy się z niego lakier, a długie i ciężkie drzwi boczne zamykają się z trudem. Dotyczy to zwłaszcza starszych egzemplarzy.
Wyposażenie
Początkowe egzemplarze nie miały wspomagania kierownicy i choćby jednej poduszki powietrznej. Dla odmiany, samochody po 2000 r. często wyposażano w cztery poduszki powietrzne, odsuwany dach czy radio ze sterowaniem w kierownicy. Trochę trudniej o egzemplarz z klimatyzacją. Rodzynkiem na rynku są wersje wyposażeniowe Initiale, które miały nawet skórzaną tapicerkę. Za dopłatą do Twingo oferowano także zautomatyzowaną skrzynię (model Easy lub QuickShift). Tradycyjnie odradzamy tego typu
rozwiązania jako potencjalnie problematyczne.
Z pewnymi usterkami trzeba się po prostu pogodzić, ale większość da się usunąć tanim kosztem. Zaopatrzenie w części eksploatacyjne nie jest złe, jednak gorsze niż w przypadku Clio. Niektóre elementy dostaniemy już tylko w ASO.
Najmocniejsze strony Twingo to przestronne, dobrze rozplanowane wnętrze i bardzo oryginalny styl. Niestety, starsze auta są już dość usterkowe, dlatego podczas zakupu należy kierować się zasadą "im nowszy, tym lepszy" i unikać egzemplarzy sprzed 1996 r.
Renault Twingo I: historia modelu
1993: prezentacja pierwszej generacji Twingo.
1994: model Twingo Easy ze skrzynią zautomatyzowaną.
1996: wprowadzenie nowego silnika 1.2 OHC w miejsce starego 1.2 OHV.
1998: face-lifting, zmienione przednie i tylne światła.
2000: silnik 1.2 16V (75 KM).
2001: skrzynia QuickShift.
2004: nieznaczny lifting.
2007: nowy model to Twingo II.
Renault Twingo I: typowe usterki i problemy
Twingo należy do awaryjnych samochodów. Usterki pojawiają się w znacznej części egzemplarzy.
- Uszkodzenia układu wspomagania hamulców.
- Usterki układu elektrycznego - gasną wskaźniki, przepalają się bezpieczniki.
- Awarie sondy lambda.
- Łuszczący się lakier na nadwoziu - następstwem jest korozja.
- Wycieki płynu chłodzącego z dziurawych chłodnic.
- Awarie kluczyków ze sterowaniem na podczerwień.
- Stukające zawieszenie.
Renault Twingo I: warto poszukać
- Twingo z silnikiem 1.2 16V. To najlepsza jednostka napędowa do tego auta.
- Samochodów z końca produkcji - są najlepiej wykończone i najmniej awaryjne.
- Limitowanych wersji wyposażeniowych, takich jak np. Initiale ze skórzaną tapicerką.
Renault Twingo I: tego unikaj
- Samochodów ze starym silnikiem 1.2 OHV, który z pewnością przysporzy już wielu problemów.
- Pojazdów ze skrzynią zautomatyzowaną (Twingo Easy lub Twingo Quickshift).
- Aut, w których łuszczy się lakier - zaczną korodować.
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski