Używana Kia Sportage II (2004-2010)
Ma jeszcze koreańską urodę, ale jeździ już po europejsku. To pierwszy tak udany koreański kompaktowy SUV, który nie boi się konkurencji.
Kia Sportage II to jeden z najtańszych modeli w swojej klasie. Ceny egzemplarzy używanych rozpoczynają się od ok. 22 000 zł. Za korzystną ofertą Kii nie kryje się żaden haczyk. Koreańskie auto było relatywnie tanie w zakupie (w swoim czasie kosztowało niespełna 70 tys. zł). Nie oferuje może najwyższej jakości wykończenia, nie imponuje także stylizacją. Ale w pozostałych, typowo funkcjonalnych kwestiach zbyt wiele nie można mu zarzucić.
Miejsko-rodzinny
Sportage II idealnie wpisuje się w potrzeby typowego nabywcy kompaktowego SUV-a. Autem bardzo łatwo manewruje się w mieście. Wnętrze wygodnie mieści 4 osoby. Rozczarowuje natomiast niewielka - jak na tę klasę - pojemność bagażnika - 332 l.
W przeciwieństwie do poprzedniej generacji modelu, nadwozie ma już typową dla tego segmentu konstrukcję samonośną. Niestety użytkownicy narzekają na przeciętną precyzję prowadzenia - właściwą dla starszych terenówek z ramą.
Polecamy egzemplarze po liftingu, ponieważ są lepiej zabezpieczone przed korozją (po 2008 roku gwarancja na karoserię wynosi 10 lat, wcześniej była o 4 lata krótsza).
Sportage II jest autem dobrze wyposażonym. Wszystkie egzemplarze mają klimatyzację, a te po liftingu - także fabryczny radioodtwarzacz ze złączami AUX oraz USB. Od 2006 roku każdy Sportage miał montowanych 6 poduszek powietrznych.
Silniki
Gamę silnikową tworzą trzy podstawowe jednostki oferowane w różnych wersjach mocy. Podstawową propozycją jest silnik benzynowy 2.0 16V o mocy 142 KM. Jest trwały, ale brakuje mu momentu obrotowego. Nieźle znosi zasilanie LPG, więc może być alternatywą dla wersji wysokoprężnych. Druga popularna odmiana benzynowa to już widlasty silnik 2.7 V6. Jest trwały, ale nie cieszy się zbyt dużą popularnością ze względu na fakt, że konfigurowano go wyłącznie z czterostopniowym automatem.
Kia Sportage II (2004-2010)
Używana Kia Sportage II (2004-2010) - czytaj artykuł
Największym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszy się diesel 2.0 CRDi. Początkowo miał moc 112 KM. Jeśli tylko trafi się taki egzemplarz w dobrym stanie, warto się nim zainteresować, ponieważ ma dość prosty i niezawodny osprzęt (nie ma zmiennej geometrii turbosprężarki ani filtra cząstek stałych). Niestety - nie jest mistrzem oszczędzania. Podczas normalnej eksploatacji w cyklu mieszanym zużywa od 7 do 9 l oleju napędowego na każde 100 km.
W 2006 roku do sprzedaży weszła wersja wzmocniona (140 KM), a dwa lata przed zakończeniem produkcji pojawiła się nawet odmiana 150-konna. Obie nie okazują się wprawdzie bardziej oszczędne, ale mają przynajmniej lepsze osiągi. Niestety - sprawiają więcej problemów technicznych. Najwięcej problemów sprawia filtr cząstek stałych.
Co z serwisem?
W początkowym okresie produkcji tego modelu, zaopatrzenie w części zamienne było bardzo skromne. Zdecydowana większość użytkowników odwiedzała więc ASO, tym bardziej że skłaniała do tego wydłużona 7-letnia gwarancja (od liftingu). Niestety - ceny poszczególnych podzespołów nie były niskie, co znalazło swój ślad w postaci negatywnych komentarzy na specjalistycznych forach dyskusyjnych. Obecnie sytuacja uległa istotnej poprawie. Owszem - w zwykłych sklepach z częściami dobranie właściwych elementów w niskich cenach jest kłopotliwe. Na szczęście powstało już wiele niezależnych sklepów i warsztatów wyspecjalizowanych w marce Kia (można je znaleźć w internecie) i tam większych problemów z dostępnością tanich zamienników nie ma.
Użytkownicy najczęściej pytają o elementy zawieszenia (kompletny wahacz kosztuje ok. 300 zł), zawory EGR do diesli (ok. 600 zł), podporę wału napędowego (od połowy produkcji Kia przewiduje jej wymianę bez kompletnego wału, koszt ok. 400 zł), oraz o dwumasowe koło zamachowe (ok. 1400 zł).
Kia Sportage II - podsumowanie
Druga generacja Kii Sportage nie dorównuje właściwościami jezdnymi droższym japońskim rywalom. Daje wyraźnie mniejszą frajdę z jazdy. Jeśli ktoś rzeczywiście potrzebuje uterenowionego auta, nie będzie jednak specjalnie narzekał na ten samochód. W tej klasie cenowej trudno po prostu o lepszy wybór.
Kia Sportage II: historia modelu2004: prezentacja II generacji Kia Sportage.2006: seryjnie 6 poduszek powietrznych.2008: lifting modelu, gwarancja wydłużona do 7 lat. Oprócz zmian stylizacyjnych poprawiono zawieszenie i zmodyfikowano konstrukcję foteli.2010: nowy model.
Kia Sportage II: typowe usterki i problemy
- Szybkie zużycie zawieszenia. Na szczęście elementy do jego napraw można kupić w przystępnych cenach.
- Drobne awarie osprzętu silnika 2.0 CRDi: szwankują czujniki temperatury i ciśnienia paliwa oraz elektronika sterująca.
- W starszych egzemplarzach łomocze wał napędowy. Konieczna jest wymiana jego podpory. Szkoda, że do 2006 roku wał był teoretycznie nierozbieralny.
Wersja | 2.0 16V | 2.7 V6 | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi |
Silnik | benzynowy | benzynowy | t. diesel | t. diesel |
Pojemność skokowa | 1975 cm3 | 2657 cm3 | 1991 cm3 | 1991 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | V6/24 | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna | 142 KM | 175 KM | 112 KM | 140 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 184 Nm | 241 Nm | 245 Nm | 305 Nm |
Osiągi | ||||
Prędkość maksymalna | 174 km/h | 180 km/h | 168 km/h | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 10,5 s | 13,8 s | 12,0 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 8,2 | 10,0 | 7,1 | 7,2 |
Jacek Ambrozik