Używana Kia Sorento (2002-2009)

Kia Sorento to SUV, któremu brakuje prestiżu. Jednak przy bliższym poznaniu bardzo zyskuje na atrakcyjności.

Sorento to dobra alternatywa dla SUV-ów z segmentu premium.
Sorento to dobra alternatywa dla SUV-ów z segmentu premium.Motor

Z modelem Sorento Kia wkroczyła w segment dużych SUV-ów, a za sprawą rozsądnie skalkulowanej ceny ten model zupełnie dobrze się sprzedawał. Godne odnotowania jest to, że nadwozie Sorento osadzono na solidnej ramie. W dodatku podwoziowo ten SUV ma wiele wspólnych punktów z Mercedesem ML. Dzięki temu powstał pojazd nie tylko dobrze nadający się do zastosowań rodzinnych, ale także całkiem dzielnie radzący sobie w terenie.

Dużo miejsca i przeciętne materiały. Na zdjęciu najbogatsza wersja z nawigacją i automatyczną klimatyzacją. W egzemplarzach sprzed 2007 r. prędkościomierz skalowano w kilometrach i milach.Motor

Nie ma co oczekiwać prowadzenia Porsche Cayenne i zdolności terenowych Nissana Patrola, ale dzięki rozsądnym kompromisom możemy kupić naprawdę udany pojazd w atrakcyjnej cenie.

Nadwozie Sorento jest przeznaczone dla pięciu osób, które siedzą tu wygodnie. Wersje siedmioosobowe to rzadkość, ponieważ klienci polscy kupowali te samochody z homologacją ciężarową i kratką. Miejsca jest więcej niż w Mitsubishi Pajero Sport czy Jeepie Cherokee. Tylna klapa otwiera się do góry (nie na bok jak np. w Land Cruiserze), oddzielnie można także otworzyć tylną szybę. Jeśli to możliwe, poszukajmy wersji EX, która była bogato wyposażona - m.in. w automatyczną klimatyzację, która wcale nie była oczywistością w tym samochodzie. W EX standardowo do odmian z "automatem" montowano tempomat,natomiast nawigacja występuje bardzo rzadko.

Silniki i napęd

Silnik 2.5 CRDi ma cztery cylindry i pochodzi z półki włoskiej firmy VM. Uspokajamy: to nie jest już stary 2.5 TD, który przyprawiał o szloch właścicieli Voyagerów i Jeepów Cherokee, tylko zupełnie nowa konstrukcja z pojedynczą głowicą i wtryskiem common rail.

Silnik ma łańcuch rozrządu i zużywa ok. 10-11 l/100 km, a jego podstawową wadą jest mało wytrzymała turbosprężarka. Jeśli kupujemy używane Sorento, weryfikacja stanu turbo to podstawa. Zaniedbanie tego może doprowadzić do sytuacji, w której silnik zassie olej przez turbosprężarkę, wkręci się na obroty i nie będzie dawał się wyłączyć, a w konsekwencji - zatrze się.

Można także zastanowić się nad benzynowym silnikiem V6 (3,5 l, a od 2007 3,8 l) i sekwencyjną instalacją gazową, bo w bagażniku jest sporo miejsca na butlę. Ciekawostka: wersja V6 występowała z manualną skrzynią biegów. Spalanie średnie 3.5 V6 z LPG wynosi 15-16 l/100 km. Niektórzy dealerzy montowali fabryczną instalację BRC.

Większość egzemplarzy Sorento ma napęd na cztery koła, jednak należy uważać na samochody z USA, które miewają tylko napęd na tylną oś. Łatwo rozpoznamy je po braku pokrętła sterującego napędami po lewej stronie od kierownicy. Napęd na cztery koła występował w dwóch wersjach: o charakterze stałym (pokrętło z pozycją "Auto") i dołączanym ręcznie (wcześniejsze egzemplarze, pokrętło z pozycją 2WD i 4WD). Nie zapomniano o terenowym reduktorze. Sorento dobrze radzi sobie w terenie, jednak na samochód wyprawowy się nie nadaje.

Podsumowanie

Jeśli w Kii Sorento zniechęca nas brak prestiżu, lepiej zastanówmy się raz jeszcze: czy naprawdę każdy potrzebuje superdrogiego i superluksusowego SUV-a o astronomicznych kosztach utrzymania? Sorento oferuje wszystko, czego od niej oczekujemy - jest tanie, przestronne, dobrze jeździ po szosie i w terenie. To naprawdę dobry wybór.

Kia Sorento (2002-2009)

Używana Kia Sorento (2002-2009) - czytaj artykuł

Najpopularniejszy: diesel 2.5 pochodzi z włoskiej firmy VM.Kia
Skrzynia manualna występowała i z silnikiem Diesla, i z 3.5 V6.Kia
Sorento to dobra alternatywa dla SUV-ów z segmentu premium.Kia
Fotele skórzane z elektryczną regulacją to także rzadko spotykany dodatek.Kia
Bagażnik według danych fabrycznych ma tylko 420 litrów, ale wydaje się większy. Po złożeniu siedzeń: 1960 litrów.Kia
Dużo miejsca i przeciętne materiały. Na zdjęciu najbogatsza wersja z nawigacją i automatyczną klimatyzacją. W egzemplarzach sprzed 2007 r. prędkościomierz skalowano w kilometrach i milach.Kia
Bez ekstrawagancji: boczną linią Sorento nie odbiega od pozostałych SUV-ów tej klasy. Ma za to solidną, ramową konstrukcję.Kia
Tylna szyba zapewnia słabą widoczność. Wiele osób montowało czujniki parkowania.Kia
Kia Sorento II (2010 r.)Kia
Przełącznik wyboru napędów: górne położenie to reduktor.Kia

Kia Sorento I: historia modelu2002: premiera Sorento pierwszej generacji. Silniki 2.4, 3.5 V6 i diesel 2.5 CRDi.2005: skrzynia automatyczna z opcją ręcznej zmiany biegów.2007: facelifting. Nieco zmieniony grill, nowe silniki: 3.8 V6 zamiast 3.5, na niektórych rynkach wersja 3.3 V6, moc silnika 2.5 CRDi podniesiona ze 140 do 170 KM. Wycofanie silnika 2.4 i manualnej skrzyni do V6.2010: prezentacja nowego modelu.

Kia Sorento I: typowe usterki i problemyPod względem niezawodności Sorento wypada dobrze - na pewno lepiej niż Mercedes ML pierwszej generacji. Problemy poważniejszej natury przytrafiają się rzadko. Najpoważniejsze to:

  • Problem olejowy w silniku 2.5 CRDi. Jeżeli przez nieszczelne turbo silnik zassie olej - zacznie pracować spalając go i wkręcając się na obroty aż do zatarcia. Dlatego nie polecamy diesli z automatem - samochód z ręczną skrzynią łatwiej zgasić.
  • Rdza pojawia się u spodu maski silnika, na słupkach i na spawach.
  • Fabryczne opony Kumho były bardzo kiepskie, jeśli na nich jeździmy, uważajmy w zakrętach.

Kia Sorento I: warto poszukać

  • Wersji benzynowych z manualną skrzynią biegów - dają dużo radości z jazdy.
  • Wersji wyposażeniowych EX z automatyczną klimatyzacją.

Kia Sorento I: tego unikaj

  • Diesla z automatem. Jeżeli dojdzie do zassania oleju do silnika przez nieszczelną turbinę, samochodu nie da się zgasić (wersję z manualną skrzynią można "zdusić").
  • Samochodów po tanim tuningu terenowym (tandetne orurowania, progi itp.).
Wersje
2.4
3.5 V6
3.8 V6
2.5 CRDi
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
2351 cm3
3497 cm3
3778 cm3
2497 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/24
V6/24
R4/16
Moc maksymalna
139 KM
195 KM
266 KM
140 KM
Maksymalny moment obrotowy
192 Nm
294 Nm
353 Nm
314 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
170 km/h
192 km/h
190 km/h
170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,7 s
10,3 s
9,8 s
14,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
11,0
12,6
12,8
8,9

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas