Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement - test
Wersja nazwana na cześć założycieli firmy musi wyróżniać się czymś szczególnym. A może jednak wcale nie musi?
Kiedyś - w epoce Octavii pierwszej generacji - wersja Laurin & Klement to było coś... Skórzana, beżowa tapicerka oraz drewniane i chromowane wstawki na desce rozdzielczej nadawały prostemu i skromnemu autu znamion luksusu. W przypadku najnowszej, trzeciej generacji modelu, takiego jakościowego szoku po wejściu do wnętrza już się nie przeżyje. Świadczy to jednak bardziej o postępie, jaki dokonała cała Skoda, niż wskazuje na braki aktualnej wersji Laurin & Klement.
Po prostu już bazowe wersje auta są wykonane ze świetnych materiałów i wykończone z należytą dokładnością, skórzana tapicerka z wytłoczonymi nazwiskami założycieli firmy czy bogate wyposażenie seryjne i (zwłaszcza) opcjonalne nie robią wielkiego wrażenia. Wszystko jest na miejscu. Czy to źle?
Przeciwnie. Powstał samochód, któremu obiektywnie trudno coś zarzucić. 180-konny silnik zapewnia osiągi na miarę auta sportowego, ale pracuje bardzo miękko i cicho, co sprzyja długim podróżom. Zużycie paliwa w olbrzymim stopniu zależy od temperamentu kierowcy - przy dynamicznej jeździe z łatwością przekracza 11 l/100 km, podróżowanie w jednostajnym, umiarkowanym tempie obniża ten wynik o połowę. Zawieszenie to udany kompromis między komfortem a stabilnością jazdy. Przestronność wnętrza - na poziomie auta o klasę wyższego. Cena? 100 tys. zł za kompakt to niemało, ale rywale o zbliżonych osiągach i wyposażeniu kosztują nie mniej.
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement (czytaj test)
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement - podsumowanie
Auto poprawne do bólu. Dla jednych to wada, bo trąci nudą. Ale taki już jego charakter.
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement: plusy
- dynamiczny i cichy silnik,
- wysoki komfort jazdy,
- bardzo bogate wyposażenie seryjne i opcjonalne
Skoda Octavia 1.8 TSI Laurin & Klement: minusy
- duże zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe,
- topowa wersja niewiele różni się się od pozostałych odmian w gamie
Skoda Octavia | |
---|---|
Silnik | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 1798 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 180 KM/6200 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1250 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 466/181/146 cm |
Rozstaw osi | 268 cm |
Masa/ładowność | 1245/585 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 568/1558 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 231 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,8/5,1/6,1 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 11,0/8,5/9,8 |
Cena | 101 150 zł |
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński