Używana Kia Sorento (2002-2009)

Kia Sorento to SUV, któremu brakuje prestiżu. Jednak przy bliższym poznaniu bardzo zyskuje na atrakcyjności.

Sorento to dobra alternatywa dla SUV-ów z segmentu premium.
Sorento to dobra alternatywa dla SUV-ów z segmentu premium.Motor

Z modelem Sorento Kia wkroczyła w segment dużych SUV-ów, a za sprawą rozsądnie skalkulowanej ceny ten model zupełnie dobrze się sprzedawał. Godne odnotowania jest to, że nadwozie Sorento osadzono na solidnej ramie. W dodatku podwoziowo ten SUV ma wiele wspólnych punktów z Mercedesem ML. Dzięki temu powstał pojazd nie tylko dobrze nadający się do zastosowań rodzinnych, ale także całkiem dzielnie radzący sobie w terenie.

Dużo miejsca i przeciętne materiały. Na zdjęciu najbogatsza wersja z nawigacją i automatyczną klimatyzacją. W egzemplarzach sprzed 2007 r. prędkościomierz skalowano w kilometrach i milach.Motor

Nie ma co oczekiwać prowadzenia Porsche Cayenne i zdolności terenowych Nissana Patrola, ale dzięki rozsądnym kompromisom możemy kupić naprawdę udany pojazd w atrakcyjnej cenie.

Nadwozie Sorento jest przeznaczone dla pięciu osób, które siedzą tu wygodnie. Wersje siedmioosobowe to rzadkość, ponieważ klienci polscy kupowali te samochody z homologacją ciężarową i kratką. Miejsca jest więcej niż w Mitsubishi Pajero Sport czy Jeepie Cherokee. Tylna klapa otwiera się do góry (nie na bok jak np. w Land Cruiserze), oddzielnie można także otworzyć tylną szybę. Jeśli to możliwe, poszukajmy wersji EX, która była bogato wyposażona - m.in. w automatyczną klimatyzację, która wcale nie była oczywistością w tym samochodzie. W EX standardowo do odmian z "automatem" montowano tempomat,natomiast nawigacja występuje bardzo rzadko.

Silniki i napęd

Silnik 2.5 CRDi ma cztery cylindry i pochodzi z półki włoskiej firmy VM. Uspokajamy: to nie jest już stary 2.5 TD, który przyprawiał o szloch właścicieli Voyagerów i Jeepów Cherokee, tylko zupełnie nowa konstrukcja z pojedynczą głowicą i wtryskiem common rail.

Silnik ma łańcuch rozrządu i zużywa ok. 10-11 l/100 km, a jego podstawową wadą jest mało wytrzymała turbosprężarka. Jeśli kupujemy używane Sorento, weryfikacja stanu turbo to podstawa. Zaniedbanie tego może doprowadzić do sytuacji, w której silnik zassie olej przez turbosprężarkę, wkręci się na obroty i nie będzie dawał się wyłączyć, a w konsekwencji - zatrze się.

Można także zastanowić się nad benzynowym silnikiem V6 (3,5 l, a od 2007 3,8 l) i sekwencyjną instalacją gazową, bo w bagażniku jest sporo miejsca na butlę. Ciekawostka: wersja V6 występowała z manualną skrzynią biegów. Spalanie średnie 3.5 V6 z LPG wynosi 15-16 l/100 km. Niektórzy dealerzy montowali fabryczną instalację BRC.

Większość egzemplarzy Sorento ma napęd na cztery koła, jednak należy uważać na samochody z USA, które miewają tylko napęd na tylną oś. Łatwo rozpoznamy je po braku pokrętła sterującego napędami po lewej stronie od kierownicy. Napęd na cztery koła występował w dwóch wersjach: o charakterze stałym (pokrętło z pozycją "Auto") i dołączanym ręcznie (wcześniejsze egzemplarze, pokrętło z pozycją 2WD i 4WD). Nie zapomniano o terenowym reduktorze. Sorento dobrze radzi sobie w terenie, jednak na samochód wyprawowy się nie nadaje.

Podsumowanie

Jeśli w Kii Sorento zniechęca nas brak prestiżu, lepiej zastanówmy się raz jeszcze: czy naprawdę każdy potrzebuje superdrogiego i superluksusowego SUV-a o astronomicznych kosztach utrzymania? Sorento oferuje wszystko, czego od niej oczekujemy - jest tanie, przestronne, dobrze jeździ po szosie i w terenie. To naprawdę dobry wybór.

Kia Sorento (2002-2009)

Używana Kia Sorento (2002-2009) - czytaj artykuł

Najpopularniejszy: diesel 2.5 pochodzi z włoskiej firmy VM.Kia
Skrzynia manualna występowała i z silnikiem Diesla, i z 3.5 V6.Kia
Sorento to dobra alternatywa dla SUV-ów z segmentu premium.Kia
Fotele skórzane z elektryczną regulacją to także rzadko spotykany dodatek.Kia
Bagażnik według danych fabrycznych ma tylko 420 litrów, ale wydaje się większy. Po złożeniu siedzeń: 1960 litrów.Kia
Dużo miejsca i przeciętne materiały. Na zdjęciu najbogatsza wersja z nawigacją i automatyczną klimatyzacją. W egzemplarzach sprzed 2007 r. prędkościomierz skalowano w kilometrach i milach.Kia
Bez ekstrawagancji: boczną linią Sorento nie odbiega od pozostałych SUV-ów tej klasy. Ma za to solidną, ramową konstrukcję.Kia
Tylna szyba zapewnia słabą widoczność. Wiele osób montowało czujniki parkowania.Kia
Kia Sorento II (2010 r.)Kia
Przełącznik wyboru napędów: górne położenie to reduktor.Kia

Kia Sorento I: historia modelu2002: premiera Sorento pierwszej generacji. Silniki 2.4, 3.5 V6 i diesel 2.5 CRDi.2005: skrzynia automatyczna z opcją ręcznej zmiany biegów.2007: facelifting. Nieco zmieniony grill, nowe silniki: 3.8 V6 zamiast 3.5, na niektórych rynkach wersja 3.3 V6, moc silnika 2.5 CRDi podniesiona ze 140 do 170 KM. Wycofanie silnika 2.4 i manualnej skrzyni do V6.2010: prezentacja nowego modelu.

Kia Sorento I: typowe usterki i problemyPod względem niezawodności Sorento wypada dobrze - na pewno lepiej niż Mercedes ML pierwszej generacji. Problemy poważniejszej natury przytrafiają się rzadko. Najpoważniejsze to:

  • Problem olejowy w silniku 2.5 CRDi. Jeżeli przez nieszczelne turbo silnik zassie olej - zacznie pracować spalając go i wkręcając się na obroty aż do zatarcia. Dlatego nie polecamy diesli z automatem - samochód z ręczną skrzynią łatwiej zgasić.
  • Rdza pojawia się u spodu maski silnika, na słupkach i na spawach.
  • Fabryczne opony Kumho były bardzo kiepskie, jeśli na nich jeździmy, uważajmy w zakrętach.

Kia Sorento I: warto poszukać

  • Wersji benzynowych z manualną skrzynią biegów - dają dużo radości z jazdy.
  • Wersji wyposażeniowych EX z automatyczną klimatyzacją.

Kia Sorento I: tego unikaj

  • Diesla z automatem. Jeżeli dojdzie do zassania oleju do silnika przez nieszczelną turbinę, samochodu nie da się zgasić (wersję z manualną skrzynią można "zdusić").
  • Samochodów po tanim tuningu terenowym (tandetne orurowania, progi itp.).

Dane techniczne: Kia Sorento (2002-2009)

Wersje
2.4
3.5 V6
3.8 V6
2.5 CRDi
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
2351 cm3
3497 cm3
3778 cm3
2497 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
V6/24
V6/24
R4/16
Moc maksymalna
139 KM
195 KM
266 KM
140 KM
Maksymalny moment obrotowy
192 Nm
294 Nm
353 Nm
314 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
170 km/h
192 km/h
190 km/h
170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,7 s
10,3 s
9,8 s
14,6 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
11,0
12,6
12,8
8,9

Tymon Grabowski