Używana Kia Sportage II (2004-2010)

Ma jeszcze koreańską urodę, ale jeździ już po europejsku. To pierwszy tak udany koreański kompaktowy SUV, który nie boi się konkurencji.

Sportage II nie jest alternatywą dla auta typu kombi. To raczej ucywilizowana terenówka.
Sportage II nie jest alternatywą dla auta typu kombi. To raczej ucywilizowana terenówka.Motor

Kia Sportage II to jeden z najtańszych modeli w swojej klasie. Ceny egzemplarzy używanych rozpoczynają się od ok. 22 000 zł. Za korzystną ofertą Kii nie kryje się żaden haczyk. Koreańskie auto było relatywnie tanie w zakupie (w swoim czasie kosztowało niespełna 70 tys. zł). Nie oferuje może najwyższej jakości wykończenia, nie imponuje także stylizacją. Ale w pozostałych, typowo funkcjonalnych kwestiach zbyt wiele nie można mu zarzucić.

Miejsko-rodzinny

Jakość tworzyw sztucznych jest tylko przeciętna. Wadą jest to, że bardzo łatwo się rysują. Po liftingu prędkościomierz otrzymał srebrną obwódkę i (niestety) zniknął wskaźnik temperatury cieczy.Motor

Sportage II idealnie wpisuje się w potrzeby typowego nabywcy kompaktowego SUV-a. Autem bardzo łatwo manewruje się w mieście. Wnętrze wygodnie mieści 4 osoby. Rozczarowuje natomiast niewielka - jak na tę klasę - pojemność bagażnika - 332 l.

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji modelu, nadwozie ma już typową dla tego segmentu konstrukcję samonośną. Niestety użytkownicy narzekają na przeciętną precyzję prowadzenia - właściwą dla starszych terenówek z ramą.

Polecamy egzemplarze po liftingu, ponieważ są lepiej zabezpieczone przed korozją (po 2008 roku gwarancja na karoserię wynosi 10 lat, wcześniej była o 4 lata krótsza).

Sportage II jest autem dobrze wyposażonym. Wszystkie egzemplarze mają klimatyzację, a te po liftingu - także fabryczny radioodtwarzacz ze złączami AUX oraz USB. Od 2006 roku każdy Sportage miał montowanych 6 poduszek powietrznych.

Silniki

Gamę silnikową tworzą trzy podstawowe jednostki oferowane w różnych wersjach mocy. Podstawową propozycją jest silnik benzynowy 2.0 16V o mocy 142 KM. Jest trwały, ale brakuje mu momentu obrotowego. Nieźle znosi zasilanie LPG, więc może być alternatywą dla wersji wysokoprężnych. Druga popularna odmiana benzynowa to już widlasty silnik 2.7 V6. Jest trwały, ale nie cieszy się zbyt dużą popularnością ze względu na fakt, że konfigurowano go wyłącznie z czterostopniowym automatem.

Kia Sportage II (2004-2010)

Używana Kia Sportage II (2004-2010) - czytaj artykuł

Przed zakupem warto sprawdzić klimatyzację – psują się sprężarki i elektronika.Motor
Jakość tworzyw sztucznych jest tylko przeciętna. Wadą jest to, że bardzo łatwo się rysują. Po liftingu prędkościomierz otrzymał srebrną obwódkę i (niestety) zniknął wskaźnik temperatury cieczy.Motor
Po liftingu zmieniło się wyprofilowanie foteli. Są wygodniejsze. Skórzana tapicerka to opcja.Motor
Sportage nie ma centralnego dyferencjału. Kierowca może jedynie zblokować centralne sprzęgło.Motor
Diesel 2.0 CRDi to najpopularniejsza wersja silnikowa. Jest trwały, ale niezbyt oszczędny.Motor
Bagażnik ma pojemność 332–1410 l. Po złożeniu oparcia otrzymujemy płaską powierzchnię.Motor
Uwaga! Obok popularnych wersji 4x4 występują także odmiany z napędem przednim.Motor
Sportage II nie jest alternatywą dla auta typu kombi. To raczej ucywilizowana terenówka.Motor
Przód wersji po liftingu z 2008 roku. Nowe reflektory, zderzak.Motor
Trzecia generacja modelu prezentuje już wysoki poziom.Motor
Bogatsze wersje mają kolorowe, skórzane wykończenie. Popularne są także rozbudowane zestawy audio.Motor

Największym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszy się diesel 2.0 CRDi. Początkowo miał moc 112 KM. Jeśli tylko trafi się taki egzemplarz w dobrym stanie, warto się nim zainteresować, ponieważ ma dość prosty i niezawodny osprzęt (nie ma zmiennej geometrii turbosprężarki ani filtra cząstek stałych). Niestety - nie jest mistrzem oszczędzania. Podczas normalnej eksploatacji w cyklu mieszanym zużywa od 7 do 9 l oleju napędowego na każde 100 km.

W 2006 roku do sprzedaży weszła wersja wzmocniona (140 KM), a dwa lata przed zakończeniem produkcji pojawiła się nawet odmiana 150-konna. Obie nie okazują się wprawdzie bardziej oszczędne, ale mają przynajmniej lepsze osiągi. Niestety - sprawiają więcej problemów technicznych. Najwięcej problemów sprawia filtr cząstek stałych.

Co z serwisem?

W początkowym okresie produkcji tego modelu, zaopatrzenie w części zamienne było bardzo skromne. Zdecydowana większość użytkowników odwiedzała więc ASO, tym bardziej że skłaniała do tego wydłużona 7-letnia gwarancja (od liftingu). Niestety - ceny poszczególnych podzespołów nie były niskie, co znalazło swój ślad w postaci negatywnych komentarzy na specjalistycznych forach dyskusyjnych. Obecnie sytuacja uległa istotnej poprawie. Owszem - w zwykłych sklepach z częściami dobranie właściwych elementów w niskich cenach jest kłopotliwe. Na szczęście powstało już wiele niezależnych sklepów i warsztatów wyspecjalizowanych w marce Kia (można je znaleźć w internecie) i tam większych problemów z dostępnością tanich zamienników nie ma.

Użytkownicy najczęściej pytają o elementy zawieszenia (kompletny wahacz kosztuje ok. 300 zł), zawory EGR do diesli (ok. 600 zł), podporę wału napędowego (od połowy produkcji Kia przewiduje jej wymianę bez kompletnego wału, koszt ok. 400 zł), oraz o dwumasowe koło zamachowe (ok. 1400 zł).

Kia Sportage II - podsumowanie

Druga generacja Kii Sportage nie dorównuje właściwościami jezdnymi droższym japońskim rywalom. Daje wyraźnie mniejszą frajdę z jazdy. Jeśli ktoś rzeczywiście potrzebuje uterenowionego auta, nie będzie jednak specjalnie narzekał na ten samochód. W tej klasie cenowej trudno po prostu o lepszy wybór.

Kia Sportage II: historia modelu2004: prezentacja II generacji Kia Sportage.2006: seryjnie 6 poduszek powietrznych.2008: lifting modelu, gwarancja wydłużona do 7 lat. Oprócz zmian stylizacyjnych poprawiono zawieszenie i zmodyfikowano konstrukcję foteli.2010: nowy model.

Kia Sportage II: typowe usterki i problemy

  • Szybkie zużycie zawieszenia. Na szczęście elementy do jego napraw można kupić w przystępnych cenach.
  • Drobne awarie osprzętu silnika 2.0 CRDi: szwankują czujniki temperatury i ciśnienia paliwa oraz elektronika sterująca.
  • W starszych egzemplarzach łomocze wał napędowy. Konieczna jest wymiana jego podpory. Szkoda, że do 2006 roku wał był teoretycznie nierozbieralny.
Wersja
2.0 16V
2.7 V6
2.0 CRDi
2.0 CRDi
Silnik
benzynowy
benzynowy
t. diesel
t. diesel
Pojemność skokowa
1975 cm3
2657 cm3
1991 cm3
1991 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/24
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
142 KM
175 KM
112 KM
140 KM
Maksymalny moment obrotowy
184 Nm
241 Nm
245 Nm
305 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
174 km/h
180 km/h
168 km/h
177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
10,5 s
13,8 s
12,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,2
10,0
7,1
7,2

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas